plegga själv?

B

BeastieBabe

om man har kunskapen om hur mycket pleg man ska ge och hur man ger (dvs gått någon gratis intresasekurs ledd av veterinär) får man då plegga hästar själv?
dvs om en av hästarna i stallet får panik när hovslagaren/tandläkaren kommer och inget vet är i närheten och kan komma å plegga.. får man ge plegg själv då?

finns väl vad jag vet inget som hindrar att man ger plegg i tex mat, det gör väl alla, däremot kan du ju få problem med att få intramuskulära sprutor utskrivna tror jag..

jag har pleg hemma som jag använt vid transport av ett av mina ston, som verkligen inte tycker om att åka, hon har fått rekomenderat 15 ml för transport, ca en halvtimme innan, sen är det viktigt att hästen är lugn när de får det för om den redan är uppstressad så har inte pleget lika bra effekt.

Plegicil finns fortfarande som injektion. Samma verksamma substans finns i oral beredning, bla som Vetranquil.

Tyvärr finns det inget fastställt MRL värde för preparaten, det innebär alltså att veterinär måste utfärda ett särskilt behandlingsbevis i samband med behandlingen.

Om veterinären gör detta i samband med att preparatet skrivs ut, dvs vid första givan, bör det inte innebära några problem att djurägaren själv pytsar i lite i käket inför exempelvis skoning. Hästen är ju ändå kasserad ur livsmedelssynpunkt. (Förmodligen är det förbjudet i alla fall, enligt SJV eller EU eller så)...

Detta gäller alltså oral beredning. Att själv få injicera ett lugnande preparat är det nog värre ställt med.

(svara på min egen då jag inte vet vem jag ska ställa frågan till)

jo om man fått plegicil utskrivet av vet och vet lämnar en flaska med intramuskulärt plegicil och man har kanyler och sprutor osv. (dvs vet är trött på att åka ut 2 ggr i veckan till samma stall och göra samma sak t.ex)
får man då göra det? med tillstånd och medicin utskrivet av vet?

Får får du väl, men händer något får du inte ut ett öre på försäkringen.

jo det var väl något sådant kunde jag tänka mig.. men är plegicil så mycket farligare att ge än andra mediciner som ges i blodet och intramuskulärt? hur pass fel kan det bli?

steriliteten är juh viktig vid sprutning i muskeln vet jag.. det är där det klickar om nått händer antar jag..

Du måste aspirera så du vet att du inte sprutar i ett blodkärl. Dvs dra ut kolven lite och se så att det inte kommer blod, vrid sedan sprutan 1/4 varv och aspirera igen. Sen kan du spruta in läkemedlet.

Alt. 2 är att du sätter sprutan och sedan lossar sprutan från kanylen, väntar 10 sek för att se så det inte kommer blod och sedan sätter tillbaka sprutan och ger lkm. Men jag tror att det första sättet är bättre, snabbare och renare.

Fast det är nog helt på ditt eget ansvar.

Jag vet förresten en häst där ägarna fått medicin som skulle ges varje dag, undrar om det är tillåtet att vet gör så :confused:

nu menar jag att man fått doseringsanvisningar och att man vet vart man ska sticka (i "triangeln").. och att man inte är knökfull när man gör det..
dvs så att man sticker, drar å tittar så att det inte kommer blod, vrider lite på kanylen, drar igen, kommer det inget blod i sprutan så sprutar man..

jo sätt nr 1 verkar bättre.. när man lossar sprutan kan det komma damm å skit i knylen och i sprutan..

att vet skrivit ut medicin som ska ges intramuskulärt har jag oxå varit med om.. då har en stallarbetare tagit hand om den delen då det var en ridskolehäst som skulle ha medicin intramuskulärt 2 ggr om dagen i 4 dagar.. det hade blivt dyrt om vet varit tvungen att komma ut :crazy: men det var ändå "bara" någon "mindre farlig" antibiotika..

jag har pleg hemma som jag använt vid transport av ett av mina ston, som verkligen inte tycker om att åka, hon har fått rekomenderat 15 ml för transport, ca en halvtimme innan, sen är det viktigt att hästen är lugn när de får det för om den redan är uppstressad så har inte pleget lika bra effekt.

Det där är i alla fall inte tillåtet! Jag har läst en text från Jordbruksverket där det stod att det är förbjudet att transportera hästar som fått lugnande. I undantagsfall kunde veterinär ordinera lugnande, men det måste i så fall ske vid varje enskilt transporttillfälle.

Det måste varit några år sedan jag läste texten. Att jag verkligen studerade den berodde på att jag fick tag på den i samband med att en häst skulle transporteras ganska längt (ca 25 mil) pleggad av fodervärden med plegg hon "lånat" av någon annan hästägare. Jag hittar inte motsvarande text hos Djurskyddsmyndigheten. Kan det ha varit något gammalt nummer av Djuridiken?

Det är kanske bäst att tillägga att detta inte är menat som kritik för att du kör ditt sto pleggat. Det hoppas och tror jag du och din veterinär har bedömt riktigt. Men det är alltid bra att veta när man själv eller någon annan gör något som inte är tillåtet...

Att vet efter undesökning skriver ut (ev lämnar) medicin för fortsatt behandling är helt OK. Att skriva ut medicin för att djurägaren skall kunna använda den när det behövs är inte OK.
PL

jag har bara sett folk plegga häst en gång och då sprutade hon in det i munnen, med en liknande spruta som man har vid avmaskning.
men att ge i maten... kan inte hästen rata maten då? eller det smakar inget?

Nu var det ett tag sedan man behövde plegg...men på den goda tiden då det fanns...fick jag det utskrivet av min veterinär...eftersom gammelhästen var så enormt jobbig att sko..Jag pleggade lite kraftfoder å sen vart hon lugn...ibland behövde mer än rekommendationerna..Men plegg är aldrig nåt jag vart skraj för att överdosera. Eftersom man får (fick) ju med bruksanvisning, funka det inte kunde man höja dosen det dubbla...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
10
· Visningar
461
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka