Fashion Flash

Trådstartare
Hej:)
Jag har en häst som jag håller på och trännar plesure joggen med.Man ska ju ha lösa tygglar och så.Men han går några meter sen så börjar han öka igen. Har någon nåt bra tips:banana:
Snälla skriv:laugh:

Sv: Plesure

att gå samlad i lugnt tempo är mycket ansträngande om inte hästen är färdigtränad. Var nöjd med den nivån som han har förutsättning att prestera.

Vet du att han kan mer, så är det bara att ta nytt tygeltag, o släppa, o fortsätta tills han håller sig till rätt tempo längre o längre av sig själv.

Alla måste rida sina hästar, och ge dom förhållningar, för att de inte ska falla ur. Många tränar sina pleasurehästar att ta förhållning vid skänkeltryck, så att de inte behöver ta tygeltag på tävling...

Hej!!
Jag tränar honom väldigt mycket i det så han kommer nog snart klara av det:)
och säjer till honom när han ökar takten. Men travar på mycket också så att han inte ska bli så bunden. Kan du förklara för mig vad du menar med skänkeltryck??

heejsa
hur gå det med Flach:)
I går tränade jag Gin för första gången att gå öve en bryga
det gick jätte bra:banana:
mvh N

Hej N:)
Det går jätte bra med honom han är super duktig med formen och joggen ska rida honom imorn(om det är fint väder)
Mvh FF

va rolit:bump:
jag ska rida Ninna i häljen det kommer bli rolit:rofl:
mvh N

Hej
Fick tips av en av vvåra mer kända domare m "crazy horse tecnique" ( hoppas det stavas så). Den går ut på att man travar/galopperar på en volt o när hästen ökar vänder man RAKT genom volten. Detta kan ta ett tag första gången sa domaren till och med en timma innan det funkar första gången. Det var viktigt att vara konsekvent. Lycka till o kämpa på det tar ett tag o sen funkar det. Jag har en häst som bara kunde slängtrava när jag köpte honom o i år kom vi först femma och sen nia på SM i plesure.
>Kram C

Aha! Shit menar du att man ska galoppera hästen i en tim.
Hmm jag vet inte men jag tycker inte de där lät så bra. Men jag fattar kanske fel. Bara för man är domare behöver man inte vara bra på att lära ut saker. De bästa är att åka på Clinics el rida för nån duktigt erkänt tränare 1 g i v så kommer man mkt långt på det.
De finns ju en del duktiga pleasure tjejer i swe men inte alla tävlar.
Vill ni ha namn kan ni PMa.

För oss funkade det att gå in på en liten volt (= jobbigt för hästen) så fort hästen ökade tempo. Stanna bara på volten tills hästen lugnat ner sig igen, dvs du kanske kan fortsätta rakt fram ngnstans mitt i volten (rakt fram igen = belöning för att hästen lugnat ner sig). Måste vara konsekvent, så i början blev det mkt volter för oss, men hästen slutade rusa.

Är inget proffs på pleasure , men så här fick vår quarter lära sig..
1. Arbeta samlat
2.tempoväxlingar, jogg..växlat ökad jogg
3. När hon gasade utan lov -stopp - viker in hennes huvud och stå still ca 30 sek..sen upprepa växlingarna mellan joggen..( när hon förstod detta , gasade- tog lätt i yttertygeln..ooops matte jag ger mig svarade hon direkt)
4. När hon tappar sin samling (den behövs för att få fram extended jogg)
bumpa lätt med skänkeln i sidan ,ibland räcker det med en klämmning bara,ge en, mkt liten förhållning snabbt sen släpp lös.
Rider med benen intill henne hela tiden så hon vet att det är arbeta ,arbeta
Hoppas att ni förstår mina svamliga förklaringar:p

Senast ändrad av en moderator:

Hej:bump:
Tack för alla bra tips:)
Har 2 frågor till som jag undrar lite över.
Om hästen slänger sig iväg i galopp när man tävlar plesure (inte hemma på träning)??
Problem med spöken i hörnen i ridhus??
Tack i förhand!!

heejsa!
jag gör så när min häst öka : jag trycker till med mina skänklar och höjer lite på tyglarna då sakta hon ner och går ner med huvudet.

Det är väldigt jobbigt för en häst att jogga, och anledningen till att din häst ökar iväg efter en stund i jog är kanske för att h*n inte orkar. Att då bestraffa hästen för detta är inget bra tillvägagångssätt. Träna istället styrka på andra sätt än bara traggla jog. Klättra i skogen, sidförande rörelser, rygga, och be din häst sänka tempot men släpp EFTER igen och låt öka på INNAN hästen själv ökar för att den inte orkar bära sig mer. Nästa gång kommer den kansk orka lite till, och lite till...

Att din häst kastar sig iväg i galoppfattningen när du rider på bortaplan, kan ju bero på att hästen blir lite taggad av att vara på nytt ställe + att tävling gör både häst och ryttare lite nervösa och förväntansfulla.

Hej
Fick tips av en av vvåra mer kända domare m "crazy horse tecnique" ( hoppas det stavas så). Den går ut på att man travar/galopperar på en volt o när hästen ökar vänder man RAKT genom volten. Detta kan ta ett tag första gången sa domaren till och med en timma innan det funkar första gången. Det var viktigt att vara konsekvent. Lycka till o kämpa på det tar ett tag o sen funkar det. Jag har en häst som bara kunde slängtrava när jag köpte honom o i år kom vi först femma och sen nia på SM i plesure.
>Kram C

Jag förstår inte riktigt.... Menar du att man byter varv genom att vända genom volten varje gång hästen ökar?
Jag har en häst som gärna travar fortare och fortare och fortare, har kört med dels miljontals volter = jobbigt som attan för hästen, dels genom att säga ifrån ordentligt om hon verkligen travar iväg helt utan minsta lilla kontroll (då sätter jag henne på rumpan och backar). Det mest effektiva tycker jag har varit att samla henne och verkligen få henne att jobba, då orkar hon inte hålla uppe farten längre :p

Hej
Har prövat många av era tips.Vissa funkar bättre än andra. Men han går väldigt fint i jogg och så.
Hur gör man med formen när man byter gångart?eller takt?

BO70715 - den tränar jag också väldigt mkt , fast Crazyhorse utgår mer på att man ska kunna få en häst som ska kunna bli balanserad i sig själv.
Både på en volt och rakspår.
Fast det är även en bra övning för att få en "hettsig" häst lung och även att bygga bättre gångarter.
Min häst när vi fick henne kunde hon inte ens skritta lung när hon kom men som alla andra säger så ska man träna mkt med att rida förhållningar men endå släppa lika mycket som du har tagit ihop hästen med.
Som en utav dom många tränarna jag har tagit hjälp att har sagt att det du tar i en häst mun ska du ge tillbaka tredubbelt.
Ganska bra tänkesätt om jag får säga det själv:)

Hej Lovan ;) Hur gåre med Flash nu ? har inte sett er på ett jäkla tag.

Sophie

Min häst i sig själv är väldigt hetsig. Men är på sät och vis lungn också. Har en stor skräck för bommar redskap överhuvedtaget.Och blir han rädd så blir han väldigt rädd. Om man har lagt ut en bom eller liknade springer han hellre över mig än bommen.:(
Vad är bäst att göra??

Liknande trådar

Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Mrs Chippy
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 733
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 797
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 622
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka