Plötslig hälta

Sv: Plötslig hälta

Nä jag klandrar dig inte, jag klandrar hemma vettar som i vanlig ordning skriver ut lite finadyne/butta och önskar lycka till och tror att det ska lösa sig med lite dank i hagen på vinst och förlust några veckor. De har inte en susning om vad de satt in kuren för, eller vad de behandlar. Sorgligt.

Det som talar emot behandlande veterinärs diagnos om kotledsinflamation, är vad ts delgav i sitt startinlägg: Efter att vi travat och galopperat ett tag så saktar vi ner till trav och då börjar hästen att halta på höger fram.

Sällan eller aldrig har väl en kotledsinflamation haft ett så akut trauma.

Det finns bara ett fåtal trauma som leder till en så omedelbar hälta, två senarier är vrickning eller ligamentskada.

Två cm stora stenar leder till om olyckan är framme att hoven i belastningen belastas i marknivå med 2 cm snedbelastning och då har vi inte ens räknat ut hur den snedbelastningen eskalera ju högre upp i benaxeln den sker och tänkt på hur den påverar alla involverade leder.

Det jag skulle vilja höra från ts är,, Hur diagnosticerade denna Veterinär att det just är kotledsinflamation och hur förklarades det för dig? Hur utfördes själva utredningen, kan du med egna ord beskriva exakt vad som hände hur veterinären gick till väga??

Ja exakt, kotledsinflammation efter ett sånt händelseförlopp är en så absurd diagnos att jag vill gråta.

KL
ni som haft samma erf. på klinik så givetvis - skillnaden torde dock vara att det förhoppningsvis bedövats och lokaliserats i vilken region hältan kan härledas, det är lite skillnad mot att stå hemma på gårdsplan och konstatera hälta utan att veta var den sitter eller vad problemet kan härledas till och skriva ut smärtstillande/inflammationshämmande.

Sällan eller aldrig har väl en kotledsinflamation haft ett så akut trauma.

Det finns bara ett fåtal trauma som leder till en så omedelbar hälta, två senarier är vrickning eller ligamentskada.
Eller en vass sten som perforerat sulan. Då kommer hältan på stört.

Allmänt:

Jag hade inte tagit ut en veterinär för det fallet, utan bokat tid på klinik direkt. Då får man tillgång till röntgen, bra "löpargång" och andra behandlingsmöjligheter på en gång, istället för att göra jobbet halvdant och dubbelt, sas.

Faktum är att jag har slutat ta ut veterinär till stallet alls, för annat än enklare saker som vaccineringar och tandkoll, och åt andra hållet väldigt akuta saker där det kan vara bra snabbt få tillgång till smärtstillande, stygn, remiss till Ultuna på jourtid etc.

Om hästen står på benen och inte förblöder eller liknande så bokar jag tid på klinik själv, så kul är det inte med dubbla veterinärräkningar där den ena bara bestod av utlåtandet "åk till klinik" eller som i ditt fall "avvakta". :cool:

KL

Nu är jag i Sverige igen och imorgon ska jag boka tid på klinik. Jag vet inte hur hästen mår just nu, det återstår att se imorgon.

Jag ångrar att jag inte åkte in med hästen på en gång, men man får väl lära sig av sina misstag.

Jag såg att någon skrev att h*n ville höra hur veterinären konstaterade Kotledsinflammation. Rörelsekontroll och böjprov. Löjligt lite och säkert inte tillräckligt för en diagnos, utan bara en simpel chansning som inte gick i lås då det säkert inte är rätt problem.

Men nu är jag för trött för att pladdra mer, ska läsa era inlägg mer noga imorgon :)

Tänkte bara uppdatera med att hästen har blivit mycket bättre. Ingen värme, gallorna har gått ner rejält men det är lite kvar. Ingen hälta, men han nickar ytterst lite med huvudet i traven. Var kan problemet sitta om man bara ser en rörelseändring i nacken/halsen?

Min häst nickade och hade då carpalledsinflammation samt muskulära problem...
Någon skit är det...
Önskar dig lycka till på klinikbesöket!! :)

Tid är bokad på måndag!

Och nu är han inte halt, så nu måste ni säga hur viktigt det är att jag åker in ändå, för det känns lite konstigt att åka in med en häst för hältundersökning som inte är halt :p

Men om hästen fortfarande nickar med huvudet så rör den sig väl inte helt rent? Jag hade åkt in och kollat, är det en ligamentskada så är det ju helt annan (längre) rehabilitering än med en kotledsinflammation. Mitt sto fick också diagnosen kotledsinflammation och sprutades i kotlederna, men då hon också blivit akut halt så fick jag komma tillbaka för ultraljud efter 10 dagar och DÅ syntes även en ligamentskada. Det gjordes även ultraljud vid första besöket men då var hon svullen så det var svårt att se. Så självklart koll på klinik!

Nej, han nickade inte idag.

Det är klart att jag åker in, även om han inte visar hälta nu när han har stått på vila så kan han mycket väl göra det när jag sätter igång honom.

KL

Vad brukar man göra vid en hältundersökning förutom rörelse på rakt/böjt spår och böjprov? Jag har aldrig varit inne med en häst som varit halt, har varit befriad från sådana problem :)

Beror ju oerhört på vad och var man hittar (det). Visar hästen hälta är det vanligaste att man börjar döva bort lederna för att lokalisera var hältan sitter.

Jag gör gärna ridprov om det är en ridhäst, så veterinären får se hur hästen bär sig åt under ryttare/i arbete.

Man brukar få visa hästen både på rakt och böjt spår. Sedan bedöva för att kunna hitta var problemet sitter och röntga och/eller ultraljuda för att veta vilken typ av skada det är. Vid mer diffusa hältor kan man även sätta hakar i skorna (för att diagnostisera ev stålbenshälta). Det finns mao massor de kan göra på kliniken som inte veterinären gör hemma.

Hoppas det går bra med din häst!

KL

Nästan lite ironiskt att hästen är ren nu när jag har bokat tid. Men kan veterinärerna hitta vad som orsakat hältan ändå? Dem kanske ser nåt som inte jag ser. Jag hade nästan önskat att han var lite mera halt så att man ser tydligt var det sitter :p

Du kanske borde hålla igång hästen lite lätt så att den inte vilar bort något som kommer tillbaks så fort du börjar rida igen..?
Veterinärer ser ofta väldigt små grejer som vi själva inte kan se, men hur länge har hästen vilat nu?

Han har vilat sen 5 september. Hur menar du med hålla igång? Gå promenader, rida ut på skrittur, ta en joggingrunda?

Jag fick råd att rida min häst innan besöket eftersom han hade så diffusa symptom.
Så känner du att hästen inte är halt så tror jag absolut att du kan jogga den lite! :)

Fast det kan ju ändå hända att vetrinären ser en hälta som du inte ser eller att den visar hälta vid böjprov.
Lycka till!

Hej!

Eftersom den var rätt ordentligt halt från början och nu inte är det skulle jag inte rida/hålla igång den. Om det skulle vara en ligamentsskada är det bättre om häst vilar och det är ju inte särskilt många dagar kvar ändå:-)

Lycka till på måndag!

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V