Plasten över eller under

Sv: Plasten över eller under

Direkt på benen. Sedan vaddstycket utanpå och sen linda. :) Tycker vaddstyckena blir så äckliga om man plastar på dem så det är enklare att köra direkt på benen. Har gjort det under alla år och i alla större stall jag jobbat i. Vet dock vissa som plastar på vaddstyckena och jag tycker bara det blir omständigt då man måste hänga vaddstyckena på tork varje gång eftersom de blir rätt blöta/svettiga.

Har bara haft plast under lindor när pålle haft lymfangit. Hade då plast på bomullen (spritdränkt) sen padd, sen linda. Enl vets. instruktioner.

Alltid pa padden och sedan lindan.
Om vi svettar knan och haser lagger vi plasten direkt pa huden men det ar enbart innan lopp (dvs inte over natten da man inte har koll pa hasten).
Jag tycker risken ar alldeles for stor med stasning for att vaga lagga plasten under paddarna.

Håller helt me dig! Vill ha plasten över paddarna! Innan lopp har jag direkt på huden men då har jag inga bandage på alls!

Hur ska du kunna stasa med löst liggande plast runt benen?? Har plastat några hundratal hästar och har då aldrig varit med om något sånt. Vet dock inte hur hårt ni drar åt!! :eek: Jag drar några lösa varv gladpack så de bara ligger runt benet. Ska ju absolut INTE dras åt - då har man gjort väldigt fel! Plasten är ju bara till för att benet ska svettas, inte nåt annat och då behöver man verkligen inte dra åt. Jag får då in två-tre fingrar iafl under plasten.

Det e ju för att svetta benet! Öka blodcirkulationen t ex innan lopp eller bli av me gallor!
Jag brukar ha på Arnika under!

Alltid plastet över padden och sen linda över plastet i de travstall jag arbetat i.

Som Haily90 skrev ovan så är det för att svetta benen för att få ökad effekt av linimenten. Jag använder arnika, radital eller speed way under plasten. Benen svettas och linimenten får en helt annan effekt. :) Vid användande av radital eller speed way så gör jag det tre dar i rad på de ben jag vet att jag brukar behöva hålla efter lite mer och gör det efter en tuffare period av träning. Ger väldigt bra resultat!

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 557
Senast: EZMK
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 377
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka