Plocka bort stygn.

Tassetass

Trådstartare
Om fem dagar ska stygnen bort från Isolas lilla operationssår. Jag vet dock inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska åka in med henne eller om jag ska göra det själv. Damen har på sistone visat att hon gillar INTE att åka hemifrån och jag misstänker att en tripp till veterinären skulle göra henne väldigt stressad (läs; förbannad).

Veterinären sa att man kan plocka stygnen själv, men hur gör man enklast det? Med andra ord; hur buntar man enklast ihop en katt? :D

Jag vet inte hur såna där stygn är uppbyggda, plockar man dem en och en? Det är ju inte många, tänkte om man kunde smyga bort ett stygn då och då under en dag kanske det skulle bli ganska lindrigt.

Tips?

/Jenny - som inte vill stressa upp kisse, men vill inte heller riskera livet... ;)

Sv: Plocka bort stygn.

Jag tog bort stygnen efter kastreringen på min katt själv, det var väl en tio stygn sammanlagt.

Det var inte svårt alls, jag drog lite i knuten så att jag fick något att klippa i så att säga, och så klippte jag av dem med en liten nagelsax och drog bort tråden. De sitter ett och ett, så det blir inget långt snöre att dra bort. Det kanske tog fem minuter allt som allt. Som jag minns det la jag henne bara på rygg i knät, och så tog jag bort dem. Men annars kan man ju be någon annan hålla i fram- och baktassar, så ligger de ganska still.

Misse hade inget emot det alls, vet inte om hon kanske fattade att jag tog bort de eländiga stygnen som hon hatade!

10 stygn? Så många? Räknade nyss och Isola har bara fyra stycken (såret är inte mer än 3 cm).

Nu blir jag ju orolig om de verkligen ens kastrerat henne. :D *skojar*

Det är nog olika. När min mamma kastrerade sin katt så fick hon bara ett stygn. Men vår hade förstorad livmoder så det kanske behövde skära upp mer (och dessutom en klantig veterinär, såret läkte ganska fult trots tio dagars tratt.)

Lättaste sättet att ta bort stygn är att lyfta i knuten med en pincett och sen klippa tråden på en sidan och sen dra ut tråden med pincetten kvar om knuten. Dvs som mabuse skrev men med specifikationen att du bara behöver klippa varje tråd en gång.

Klockren beskrivning! Tack!

Jag bävar dock inför när jag ska göra det. Om någon har tips på hur man enklast buntar ihop och oskadliggör en katt så tar jag tacksamt emot dem. :D Bara utifall att hon bestämmer sig för att separera mitt skinn från kroppen... :crazy:

Går det inte på annat sätt, prova att vira in henne i en frotté-handduk.

Funkar också för att klippa klor på motsträviga katter. Känner de att de är hjälplösa så tar de det lugnare... Så det är en dubbelverkan.

Träna på handduken innan operationen. Gärna så att hon tycker det är en kul lek. Eller "nu vill matte vara extra ömsint mot mig".

Ps. Javisst går det oftast att ta stygnen själv om man vet hur det görs. Men man måste ju också vara säker på att såret läks bra...
Men det brukar det göra om det inte varit inflammerat eller nåt.

Såret ser jättefint ut, så jag tror inte det är inflammerat.

Jag tror också på handduksiden, tror dock INTE på att träna för hon h a t a r att bli fasthållen (hon är dock superkelig i alla andra avseenden).

Jag ska hålla er uppdaterade. På torsdag eller fredag gäller det.

Jag överlevde. :D Hon låg snällt med magen i vädret hela tiden och stygnen lossnade hur lätt som helst. Jag tror hon tyckte det var skönt att bli av med dem, faktiskt.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 437
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 406
Senast: Kaching
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 391
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka