Plötsligt halt häst

Zuzzi

Trådstartare
Min häst var och tränade i tisdags och var alldeles klockrent. Igår (onsdag) kom hon in i stallet haltandes. Fick äta upp kraftfodret och tog ut på gången och hon ville stödja på vänster fram. Stod och vilade på tån.

Kände genom alla fyra ben utan att hitta det minsta lilla. Ingen värme i hoven än normalt så att säga. Drog av skon och en rejält vass/stor sten ramlade lös som hade legat under skon ut emot trakten på yttersidan. Hon fick gå utan skon under natten (de går ute nattetid i hage som är mestadels torr och kuperad, lite djup lera på sina ställen).

Idag slog jag på skon men hon var fortfarande lika halt bara det att hon åtminstone stog på hoven som hon inte gjorde i onsdags. Linkar rejält när hon vänder sig och går på hårdare underlag men visar ingen hälta när hon gick på mjuk gräsmatta.

Hittar fortfarande ingen värme eller något specifikt. Alldeles nyss var jag och kollade och nu har hon fått en stor galla på insidan av skenan som är mjuk. Fortfarande kan jag inte få henne att reagera för tryck eller liknande, ingen värme, kan inte känna att pulsen är hög.

Nu är det såklart den förbannade påsken så hovis kan inte komma förrän till veckan efter helgen. Ta ut vet. är jag inte alls sugen på då ekonomin är så knaper som den är och avgifterna nu över "storhelg" lär inte vara nådiga.

Alldeles nyss slog tanken mig... hovbensfraktur?? Symptom på detta? Min häst är normalt en sån lugn individ och aldrig halt och har hon väl gjort illa sig visar hon aldrig smärta direkt, en riktig järnlady. Så detta har blivit som en större chock. :(
 
Sv: Plötsligt halt häst

Ett sätt (som inte alltid är rättvisande) att kolla hovbensfraktur är att ta visitertången och klämma ihop hoven högst upp över strålen. Från utsida till utsida och klämma till alltså. Ömmar det här kan det vara god idé att omgående röntga.

Jag hade nog faktiskt satsat på stengalla och en böld på det. Hovbölder är luriga, de kan se ut och kännas ungefär hur som helst och ge så olika symptom (eller inga förutom hältan) att de är nästan omöjliga att beskriva. Har jag fått lära mig den hårda vägen då hästen hade glasklara fraktursymtom...
 
Sv: Plötsligt halt häst

Det här stämde exakt på min häst förutom att hon nu har benet nere åtminstone men vill inte lägga all vikt på benet allt för lång tid.

"En hovböld ger ofta akut hälta, ibland så svår att hästen blir blockhalt. Typiskt för en hovböld är att hästen inte vill sätta ner trakterna utan vilar bara på tåspetsen. Hästen har också ofta svårt att vända och man ser tydligt i vändningen att den inte vill sätta ner hoven."

Måste nog höra mig för om någon hovslagare kan kolla upp detta snarast. Min ordinarie var inte alls villig att komma och kolla tyvärr, hade hon blivit lite bättre tills idag hade jag varit lugn men nu är hon fortfarande lika halt och riktigt halt när hon vänder. Hon reagerade inget när jag slog på skon men när jag knackade lite på de sömmarna på utsidan reagerade hon men inte när jag gjorde det på de inre sömmarna.

Går bara och mår så jäkla dåligt när jag ser att hon har ont, som sagt hon visar ju aldrig nånting annars när hon har gjort sig illa. :(
 
Sv: Plötsligt halt häst

Hovbölder gör svinont på hästen. Annars smärttåliga hästar kan gå i taket för just hovbölder och bli helt apatiska.

Jag hade absolut försökt tjata ut hovslagaren. Har sett hovbölder som gått snett just för att folk väntat (för länge) på att de ska mogna av sig själva.
 
Sv: Plötsligt halt häst

Tack och lov äter hon och är på sitt gamla vanliga humör (det vill säga ganska go men samtidigt humörtant).

Ska se om jag får iväg henne med transport imorrn till en travtränare som är fruktansvärt kunnig och har närmare 45 års erfarenhet av skoning. Annars får jag jaga nån annan. Mattes lilla hjärta... :(
 
Sv: Plötsligt halt häst

PMa om du behöver namn och nummer till fler hovslagare, jag känner till 2 i H-sand (vet inte hur långt de åker, men åtminstone den ena brukar ställa upp när det är kris).

Jag har varit med om en hovböld som hovslagaren inte hittade som vandrade upp i benet och kom ut som en fistel på skenbenet. Den hästen var blockhalt från en dag till den andra, hoppade på tre ben in från hagen. Slutade lyckligt.

En annan häst fick en hovböld som lokaliserades för sent, när den väl hittades och öppnades så hade hästen troligtvis redan blivit sjuk. Den fick tas bort av trolig blodförgiftning. (Diagnosen var nog inte hundra säker dock).
Vill inte skrämmas, men bra att ha i bakhuvudet. Hovbölder är oftast en baggis, men de ska hittas och öppnas med.

Håller tummarna :)
 
Sv: Plötsligt halt häst

Jag kollar runt bland lite hästfolk om hovisar här i området om jag inte får iväg hon till travtränar'n imorrn :) Tack för era svar!
 
Sv: Plötsligt halt häst

Det kan vara vilket som av alternativen. Jag hoppas verkligen ni hittar en hovböld men gör ni inte det skulle jag åka in och röntga.
 
Sv: Plötsligt halt häst

Ang det där med hovbensfraktur och visitertång...

Min häst står just nu med en fraktur på utsidan av hovbenet vänster fram. Hon reagerade ingenting med visitertången, trots att hon har en fraktur... Konstigt men sant. Detta gör att metoden inte alltid är helt sanningsenlig.

Till TS:

Försök att få ut hovis, annars är det väl bara att vänta och se. Blir det bättre, ja då är det bara att tacka, annars är det nog röntga som gäller... :crazy:


Håller tummarna för det, frakturer är inte skoj :(
 
Sv: Plötsligt halt häst

Har just kommit hem efter att ha åkt med tanten en sväng till travtränarn där och han trodde:

1. Att hon har fortfarande har ont efter att stenen suttit där.

2. Att det är en för färsk hovböld för att få ut någon reaktion.

3. Att hon har en fraktur/spricka.

Han kunde inte få hon att reagera nånting alls. Det enda hon gav lite reaktion vad när han knackade med hammaren på utsidan av hoven. Har hon ont sedan stenen skulle det ge med sig av sig själv. Är det en hovböld är den fortfarande för färsk för att lokalisera och att börja gräva efter nånting man inte vet vart den sitter ville han såklart inte, OM det nu är en hovböld. Tar jag ut en veterinär skulle det kosta en massa pengar vilket skulle ge samma resultat som idag. Han tyckte jag skulle avvakta över helgen tills ordinarie hovis kan komma till veckan, hittar han fortfarande ingenting blir det röntgen för då har det ändå gått 1 vecka sedan hon blev halt. Enligt hans erfarenheter så syns inte en spricka så tidigt på röntgen.

Hon går stundvis riktigt bra och är tack och lov vid gott humör som vanligt. Nu har vi åtminstone fått det uppkollat och nu har jag åtminstone en plan upplagd så det känns lite bättre.
 
Sv: Plötsligt halt häst

Jag gissar och hoppas att det är den där stenen som ställer till det för er.

Då borde hästen bli bättre snart, om det inte utvecklar sig till en hovböld.

Håller tummarna :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 260
Senast: Karminnie
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 850
Senast: flashlight
·
Hästvård Ja ha! Då var det dags igen. Min otursförföljda ponny har lyckats ännu en gång. Nästan samma sak som hände förra året i november hände...
Svar
5
· Visningar
879
Senast: A-a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp