plattor på bakhovar, vintertid ?

B

Bella_

Hej.
jag har hört att det kan vara farligt att ha snöplattor på hästar ?
jag hade tänkt ha det på vindern, så det inte blir några snöstyltor.
men är det sant att det kan bli farligt, eftersom det är så tätt med plattor ?

jag hade tänkt, plattor bak, och såna där andra fram. med bara en " ring av gummi" fram.. om ni förstår ? och sen så klart broddar.. ( jag är LIV rädd för halka )

vad har ni på vintern ?
( jag rider oftast bara i skogen )

Sv: plattor på bakhovar, vintertid ?

Jag har snösulor dvs ringar och broddar på alla fyra.
Det fungerar jättebra, i alla fall så länge det är något sånär vinterväder. Det är mer tveksamt när det är en riktig varm, lerig, skånsk vinter.

På vilket sätt skulle det vara farligt med snösulor? :confused: *dum* :o

Jag har alltid haft snösulor på mina hästar, i kombination med brodd givetvis. Har aldrig märkt att det skulle äventyra vår säkerhet, snarare tvärtom...

Snöplattor? Menar du hela sulor? Såna sulor har man inte för att slippa styltor, det har man snösulor till.

jaa, hel sulor, jag har alltid uppfattat det som att slippa snöstyltor ?
och känner många som har det till det?
tycker iaf det låter smart..

Varför använda hela sulor när det finns snösulor? Varför ska du ha en sort fram och en annan bak?

eftersom jag alltid fått för mig att dom får större styltor bak.
och på nått vis käns det säkrare. men kanske jag bara inbillar mig ?

Styltorna är lika runt om. Och jag begriper inte helelr varför du ska ha helsulor bak och snösulor fram!?

allså, visst jag kan väl ha helsulor fram också.
men jag tänkte först ochf rämst bak, eftersom jag får för mig att styltorna är värre bak.

Du kan ha vad du vill var du villl, frågan är bara varför!?? Ett par sulor är en ortopediskt åtgärd som man inte ska använda om inte hästen BEHÖVER det.

URSÄKTA MIG.

herreguh, du kanske ska tänka varför jag la in tråden ?
för jag inte vet så mkt om just sulor ?

trött på alla som tror att ALLA kan allt .
man kan inte ens fråga nått snart.

fy på buke.

Hela sulor ska du inte använda om du absolut inte behöver.

Snösulor runt om funkar hur bra som helst och är hälsosammare för hoven då den inte hålls instängd.

Min gamla sköthäst hade hela sulor runt om, han fick enorma styltor...

Jag tycker att du ska ta till vad vdb hovslagare skriver i stället. Varför fråga om du inte vill ha svar?

Både och. Plast mot sula=större risk för röta. Inte alltid ett problem, men ibland kan det skapa väldiga problem.

Jag inser det och tycker att det är ganska obehagligt, Men samtidgt måste väl risken vara betydligt mindre med dessa ringar än med hela sulor? Eller tänker jag fel? Men samtidigt så måste risken för skador/eller följden av att ej ha möjlighet att röra sig vara större än sulor. Vad gör man då, tar av skorna? det går inte att rida på vaåra hårda grusvägar.
Problemet är nog att det inte är samma väglag hela tiden.

Jag tycker att du ska ta till vad vdb hovslagare skriver i stället. Varför fråga om du inte vill ha svar?

jag blev irreterad för att jag har redan sagt VARFÖR, hon frågade och jag sa att det var för att jag får för mig att dom får större styltor bak.
men så frågade hon VARFÖR igen..

och mitt svar verkade ju helt dumt, som om jag var helt dum i huvet.

jag blev irreterad för att jag har redan sagt VARFÖR, hon frågade och jag sa att det var för att jag får för mig att dom får större styltor bak.
men så frågade hon VARFÖR igen..

och mitt svar verkade ju helt dumt, som om jag var helt dum i huvet.

Jag får känsan av att du är väldigt ung och relativt okunnig och lätt blir arg av den anledningen.

Sulor (heter inte plattor), gör att det blir väldigt svårt att kratsa ur hovarna och trots att man tror att inget kan komma in så gör det det i alla fall vilket ligger kvar och nöter och fräter och resultatet är ofta strålröta av värsta graden. En annan risk är att få in sten under sulan. En sten som ligger där kan orsaka hovböld.

Det finns möjligheter att minska risken för röta men de är inte ofelbara. Fylla hårummen med silikon är en variant. Trycka i tjärdrev i strålar innan man skor med sula är en annan. Ingen av dessa innebär att man inte får röta ändå. Risken finns alltid.

Snösulor fungerar, om man införskaffar de som har en ihålig ring. Den rör sig på ett pumpande sätt vilket gär att snö har svårt att fastna. Det finns en billigare variant där ringen inte är ihålig och dessa rekomenderar jag inte alls. Dels har de knappt någon förhindrande funktion vad gäller styltor. Dessutom har jag haft hästar som reagerat med ömhet mot den ringen.

Jag har haft snösulor och vanliga sulor och kan lugnt säga att styltor blir det oavsett. Dock inte på samma nivå som om man skor utan.

Jag tycker också att efter 30 vintrar med häst så är det i fram de största styltorna byggs upp, inte bak.

Jag skor numera alltid med snösulor vid vinterväglag.

Jag inser det och tycker att det är ganska obehagligt, Men samtidgt måste väl risken vara betydligt mindre med dessa ringar än med hela sulor? Eller tänker jag fel?

Alltså, snösulor ger lite risk för röta i bärranden. Eftersom gummit täpper till ordentligt.
Helsulor ger också risk för att göra sulan mer känslig för underlag. Om inte hästen verkligen behöver solur så rekommenderar jag aldrig sulor. Själv använder jag mest sulor som sjukbeslagsåtgärd vid tunn sula, stengallor, bölder eller andra liknande fall där man kan behöva täcka sulan. Då med tjärdrev eler liknande fyllnad. Jag har sett andra kollegor sko med sula UTAN fyllning mellan (hov)sula och (plast)sula vilket har medfört att (hov)sulan sjunkit och hästen har blivit plattfot! Och det är INTE bra!

Jag har en hög kunder i (norra) norrland där de inte använder snösulor alls under vintertid. Och det funkar bra!? Enligt min erfarenhet så krävs bara snösulor precis i början av vintern och slutet då snön klabbar som mest. Däremellan brukar det inte ha någon betydelse. Men så är det också 20-30minusgrader här vintertid.
Ett par andra kunder kör istället med en-icke-nämd-gummisko under vintern. Jag har studerat dessa hästar och jag tycker att det funkar bra! Inga snösulor, bara gummiskorna=mindre instängda hovar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar