Plötslig hälta

caan

Trådstartare
Jag börjar med att säga att jag kommer att prata med veterinär, men jag vill höra vad ni hade gjort!

För tre veckor sedan var vi ute och red en uteritt precis som vanligt. Efter att vi travat och galopperat ett tag så saktar vi ner till trav och då börjar hästen att halta på höger fram. Han snubblade inte till eller någonting utan hältan kom plötsligt. Jag hoppade av och ledde honom hem.

Hästen fick vila i 5 dagar och gick i hage dygnet runt utan att det blev någon skillnad på hältan. Veterinär kom ut och sa att det troligtvis var kotledsinflammation, han fick Finandyne i 5 dagar och boxvila. Dock fick han gå i liten sjukhage då jag inte hade tillgänglighet till box. Efter dem dagarna var han bättre så jag släppte honom med flocken igen.

Nu är det tre veckor sedan han fick Finandyne och han visar fortfarande en ytterst svag hälta, han visar ingenting i skritten men nickar till lite i traven. Han är även gallig och ibland varm vid kotan på det benet. Han står nu på box nattetid och går i egen hage under dagen.

Vad hade ni gjort i den här situationen? Vad tror ni utifrån vad ni läst att det skulle kunna vara?

Sv: Plötslig hälta

Jag hade åkt till klinik, för en grundlig undersökning. Du har ju provat ett par enkla åtgärder och de funkade inte -alltså dags för nästa steg: klinik

Hade precis som föregående sa: åkt till klinik!
Gör en grundlig undersökning.. Kliniker är i regel bättre på att få reda på vad det är än en distriktare.
Känns lite knepigt att du travar och galopperar och sen helt utan anledning blir hästen halt! :confused:
Kan han ha trampat på något och fått hovböld/hovbensfraktur...?
Jaja, jag ska inte säga något om det eftersom jag inte är utbildad, men det känns konstigt att det kom så himla fort..
Åk till klinik och uppdatera här hur det går.
Lycka till! :)

Hovböld är i alla fall uteslutet, hovslagaren var ute i torsdags. Jag tycker också att det är konstigt att det uppkom så plötsligt, visserligen kan han väl ha haft en överansträngning som bröt ut just den dagen. Han blev under stor del av sommaren jagad av en häst och fick blödningar i hovarna, om det skulle kunna ha med det att göra?

Jag kommer självklart att åka till klinik, men det måste tyvärr vänta en vecka då jag inte är hemma. Jag tror inte att han blir värre av att vänta lite till. Hoppas jag.

Jag börjar med att säga att jag kommer att prata med veterinär, men jag vill höra vad ni hade gjort!

För tre veckor sedan var vi ute och red en uteritt precis som vanligt. Efter att vi travat och galopperat ett tag så saktar vi ner till trav och då börjar hästen att halta på höger fram. Han snubblade inte till eller någonting utan hältan kom plötsligt. Jag hoppade av och ledde honom hem.

Vilken typ av underlag red du på, hur uppfattade du att hästen vid hältan satte ner hoven i belastningen när du ledde den hem?

Hej!

Min kompis har en häst som det var ite lika med. Red ut och plötsligt var hästen jättehalt. Hon hoppade såklart av och ledde hem. Hästen vilade, fick antiinflammatoriskt och stog i sjukhage. Hos vet var den inte värre med böjprov än utan, men den var halt.

Jag tror det var på 3e klinikbesöket dom hittade en ligamentsskada. Sen dess har hästen vilat och blivit marginellt bättre. Den har stått sen april och de räknar med ungeäfr lika lång konvalescens till innan den är ok att börja rida på igen.

Sen kan det såklart vara nåt helt annat, den här hästen behandlades för kotledsinflammation 2 gånger innan de började utreda ordentligt.

Så in med er till klinik så ni kan få veta vad som egentligen är fel!

/Lavinia, som ska till klinikhovis på torsdag med en häst i bandage.. *Jippie*

Vi red på grusväg med lite större grus, men inte så stora stenar att det skulle störa. Jag uppfattade hältan som att han inte ville sträcka bak benet fullt utan bröt av innan det var helt sträckt.

När vi hade ut vet för 3 veckor sedan så reagerade han starkt på böjprov på kotan.

Tre-fyra veckor innan detta hände så var vi på hälsokontroll och han var jättefin i kroppen, tji fick man för det!

Vi red på grusväg med lite större grus, men inte så stora stenar att det skulle störa. Jag uppfattade hältan som att han inte ville sträcka bak benet fullt utan bröt av innan det var helt sträckt.

Låter som en vrickning, men kan lika gärna vara en ligamentskada. Förstår inte riktigt varför man rider i högre gångart än skritt på ett sådant underlag. Du skriver att det inte va så stora stenar att det skulle störa,, tydligen så innträffade någon typ av störning i alla fall.

Den typen av trauma som du beskriver är tyvärr min erfarenhet att dom i majoritet inträffar på just den typen av underlag.

Du gjorde helt rätt i att snabbt hoppa av och leda den hem,du gör oxå helt rätt i att ta den till klinik.

Önskar dig lycka till.

Stenarna var högst två cm, jag är tveksam till att dem skulle orsaka det då jag har ridit på sådant grus i tre år med fyra olika hästar. (Inte varje dag, men i alla fall 1-2 ggr i veckan). Kanske att dem skulle kunna skada hoven, men där tror jag inte skadan sitter.

Första tanken var sträckning eftersom han inte ville sträcka bak benet ordentligt. Därefter tänkte vi på vrickning. Just nu funderar jag på varför en unghäst på 5 år skulle få en kotledsinflammation. Vad kan orsaka det? Överansträgning, vrickning?

Vad innebär en ligamentskada?

3 veckor och fortfarande halt är ganska lång tid, det är dax för klinik pronto.

Veterinären vi hade ute gav oss ju Finandyn i 5 dagar och efter dem vila i 10-14 dagar, alltså ca 3 veckor. Det kanske ses som lång tid trots att han man har sett en liten bättring? Jag tycker att många har så olika svar om hur länge man ska avvakta, vissa åker till veterinär på en gång medan vissa kan vänta i veckor. Men vi ska åka till klinik så snart som möjligt, som sagt är jag inte hemma nu så det måste vänta 1.5-2 veckor beroende på hur snart man får en tid också. Att jag inte kan åka in nu på en gång behöver vi inte diskutera, jag kommer att åka in så snart jag kan! :)

Nä jag klandrar dig inte, jag klandrar hemma vettar som i vanlig ordning skriver ut lite finadyne/butta och önskar lycka till och tror att det ska lösa sig med lite dank i hagen på vinst och förlust några veckor. De har inte en susning om vad de satt in kuren för, eller vad de behandlar. Sorgligt.

Jag hade bokat tid på ATG för en grundlig genomgång av hästen.

En sak som slår mig: har hovslagare kollat hoven ordentligt? Det kan hända när man rider på grus, att någon sten är så vass att den perforerar sulan. Ett aldrig så litet hål/spricka gör hästen rejält halt. (men är enkelt för hovslagare att åtgärda)

Senast ändrad:

Nä jag klandrar dig inte, jag klandrar hemma vettar som i vanlig ordning skriver ut lite finadyne/butta och önskar lycka till och tror att det ska lösa sig med lite dank i hagen på vinst och förlust några veckor. De har inte en susning om vad de satt in kuren för, eller vad de behandlar. Sorgligt.

Håller med. Bedrövligt oseriöst av veterinär att bete sig så. Denne har inte förstått sitt yrke. :cry:

Jag har en liknande historia. Men efter att ha varit på klinik och gjort en stor undersökning så blev det samma behandling igen, typ butta o vila. Plus en cortisonspruta som jag tror gjorde hela susen.

Strålbenshälta är det ingen som har nämnt ännu. Visserligen har det ju inget med kotan att göra, men den är en sån där "knepig" diagnos som ofta kommer väldigt plötsligt och som är svår att lokalisera eftersom den inte går att påverka med böjprov osv. Ett tips i alla fall!

Fast man kan bli hemskickad från klinik med samma behandling, dock så reagerade den hästen inte på böjprov. Men fick åka hem, äta butta i 10 dagar, kollas på hemmaplan efter 12 dagar, om han inte var bra så fick han komma in igen. Tyvärr blir det ett ÅB, då buttan inte hjälpt alls....

Jag har haft samma behandling , ( utom cortison denna gång) butta o vila ,och 1-3 mån vila. Blivit bra alla gånger.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
433
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna