Plantain, recept

Murphy

Trådstartare
Fick lite feeling häromdagen och köpte på mig plantain/kokbanan efter lite inspiration från instagram. Är det någon annan som använder plantain i maten? Vad lagar ni?

Fick lite feeling häromdagen och köpte på mig plantain/kokbanan efter lite inspiration från instagram. Är det någon annan som använder plantain i maten? Vad lagar ni?
Jag gillar matbanan! Har det som alternativ till potatis, ris eller liknande till grytor och annat. Helst till afrikansk eller karibisk mat. Det blir ganska torra, så man behöver ha en gryta eller sås till.

Jag skivar dem alltså i halv cm-skivor och steker dem i het olja, tills de blir lite guldbruna. Lite salt på.

@Niyama och @Mabuse, tack för input!
Jag stekte på dem lite i olja med salt och har haft dem i allehanda röror. Oväntat gott att dryga ut mina rester av take away tikka masala jag stuvat ner i matlådor. :)

Jag foredrar mogna plantains (de blir sota och goda da:angel:) men grona plantains gor sig ofta battre i grytor tycker jag.
De basta plantain recepten ar definitely fran Caribien :d friterade chips och fries (pomes frittes) ar syndigt goda, men bakade fries ar inte langt efter. YUM!
Oh, och plantain mos ar ocksa en hojdare.

Liknande trådar

Mat Efter en helgförmiddag i industrihamnen och kringfnosande på containerterminalen kände The Significant Other att en naturlig...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Murphy
·
Samhälle Hej! Någon som vet hur veterinärer skriver ut recept? Jag trodde att de kunde skriva e-recept som läkare gör på VC? Fick en faktura...
Svar
11
· Visningar
887
Senast: kma
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 052
Senast: SaraXX
·
Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 809
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar