Platsliggningg

Jenka

Trådstartare
Jättedum fråga och nej, hunden ska absolut inte resa sig på tävling...

Men kom precis att tänka på det. OM den reser sig, och börjar gå runt, vad händer? Mer än att man blir nollad och ev. rapporterad då.
Bryts platsliggningen, ska man stolpa fram och hämta hunden, etc?

Sv: Platsliggningg

Det beror på vad hunden gör.

Min hund har rest sig på tävling men han går lugnt och sätter sig hos mig och då har man inte avbrutit platsliggningen. Orsakar hunden däremot stök, kan man bryta och lägga om.

Det viktiga är att om din hund går upp, att du står kvar och inte sätter igång att få tag i din hund. Det är det man har funktionärer till. Bryts platsliggningen, gör det tävlingsledaren instruerar dig att göra.

Man gör som tävlande ingenting förrän tävlingsledaren ger instruktioner om vad man ska göra. Om hunden sätter sig får den en 5, om den lägger sig igen eller ställer sig / går iväg så blir det 0.

Rapporterad blir man bara om hunden stör andra hundar. Alltså går fram och gör lekinviter eller är hotfull.

Kom på två frågor till.

Vad händer om man (hunden?) blir rapporterad?

Och om min hund går upp efter att ha blivit "igångbusad" av en annan hund, blir man rapporterad då också?

/Jenka som är expert på att överanalysera.

Den ende som har rätt att avbryta platsliggningen är domaren! Så vänta inte på TL :)

Såhär står det om platsliggningen;
Störande hund vid gruppmomenten
Hund som vid gruppmomenten, utan att själv vara provocerad, lämnar sin plats
och utan aggression engagerar sig (t.ex. lekinvit) i annan hund ska rapporteras
(aggression faller under ”Oacceptabelt beteende”). Beslut om rapportering tas av
tjänstgörande domare och rapporten insänds via arrangören till SBK tillsammans
med redovisningen av provet. SBK kan, grundat på en eller flera insända rapporter,
besluta om förbud för hund att delta i lydnadsprov under viss tid.

Jag tolkar det som att man inte blir rapporterad om ens hund blir "igångbusad", utan att det i så fall är den andra hunden som blir rapporterad.

Det viktiga är att om din hund går upp, att du står kvar och inte sätter igång att få tag i din hund. Det är det man har funktionärer till. Bryts platsliggningen, gör det tävlingsledaren instruerar dig att göra.

Har aldrig varit med om att funktionärer börjar försöka ta in hunden. Eller vad menade du?

När jag har tävlat så har domaren (efter eget tycke) sagt till alla att återvända till hundarna och sen blir det omläggning. Om hunden bara sniffar runt och rör sig från den platsade gruppen så brukar platsen fortgå iaf. Det kan göra mer skada än nytta att börja om.

Om hunden bara sniffar runt och rör sig från den platsade gruppen så brukar platsen fortgå iaf. Det kan göra mer skada än nytta att börja om.

Det är min erfarenhet också, så länge hunden som rest sig inte interagerar med de andra hundarna så fortsätter platsliggningen.

Svar på första frågan: Man avbryter endast platsliggningen om hunden stör annan hund. Det är därför man inte ska göra något förrän man blir tillsagd att göra det. Om hunden går runt och lullar eller går till husse/matte fortsätter platsliggningen tills tiden är ute. Endast när platsliggningen avbryts blir det rapport av den som stör. Rapporten betyder förmodligen att man inte får tävla under en period. Hur lång beror förmodligen på vad hunden gjorde.

Jag kan inte tänka mig att en hund som blir igångbusad av annan hund blir rapporterad. Fast, kanske om den i sin tur "drar upp" en tredje hund eller flera hundar. Svårt att säga, det är ju en helt ny bestämelse.

Har aldrig varit med om att funktionärer börjar försöka ta in hunden. Eller vad menade du?

Jag har sett det, på tävling där området inte har varit inhängnat och på tävling som varit på utställningsområde. Inte läge att låta hundar strosa runt då och det har gått lugnt och stilla till. Hundarna har varit en bra bit ifrån själva platsliggningen och funktionären har bara satt sig på huk och lockat till sig hunden som gått iväg. Fungerade hur bra som helst.

Verkar ske mycket efter tycke och smak hur man löser olika situationer som uppstår. Har sett platsliggningar urarta och domare som tycker att man inte behöver lägga om och har sett en domare som lade om när en hund avvek och drog med sig en annan men resten låg.

kl
Sista frågan då :p
Om hunden visserligen ligger kvar men börjar slicka sig i rumpan eller liknande, blir den nollad eller får poängavdrag då?

/Nyfiken i en strut.

Det står ingenting om det i regerna, men jag har hört att man får avdrag för snappande efter flugor och olika former av "aktivitet". Om hunden måste halvresa sig för att komma åt baken tror jag det blir avdrag, liakså om den sätter sig och kliar för att sedan lägga sig igen. Den ska liksom inte "hålla på" utan ligga lugnt (står i regelverket).

(Har någon annan annan uppfattning så berätta gärna)

I ettan tror jag dock inte att det tas så allvarligt på detta.

Jag tror precis som du att "aktivitet" är det magiska ordet vad gäller poängavdrag. Vi har fått 10: or varje gång trots att Rover inte legat som en marmorstaty och tittat på mig hela tiden. Då och då kastar han en blick på de andra hundarna, särskilt om de stökar runt eller reser sig, och det har också hänt att han nosat till lite snabbt på marken. Men han har inte engagerat sig i något annat än att ligga still. Dock så har vi bara tävlat lydnadsettan än och där är det säkert snällare bedömning på småsaker.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24