Plank vid box bygge

F

Fridajgirl

Hej!

Har en liten fråga :)
Nu håller jag på att göra om stallet jag och min sambo bor på, och då undrar jag vilken tjocklek på plank ni använt till boxarna?
Och vart man kan köpa billigt virke

Hur hög ska boxen vara? Det ska vara en häst på 155-165 cm i mankhöjd som ska stå i den.

Hemma hos mina föräldrar tror jag box höjden ligger på 130-140 cm men jag vet inte vad som är normalt.

Tacksam för svar på dessa frågor:smirk:

Sv: Plank vid box bygge

Du bör välja "två-tums-plank" som nuförtiden ligger på 45 mm i tjocklek och det är bättre om dom är spontade, i synnerhet om du ska ha väldigt höga boxväggar eller om det ska vara liggande plank så bör dom vara spontade.

Höjden på boxväggen beror mycket på om du ska ha galler eller inte och vad det är för storlek på hästarna som står där, om du går in på djurskyddsmyndighetens hemsida (medans dom finns kvar) så har du där om lämplig höjd på boxväggar.

Sv: Plank vid box bygge

tack för svaret:smirk:
ska minsann kika in på djurskyddsmyndighetens sida. Konstigt att de ska ta bort en sådan viktig sak, men jordbruksverket skulle visst ta över dem.
Får hoppas de har kontroller och sätter dit djurplågare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 023
Senast: Crossline
·
Anläggning Vi håller på att bygga nytt stall :love: I väntan på att plattan ska tina fram bygger vi väggarna i block inomhus. Visade sig att det...
Svar
11
· Visningar
2 786
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama