platsliggning

kladdkaka

Trådstartare
Jag har fått problem med platsen och jag vet inte hur jag ska lösa det.
Min hund har alltid haft en säker plats men på sista tävlingarna har han rest sig när någon annan hund lämnar platsen. Han går ingenstans men han ställer sig upp. Han klarar alla andra störningar men inte det.

Jag vet inte hur jag ska lösa det. Alla på klubben har hundar som ligger still så jag vet inte hur jag ska träna på det och vänja honom med att hundar kan resa sig.

Jag känner att jag har kört fast så jag hoppas att någon här kan komma med nya idéer.:)

Sv: platsliggning

Går det inte att få några träningskompisar som kallar in sin/sina hundar och din ska ligga kvar ?

Backa till baka några steg och ställ dig närmare hunden till att börja med. Sedan träna med hundar som reser sig upp och går från platsliggningen.

Jag hade själv problem i våras med min hund som alltid varit säker. Men tränade då på alla möjliga störningar och omvänt lockande för att göra tydligt att han skull eligga kvar, samt gjorde hunden med aktiv under platsliggningen. men eftersom din hund klarar alla störningar utom hundar som reser sig och går iväg så får du se till att skapa de störningarna. Om du tränar med andra säkra hundar kanske de kan öva på att bli inkallade till sin ägare medan du ligger kvar. Eller att någon går tillbaka under platsliggningen och hämtar sin hund och gör iväg.

Sedan kan det kankse vara så att din hund är trygg med dina träningskamraters hundar och ligger kvar därför men inte riktigt pallar situationen bland främmande hundar?

Det har jag provat och det är inga problem. Det värsta är när en hund blir osäker och lixom smyger till sin förare om du förstår hur jag menar. En hund som springer förbi i full fart är inga problem.

Men det kanske är så jag får fortsätta ändå? Då vänjer han sig vid rörelse i alla fall...

Jag håller på med IPO också och då lägger man plats när den andra gör sin lydnad och det är inte heller några problem. Han är jätte säker och har klarat både IPO 1 och 2 och reser sig varken på tävling eller på träning...

Jag kör på det gamla sättet. Fungerar oftast bra.

Har hunden liggandes kopplad, därefter kan jag dra lite i hunden och se hur "mycket" den egentligen ligger. Bekräfta att den är duktig när den ligger "hårt" för att säga "Nej" när den reser sig eller lättar i sina armbågar. Jag vill ha full koncentration på att ligga ner vid en platsliggning. Det är ett moment och ingen vilopaus!

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
644
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 087
Senast: MML
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 662
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 207
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V