Plates - hur ser de ut?

alazzi

Trådstartare
Jag har äntligen provat en annan hovslagare pga av en del strul. Jag var supernöjd med arbetet som min gamla hovis gjorde, man han hade alltid otroligt svårt att komma. Jag tycker att det är ok med viss tids väntan vid tappskor men inte att hovis lovar att komma en dag och sen inte kommer och givetvis inte hör av sig...

Men jag är tveksam till jobbet som har gjorts. Hästen gillade denna hovis bättre än den gamla, men jag såg att killen inte var lika noggrann som den gamla hovisen. Hade inte kamera med mig till stallet idag, men jag ska ta bilder imorgon på bakskorna, babyplates. Hovisen var tvungen att ta de gamla platesen eftersom han hade "glömt" att ta med sig plates. Började inte bra. Hovisen skor redan många hästar i stallet så det går snabbare att få tappskor påslagna tack vare det. Men jobbet ska ju fortfarande vara bra utfört.

Så kan du ta en bild på hur din hästs plates ser ut? Bara för jämförelsen?

Sv: Plates - hur ser de ut?

Oj, jag har aldrig haft en hovslagare som varit så noggrann.
Jag skulle dock inte tacka nej till en sådan.

Helt OT egentligen då jag inte har någon erfarenhet alls av plates.

Min hovis är inte fullt så noggrann heller...Jag är mest ute efter bilder på hur era plates ser ut när hästen är skodd med dem. Är tveksam till om nuvarande skoning är tillräckligt bra. Tycker att skillnaden är för stor mot hur hästen var skodd tidigare. Svårt att veta när man själv inte är utbildad utan bara ryttare.

Har någon varit med om att hästen känns kantig när den är nyskodd? Jag låter alltid hästen stå samma dag som den skos, men sen rider jag som vanligt.

Nej, har alltid kunnat rida samma dag som hästen är skodd. Däremot om hästen gått för länge mellan skoningarna (pga. sjuk hovis, eller liknande) och hoven "farit iväg" så att säga, så kan det kännas lite kantigare än vanligt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 551
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 096
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar