Sv: Planering inför matning
Vi började lite smått när My var fem månader. Jag provade med mosad potatis och bröstmjölk som man "ska", men det tyckte hon var riktigt äckligt. Hon var väldigt intresserad av mat och drog i våra tallrikar, men när vi försökte med potatis och bröstmjölk eller palsternacka och bröstmjölk så visade hon tydligt att det var äckligt =)
Jag bestämde mig för att jag ville att mat skulle vara något roligt och positivt och gav henne därför lite mosad banan som hon älskade. Sen blandade jag mosad banan med mild havregröt och det fick hon äta ett tag tills hon vande sig vid konsistensen och började tycka att det var roligt att äta. Hon fick kladda precis så mycket som hon ville (och får fortfarande för det mesta). Så småningom började vi försöka lite igen med olika rotfrukter och grönsaker, och det gick väl bättre efter ett tag, men bara med burkmat. När hon var 6 månader började jag med lite kött/kyckling/fisk, och det var betydligt godare, men fortfarande bara burkmat som gällde.
My har alltid tyckt om att hålla i maten själv, så vi började ganska snabbt att ge majskrokar, smörgåsrån, smörgås, kokt morot, bananbit att hålla i och lite annat smått och gott som hon kudne hålla i och äta, men som inte var för hårt och lätt kunde fastna i halsen.
Nu äter hon i princip allt och gärna hemlagad mat (så det får hon 99% av gångerna nu). Hon vill gärna äta själv, både med sked och händer, och hon tycker om när det är lite större bitar som hon kan hålla i. Banan älskar hon fortfarande, men bara om hon får hålla i den, inte om man mosar den =) Likadant med de flesta andra frukter.
Mitt råd är att inte stressa. Erbjud det du märker att hon tycker om och låt henne leka med maten och gör matstunden till något positivt och roligt!
//julia