Plegga häst! Hjälp!

tipex

Trådstartare
I morgon skall min ena häst pleggas inför turen till betet. Detta är första gången jag gör det. Hur lång tid innan ska man ge, hur länge sitter det i?
Framför allt vad gör det med hästen....
Han är svårlastad i vanligt fall och segar gärna ihop på lämmen. Kan det lugnande göra honom helt slö, eller blir de så väck att de följer en utan att tänka?
Har ingen erfarenhet av drogade hästar.......
Dock har hästen blivit pleggad varje skoning och transport hos förra ägaren, så han är ju "van"!
Har ingen kontakt med förra ägaren som annars skulle kunnat ge mig upplysningar!

Tacksam för upplysningar! /jenny

Sv: Plegga häst! Hjälp!

Vad för slags plegg får han??

Vi hade tabletter till våran för ett par år sedan, och de gjode absolut ingen skillnad alls!

Trodde det bara fanns en sort....
Han skall få en spruta, som vi hämtade ut hos vet.!

Om det är Pleg den ska få så är det antagligen Plegicil. Annars finns det en rad olika drogmedel. Veterinären ger ju dig en lämplig dos för din häst så det ska säkert gå bra!! De kan såklart bli väldigt dåsiga om de får för mycket, men på plegicil så brukar de inte bli så väldigt drogade. Känslighten varierar naturligtvis, tex så är kallblodiga raser känsligare. Lycka till!!!

Plegg verkar ganska fort efter de att man sprutat dom..går på 5-10min, jag fick vid ett tillfälle min gamla häst pleggad när vi var på hältutredning och lasta kort där efter och den enda skilnaden jag märkte var att hästen blev fumligare i sättet,men protesten att bli lastad fanns kvar...hästen la sig på knä uppepå lämmen och dekopplar jag samman med att han var så fumlig ..så jag tyckte de var jobbigare att ha honom pleggad trots att han alltid var jobbig att lasta.

Brukade plegga gammelhästen vid skoning. MEN när plegget verkar bör hästen ha lugn och ro omkring sig...annars kan du få helt motsatt effekt. Har vart med om det flertalet ggr..Ibland funkar det, ibland inte. OCH om hästen redan är uppstressad innan plegget ges...så är det inte säkert det funkar bara för det...20 minuter brukade jag vänta...tror det stod på flaskan om jag mins rätt.

Vår ena häst fick plegg (spruta) när vet. skulle fixa ett fel i munnen på honom, han sov (snarkade också!) i 30 minuter och var fortfarande såsig när vi tog ut honom i hagen sen.
Det är dock den enda erfarenheten jag har av plegg så jag vet inte hur det "ska" vara.

En stilla undran... Varför skall hästen "pleggas" inför turen?
Är det bara för att den förra ägaren gjorde det eller finns det någon annan anledning?

Fråga vet som har lämnat ut sprutan det är på hans ansvar. det finns regler om att man inte får tranportera en sedarad häst utan att ha koll (kommer inte ihåg hur det står) o detta ligger på vets ansvar.
PL

Jag har haft honom i 3år och aldrig behövt plegga innan! Vid skoning behövde han bara lugn och ro, och en dos förtroende.
Var svårlastad från början men det var bara envishet från hans sida. Lyckades jobba bort det oxå när han märkte att det aldrig gick hans väg.
Men sen sålde jag honom och efter två veckor fick jag hämta hem honom. Gick då över bommen mitt på östersjön, hela hästen låg till slut på den lilla golvytan där framme. Höll på att kväva sig själv, men min pojkvän + besättning fick ut mellanvägg och allt så kraken kunde ta sig upp!
Efter denna olycka har han blivit enormt stressad bara av att se en transport. Har lastat och kört honom 2 gånger efter olyckan utan plegg. Eftersom han blir så stressad, sjöblöt och helt förstörd så ville jag att han skulle få lugnande denna gång!

Vill inte utsätta honom för den stressen om det går att undvika!
Nu har vi kört iväg honom och plegget gjorde stor skillnad, han var inte det minsta svettig eller upprörd på ngt sätt. Verkade inte riktigt som han fattat vad som hänt.
Resan blev väldigt positiv för min del....förhoppningsvis var det positivt för honom oxå om han förstod vad som hände!

/jenny

Skönt att de gick lugnt till, men hade jagvarit dig hade jag lagt ner tid på att se till att han i fortsättningen slipper pleggas.

Jo visst det är ju det bästa. Men utan tillgång till transport är det svårt! Måste låna transport och det är inte alltid det lättaste, speciellt som jag vägrar ta honom i en transport utan säkerhetsbommar fram.
Det var en hyrtransport utan det som fick honom dit från början. Hade inte behövt bli så allvarligt.
Annars så transporterar jag bara honom 2ggr per år till och från betet. Olyckan hände för snart 2år sedan. Transporterar inte honom i onödan, blir stressad bara av att lämna sin lilla flock.
/jenny

Ok, det förklarade varför han skulle pleggas.... Trevligt att det gick bra. Hoppas att han får det skönt på betet.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 343
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama