Platta knölar på ryggen

Sparvoga

Trådstartare
Min häst har fått platta knölar på ryggen en bit från ryggraden precis där sadeln ska ligga emot. Dom är lite upphöjd och massa små sårskorpor i dom, från början var det bara knölar. Han fick dessa efter att jag fått nya höet som har mycket protein, kan det bero på detta?? Det beror ej på sadeln, eftersom han ej haft den på ryggen på länge.. Har iaf fått ett schampoo av vet som jag ska tvätta med
Nån som känner igen???

Sv: Platta knölar på ryggen

Min häst har likadana knölar, små och hårda, på samma ställe. Ej med sårskorpor. Samma här, kan ej va sadeln så jag gissar oxå på "proteinknölar" Har slutat ge kraftfoder (han e så rund ändå...) får se om det hjälper.
Annars??

Båda mina hästar fick sk. proteinknölar. Fick råd av en veterinär att prova Hibiscrub. Det är en sorts decifincerande tvål som veterinärer använder. Man duttar lite Hibiscrub på en bomullstuss o så gnuggar man det på knölarna. Funkar hur bra som helst :) Sen är det ju viktigt att man har rena vojlockar o så på hästen... Lycka till!!

"Proteinknölar", ingen vet vad de egen är, brukar inte ha ngn skorpa, knöl ar med skorpa är oftast streptotrichos o det ätr då hibitantvål hjälper.
PL

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30