Plötslig hälta

F

flaxe

Min häst har släppts på bete för lite drygt en vecka sedan. Nu är hon rätt rejält halt på ena frambenet. Det finns ingen värme eller svullnad på benet inga sår eller ytliga skador. Hon har väldigt tydlig puls så jag gissar att det sitter i hoven. Kan det vara hovböld? Fång kan en häst väl inte få på bara ena frambenet? Om det är en hovböld hur ska jag behandla henne fram tills veterinären eller hovslagaren kan komma?

Jodå, det kan vara fång fast det bara sitter på ett ben! Jag skulle ta ut hovslagare eller vet på en gång för att undersöka.

Oj, det visste inte jag. Hur ska jag själv kunna fastställa om det är fång eller något annat? Veterinären kan inte komma förrän på fredag och hovslagaren får jag inte tag i just nu.

Det låter ju som en hovböld, men jag tänkte på att förutom den kraftiga pulsen så var min häst också kraftigt halt utan "synliga tecken" när han vrickade hovleden. Om det är något sådant så skulle jag rekommendera att du håller henne så stilla som möjligt tills veterinären kommer. Kan korta av konvalescensen avsevärt. Håller dock tummarna för att det är en hovböld.

Fång är svårt att diagnostisera på egen hand :crazy: Har du möjlighet, så ställ hästen inne eller i liten hage. Skulle det vara fång är det inte bra att "springa runt" (och definitivt inte att äta mycket heller).

Lycka till i alla fall!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård