Plommon i mängd

mimus

Trådstartare
Ge mig tips på vad jag ska göra med mina plommon. Trädet har inte klarat all vikt så nu står jag med hur mycket halvmogna plommon som helst.
 
Sv: Plommon i mängd

Vad gör man med plommon? :d

Jag har också ett plommonträd med små blå plommon. Det har lagt sig ner. :eek: Raklångt. Proppfullt med plommon.
Gammalt träd, stått där länge.
De gula plommonen har åkt raka vägen i magen.:d

Jag har kollat runt lite:
smulpaj med plommon, plommonmarmelad, osv.

Ska fråga dotterns pojkväns mamma om hon vill ha lite.
 
Sv: Plommon i mängd

Vi har fått massor då svärmor plockat typ 20-25 kg :eek:

Vi ska göra lite marmelad, lägga in lite i conjak (haha hur f*n stavas det?) och så tänkte jag testa på och se om de går att göra kräm.
 
Sv: Plommon i mängd

Vi gjorde plommonsylt av plommonen vi plockade hos svärpäronen. Den blev jättegod. Gjorde även kräm på en del som blev över (vi hade inte tillräckligt med burkar).

Sen kärnade jag ur och fryste in några kilon också. De kan användas i smoothies, pajer eller så under vintern.

Jag tänkte skolla, kärna ur och lägg in i whiskey eller konjak, men eftersom våra burkar tog slut medan vi kokade sylt blev det aldrig av. Det får bli till nästa år då det är jättegott med inlagda plommon i konjak till vaniljglass! :d
 
Sv: Plommon i mängd

Sylt och marmelad är bra tips, och skålla och kärna ur för att frysa in brukar jag göra.

Är det ingen som har recept på Chutney?

Lägga in i konjak låter gott, använder ni det sedan i matlagning eller till efterrätt?
 
Sv: Plommon i mängd

Lägga in i konjak låter gott, använder ni det sedan i matlagning eller till efterrätt?
Jag har det till efterrätt. Värmer upp lite grann och sen häller det över vaniljglass. Riktig vaniljglass och inte någon BigPack-vaniljglass, annars pajar du känslan!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 238
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
3 573
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 866
Senast: Gunnar
·
Hemmet Mamma har ett par gjutjärnspannor som hon gillar att använda men har slutat att vilja använda dem sen de slutade sälja det bästa...
Svar
16
· Visningar
439
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp