Plocka ut större summa pengar ur automat?

MM

Trådstartare
Kan man plocka ut hur mycket man vill eller är det någon begränsning?

Behöver snart ha ut en större summa, runt 35.000 kr och eftersom inga banker har kontanter längre så undrar jag om det funkar i automat?
Som max har jag tagit ut 12.000 kr tidigare.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

det finns begränsningar men jag tror de skiljer mellan olika banker

varför ska du ha så mycket pengar i kontanter? Är det inte bättre att göra en banköverföring via datorn eller att ordna en postväxel?
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

När man gör affärer så brukar folk vilja ha kontanter så jag misstänker det blir så nu med. Så vill bara vara förberedd på om det går eller inte.
Jag för annars gärna över via banken men det beror ju på vilken tid man för över pengarna. Är det efter typ 14.00 som jag tror min bank har som gräns att sätta över till en annan bank om det skulle vara så så får ju inte säljaren pengarna förens dagen efter, då gissar jag att säljaren hellre vill ha kontanter. Å vi har svårt att göra affärer på en förmiddag då vi jobbar.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Bankerna brukar ha maxbelopp per uttag och även maxbelopp över rullande sju dagar.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

15 000 kr / kort och 4 dagars period. Handelsbanken

20 000 kr / 7 dagar Nordea

15 000 kr / 7 dagar Swedbank

(obs enbart snabb google, gick inte in och läste det finstilta)

Så har ni 2 kort kan ni ta ut 30 000 på det. Men som sagt då kan ni inte ha tagit ut pengar tidigare (vet inte brytpunkterna) så om du vet med dej att du tror att du ska behöva de summorna så börja hamstra ;)

Men om det var du som letade hästsläp (kan ha vart nån annan) så skulle jag rekommendera postväxel... Säg att du tittar på nåt du vill köpa för 35 000 kr, ta en postväxel på 30 000 och sen tar du ut 5000 cash så kan du pruta om det är det du vill göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Tror inte att någon bank "släpper ut" så mycket pengar på en gång, utan i så fall får man ta ut med ett visst mellanrum. 8000:- är just nu det mesta man får ut som klumpsumma på min bank til exempel. Annars brukar det gå att beställa ett större uttag i förväg hos banken.

Värt att tänka på är också att säljaren kan ha svårt att få sätta in så mycket pengar om hen inte har bra dokumentation på köpet. Tycker också överföringar är smidigare, går väl att lösa på flera sätt så att säljaren ser att pengarna överförs även om de inte kommer in på en gång, ring och prata med din bank :)
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

15 000 kr / kort och 4 dagars period. Handelsbanken

20 000 kr / 7 dagar Nordea

15 000 kr / 7 dagar Swedbank

(obs enbart snabb google, gick inte in och läste det finstilta)

Det finstilta brukar innehålla någon klausul om att de inte kan lova att tillhandahålla dessa summor, inte alltid det finns så mycket pengar i bankomaten
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

I Sverige kan du ta ut upp till 5.000 kronor per gång, max 20.000 kronor under en rullande sjudagarsperiod i Nordea.

Jag hade hellre frågat hur de vill ha pengarna. För få 35 tusen i kontanter och sen kanske själv ha långt till en bank för sätta in dom, skulle jag inte vilja.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Ett annat alternativ är ju Swish där pengarna går över direkt oavsett vilken bank ni har, men där krävs föranmälan pga högt belopp.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Får nog börja hamstra i så fall för det är helst bara ett av korten jag vill ta ut på.

Jo det var jag med släpet. Det känns faktiskt väldigt dumt att skriva ut en postväxel till någon på det viset. Det visar bara på att vi är beredda att köpa på en gång utan att ens ha sett släpet och sen att den inte ens är utsatt på priset dom begärt från början känns bara oförskämt. Som att vi räknat med att dom ska gå ner i pris.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Saken är också den att släpet är en bit bort och jag vill inte först åka och titta på det och sedan köra ytterligare en gång för att hämta det. Det blir många timmar i bilen som jag inte orkar med. Ska jag ha det vill jag ta det på en gång.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Du kan ju ha en postväxel på till exempel 20 000 eller 25 000 och sedan resten (eller 10 000) som cash, då har du prutmån :)
(Och säljaren är väl egentligen mest intresserad av en köpare som faktiskt vill köpa)
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Men du kan ju be att få låna deras dator när du väl är där. Eller ta med hälften, och ta med vagnen hem. Men att de inte gör ägarbyte förrän du betalt allt.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Jag har tänkt fråga om vi ska åka och se på det. Men dom bor nära en stor stad så dom ska inte ha några problem med att hitta en bank inom en snar framtid.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Är bara ringa banken några dagar innan så finns pengarna där :) Bara hämta ut så länge du har det på kontot.
De tar hem kontanter om man "beställer" uttaget :)
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Tyvärr funkar inte det andra alternativet för mig. Ägarbytet ska ske på en gång för min egna skull och pappret postar jag själv.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Bara det att vi ska titta i helgen och det bestämdes idag så hade inte kunnat göra det tidigare tyvärr. Annars hade det varit en bra lösning!
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Jag får nog hoppas på att dom har samma bank som mig helt enkelt. Annars får det ju bli en handpenning och hämta vid ett senare tillfälle.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Bokar man möte på banken och "beställer" pengarna så brukar man kunna ta ut ganska stora summor! :)
 

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 145
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 345
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp