Plötslig hälta

Sv: Plötslig hälta

Okej, nu har jag andra problem :D Vad sjutton ska jag hitta på med en otroligt överenergisk och rastlös häst som stog på boxvila igår och ska stå i sjukhage 10x10 m i 10-14 dagar? Han ska promeneras 10 min om dagen som sakta ökas till 20 min i 4 veckor. Men han är så energisk att det knappt går att gå med honom, han sticker iväg så fort jag inte är tillräckligt uppmärksam.

Så vad ska man hitta på förutom promenaderna?

Vad var det för fel med hästen? Har själv fått tips om att ha hästen inspänd vid promenad, dock inte testat. Själv har jag haft repgrimma på hästarna på promenaderna och jobbat mycket med skritt, halt, skritt osv, allt för att hålla hästen sysselsatt och koncentrerad på mig.

Det är en vrickning som inte ger med sig.

Jag gjorde mycket gå-stanna med honom, så fort han larvar sig så får han stanna, går han bra så knatar vi på. Vi har haft lite problem med att just promenera när man går ifrån stallplanen, men kring stallet och om man åker iväg så går det bra, så vi har ju ett gyllene tillfälle att öva ;)

Är det någon form av lugnande medel?

Han är lugn i hagen, han har fri tillgång till hö så antingen äter han, går ett varv eller står under trädet. Det är bara när vi måste gå med honom som det krånglar. I stallet står han så lugnt och fint :)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna