Planlösning stall

RebeccaJoli

Trådstartare
Behöver lite idéer angående eventuell planlösning på stall, gärna med smarta idéer och lösningar för att göra det praktiskt och lättarbetat.

5-6 boxar, varav en fölbox. De vanliga boxarna ska vara 3,5x4,5m, helst med fönster i alla boxar.
Sadelkammare + foderkammare som har samma mått som boxarna ungefär.
Spolspilta.

Helst ska stallet byggas på samma platta som en verkstad som är ung lika stor som stallet, att lägga verkstaden i vinkel går bra men då förlorar man ju fönster.

Snälla hjälp mig komma på något smart! :)

Sv: Planlösning stall

Förvaringsutrymme = win!
Jag slängde ihop en skiss på hur jag skulle vilja ha ett stall enligt din beskrivning, med det här i åtanke:
  • Möjlighet att ha flera hästar på gången samtidigt
  • Förvaring på mer än ett ställe. Skottkärror, grepar, soptunnor, höpåsar etc tar ganska mycket plats och man vill antagligen inte ha allt på samma plats.
  • Möjlighet till vatten/diskho i sadelkammaren
  • Att boxarna har vanliga skjutdörrar, så att de inte öppnas utåt - det tar onödigt med plats
  • Täckeshängare! Världens bästa grej, det går att beställa egna från verkstad/smedja, så att man får stora/långa och rejäla. Täcken tar vansinnigt mycket plats i skåp och utrymmen - låt dem hänga längs väggarna och boxarna i stället!
  • Ha mer än en dörr till stallet.

stall_160111233.jpg

Låter som en sjukt bra planlösning, och du verkar ha bra koll på det praktiska, men jagh kan inte se bilden :(

Nä den ville inte :( kan prova hemma på annan dator, kanske e min dator som ine vill :p

Om det fanns plats hade jag nog gärna lagt de på rad med en ordentlig stallgång bredvid. Då kan man fodra rätt lätt och blir inte massa trassel med dörrar mot varandra osv.

Håller med om att inga täckeshängare på boxar osv, ser bara stökigt ut.
Vi har spolspiltan i "gången" så att säga. Om man kommer in på en kortsida kan
det vara smart att ha en brunn utanför första boxdörren där man kan spola
av leriga ben direkt när de kommer in.

Helst hade jag haft ett åttkantigt stall á la tullstorp men det är nog rätt dyrt :)

Tack för idéerna! Själv gillar jag inte alls tullstorps 8-kantiga, gillar deras stora stall mycket mer :p Sadelkammaren = :love:

Om du lägger verkstad i vinkel måste väggen mellan stall och verkstad vara rejält brandskyddad!

Det måste den om man lägger dem efter varandra på samma platta oxå ;) och det är vi fullt medvetna om :)

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 621
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 569
Senast: Roheryn
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 404
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar