plattor på bakhovar, vintertid ?

Sv: plattor på bakhovar, vintertid ?

URSÄKTA MIG.

herreguh, du kanske ska tänka varför jag la in tråden ?
för jag inte vet så mkt om just sulor ?

trött på alla som tror att ALLA kan allt .
man kan inte ens fråga nått snart.

fy på buke.

Jag ställde dig en neutral fråga utan någon baktanke. Men jag tycker att man som nybliven hästägare SKA ha en viss hästkunskap innan man skaffar häst. Varför frågar du inte din hovslagare?

Ett par andra kunder kör istället med en-icke-nämd-gummisko under vintern. Jag har studerat dessa hästar och jag tycker att det funkar bra! Inga snösulor, bara gummiskorna=mindre instängda hovar.

Men, borde inte en gummisko också ge risk för röta i bärranden?

Lite OT men om dessa skor: Har du märkt någon form av stress på hoven när hästar går med sådana skor. Jag har hört att en del hovslagare har sett nötningar i sömhåll med gummiskor med tanke på att dessa inte ligger bom still mot sulan på hoven utan har en liten lite rörelse. Mer än man kan finna i järnskor där hoven ju trots allt kan röra sig i.

Alltså, snösulor ger lite risk för röta i bärranden. Eftersom gummit täpper till ordentligt.

Jag har en hög kunder i (norra) norrland där de inte använder snösulor alls under vintertid. Och det funkar bra!? Enligt min erfarenhet så krävs bara snösulor precis i början av vintern och slutet då snön klabbar som mest. Däremellan brukar det inte ha någon betydelse. Men så är det också 20-30minusgrader här vintertid.

Tack för svaret. Jag undrar hur pass farligt det är med röta i bärranden? det låter inte så där jättebra precis.
Jag tror säkert att man kan rida utan snösulor när det är 20-30 minusgrader. Vi har antingen klabbsnö eller lera. Ibland blötsnö i flera veckor, ibland bara lera. det fungerar inte riktigt lika bra. Jag bor nog i fel del av landet.

Men, borde inte en gummisko också ge risk för röta i bärranden?

Lite OT men om dessa skor: Har du märkt någon form av stress på hoven när hästar går med sådana skor. Jag har hört att en del hovslagare har sett nötningar i sömhåll med gummiskor med tanke på att dessa inte ligger bom still mot sulan på hoven utan har en liten lite rörelse. Mer än man kan finna i järnskor där hoven ju trots allt kan röra sig i.

En gummisko ger naturligtvis lite risk också, men mindre än en järnsko med snösula/helsula eftersom en järnsko med snösula har en bredare anläggningayta än gummiskon! Men visst! gummi är ju gummi...visserligen har fabriken ändrat lite på gummireceptet på sista åren, så nu är gummit mer åt plasthållet.

Någon stress har jag inte märkt av, men så skor jag okcså bara 8 hästar på detta sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar