Plocka skorna eller inte.

P

Popkorn

Jag frågar åt en bekant, som tagit över en misskött häst.

Hästen i fråga skoddes senast i januari, och eftersom hen bor
ute i obygden så kan hovslagare komma tidigast imorgon, ev. att det
dröjer ytterligare 1-2 dagar.

Hen har ryckt skorna, fast det var ju knappt så dom satt kvar ändå,
och raspat till så det inte ska flisa sig. Men nu är hen osäker på om
hen gjort rätt, och undrar istället om hen inte skulle låtit skorna (ink. broddar, som grott fast) varit på de där extra dagarna.

Jag har lite kunskap om sånt här, men kan tänka mig att det måste väl vara
skönare för hästen att vara barfota med långa hovar än att gå med 4 månader gamla skor.

Men vad säger bukeexperterna?

Sv: Plocka skorna eller inte.

Har lite samma problem, tog bort en sko på hästen idag (skorna har suttit på länge och jag tog just över hästen) och låter det vara så till hovslagaren kommer, ser förjäkligt ut allmänt men hovarna är hela och i ok skick. Det var det enda att göra eftersom skon sprack. Gör inget att han får gå barfota tills hovslagaren kommer om ett par dar. Tror inte din bekantas häst lider av att inte ha skor på sig om han inte har ont.

Ja men det är ungefär min tanke med.

Nu bor hen inte här i kring, så jag har inte sett hovarna, men som jag förstått det så hade det väl fläkts upp en flisa eller två, och hen blev därför orolig eftersom det ju inte hade hänt om hen inte plockat av skorna.

Hästen visar inga tecken på smärta och flisorna är väl sånt som ändå
ska bort sas?

Om hästen börjar ömma så får hen ju helt enkelt ställa hästen på box tills hovslagaren kommer. Kanske är det också läge att förklara för hovslagaren att det verkligen behövs hovvård nu, helst igår om det drar ut på tiden. Jag tror inte att det är någon fara om hästen inte ömmar. Däremot så bör hen ju givetvis inte rida hästen innan den är ordentligt verkad och skodd.

Det är förjäkligt med människor som inte kan ta hand om sina hästar. Hästen hade tur som kom till din bekant som jag antar kommer ta väl hand om den.

Ja men precis, ni tänker precis i samma banor som jag också gjort.

Sen vill jag inte tro att en hovslagare skulle låta hen vänta
om hovslagaren vet att oj, det där måste åtgärdas omedelbums.

Förhoppningsvis kan min bekanta sluta beskylla sig själv nu.

Det är ju inte direkt så att hästen varit vanvårdad, men felaktigt utfodrad,
fått oregelbunden hovvård och avmaskning och gått med trasig utrustning.
Helt enkelt misskött pga lathet och till viss del okunskap.

Jag hoppas och tror att hästen kommer få det jättebra nu :)

Ett par flisor brukar inte vara någon fara. Skulle hen se att hästen har problem från det så borde hovslagaren kunna komma snabbare om han/hen har lite servicekänsla :)

Hoppas det går bra!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 973
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Någon som har idéer omkring detta? Hästen i fråga gick skodd runt om med sulor och brodd i vintras. Tidigare i våras tog vi av skorna...
Svar
8
· Visningar
1 146
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 702
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka