Planering inför matning

Koltinna

Trådstartare
Nu är lillan snart 4 månader och vi tänkte börja ge henne lite smakisar och planera hur vi ska lägga upp matningen. Så hur gick ni till väga?
Vad började ni med? Hur mycket och hur ofta? Hur och när ökade ni?
När slutade ni amma? m.m.
Vill veta allt kring matning.

Sv: Planering inför matning

Äldsta började jag med smakisar "på traditionellt sett" med potatispure gjort på bröstmjölk, sen typ morot och sånt.
Ammad 1 år.

Yngsta väntade vi med mat till, tills hon verkligen ville ha. Då fick hon de dagar hon ville ha, trugade inte de andra dagarna. Hon fick börja med plockmat och "riktig mat", inte smakisar. Gav sen en del puré (mata med sked) som komplement eftersom hon var förskyld så länge.

Här är hon 7,5 månader och äter nudlar (inte sådana där med smak..), rejäla bitar fläskfilé, sås och grönsaker:
ater5.jpg

Ammad 19 månader.

Skulle jag (mot förmodan) få barn igen så skulle jag göra som med våran yngsta. Erbjuda rejält stora matbitar, tex en stor broccolibukett, ett päron etc..

Gröt vid 3½ månad (läkar rek.)
Sen vid 4 månader bröstmjölk och potatis, morot, banan.
Köpte sen de 4 mån matburkarna som finns. Ammade alltid en stund innan smaktillfället för att han inte skulle tycka de var jobbigt, de måste ju lära sig hur man ska svälja och smaken och sånt. En hungrig bebis har inte tålamod till de ;)
Han fick 3-4 teskedar i början till lunch. Sen ökades de på till middag också och de dröjde inte länge innan han åt en hel burk.

Vid 6 månader började han äta våran mat och vid 8 månader kunde han äta sig mätt själv (dock inte med bestik ;))
phpkhbjzk.jpg

Ammade i ca 5½ månad, han slutade självmant.

Gjorde som Lydia, stora bitar som han kunde hålla i själv.

Åh åh åh en tråd precis för mig med! :bow:

Lilleman är nu snart 5 månader :eek: och vi har börjat så smått med lite mat här hemma.
I dagsläget får han morotsaft utblandat med bröstmjölk på morgonen/förmiddagen, :d tycker han!
Sen under dagen, eftermiddag/kväll någon gång beroende på hur det passar får han lite fruktpuré, de det står från 4 månader på i affären. Vi har änsålänge bara hunnit smaka på aprikos-päron men den uppskattades, ja lite iallafall! ;) Det är bra konstig konsistens tycker han än så länge, när det inte är flytande.

Men han tycker det är himla kul med mat, gapar stort och ler från öra till öra :love:

Min tanke är att snart även börja ge honom lite mild banangröt på kvällen (även den från 4 månader)

Ser fram emot att följa tråden och få massvis med bra tips och idéer! :idea:

Senast ändrad:

Tack så mycket.
Har lite frågor åt er nu då.

Lydia: När du säger morot, menar du då skalad, kokt och sen mosad?

jerseyko: Varför var han rekommenderad att äta gröt? Och samma fråga till dig, var moroten kokt och mosad?

Tillit: Hur fick du till morotssaft? köpt? eller menar du morotspuré?

jerseyko: Varför var han rekommenderad att äta gröt? Och samma fråga till dig, var moroten kokt och mosad?

Han har/hade reflux. Magmunnen stänger inte helt så han kräktes ju jämt. Gröten är ju mkt fastare än ersättning och svårare att de rinner över.

Moroten var kokt och sen mosad med gaffel tillsammans med mjölk. Kokade de mesta i början även kött.

Tack så mycket.
Har lite frågor åt er nu då.

Lydia: När du säger morot, menar du då skalad, kokt och sen mosad?

Tillit: Hur fick du till morotssaft? köpt? eller menar du morotspuré?

Morotsaft kan man enkelt få till genom att riva moroten på det minsta, och sen lägga "rivet" i en liten näsduk eller i en liten bit tunt tyg och pressa ut saften. Förstår du? Svårt att förklara med ord på nå vänster :p

Vi fick rekommenderat att göra så, ge det till att börja med utblandat med bröstmjölk så magen får vänja sig i lugn och ro, plus att han då får vänja sig vid något som smakar annat än bröstmjölk fast ändå har samma konsistens.
Sen efter en vecka eller två med saft så kan man gå över till kokt mosad morot. :)

Vi började lite smått när My var fem månader. Jag provade med mosad potatis och bröstmjölk som man "ska", men det tyckte hon var riktigt äckligt. Hon var väldigt intresserad av mat och drog i våra tallrikar, men när vi försökte med potatis och bröstmjölk eller palsternacka och bröstmjölk så visade hon tydligt att det var äckligt =)

Jag bestämde mig för att jag ville att mat skulle vara något roligt och positivt och gav henne därför lite mosad banan som hon älskade. Sen blandade jag mosad banan med mild havregröt och det fick hon äta ett tag tills hon vande sig vid konsistensen och började tycka att det var roligt att äta. Hon fick kladda precis så mycket som hon ville (och får fortfarande för det mesta). Så småningom började vi försöka lite igen med olika rotfrukter och grönsaker, och det gick väl bättre efter ett tag, men bara med burkmat. När hon var 6 månader började jag med lite kött/kyckling/fisk, och det var betydligt godare, men fortfarande bara burkmat som gällde.

My har alltid tyckt om att hålla i maten själv, så vi började ganska snabbt att ge majskrokar, smörgåsrån, smörgås, kokt morot, bananbit att hålla i och lite annat smått och gott som hon kudne hålla i och äta, men som inte var för hårt och lätt kunde fastna i halsen.

Nu äter hon i princip allt och gärna hemlagad mat (så det får hon 99% av gångerna nu). Hon vill gärna äta själv, både med sked och händer, och hon tycker om när det är lite större bitar som hon kan hålla i. Banan älskar hon fortfarande, men bara om hon får hålla i den, inte om man mosar den =) Likadant med de flesta andra frukter.

Mitt råd är att inte stressa. Erbjud det du märker att hon tycker om och låt henne leka med maten och gör matstunden till något positivt och roligt!

//julia

Så hur gick ni till väga? / Vad började ni med?
Potatismos har aldrig fallit lilla E i smaken, morot-,palsternacka-,ärtor-,majspuré slukade hon dock.

Vi höll oss till en och samma smak några dagar för att ev se om hon var allergisk, majsgröt gav vi också:)

Hur mycket och hur ofta?
1 ggr /dag och några småskedar bara

Hur och när ökade ni?
Vi tog det väldigt lugnt faktiskt, ökade lugnt och succesivt. Kan nog säga att målet med modersmjölkersättning var helt bytt vid 6½ månaders ålder.

När slutade ni amma? m.m.
E åt ersättning tills 6½ månad då slutade hon att äta ur flaska på dagtid, nu dricker hon välling som kvälls-, nattmål

Vi började med gröt till lunch, först några skedar men det var så populärt att det ganska fort ersatte en ersättningsmåltid. Det andra vi provade var morot och det var inte alls gott, men majs gillade hon mycket, potatis var ok, broccoli mums. Vi provade varje ny smak under någon vecka, först ngr skedar som ökades mer. Vi provade moroten igen efter ett tag och då var det gott. När vi gått igenom en hel den grönsaker började vi med lite frukt. Vid 6 månader började vi med hela måltider ris/potatis/pasta med ngt slags kött/fisk och grönsak.

För någon månad sen slutade hon självmant med ersättningen, då var hon 7,5 månad ungefär och hade under någon månad bara drukigt en liten flaska ersättning vid läggdags.

Hon fick ganska tidigt börja äta saker själv, kokt broccolibukett, en bit kokt morot tex. Bra sysselsättning så man själv kan äta, även om det som är på min eller sambon tallrik alltid är mer intressant.

Nu (8,5 mån) äter hon allt, pasta är favoriten men banan är inte så gott.

Till Storasyster= skalad, kokad, mosad/stavmixer med lite smör i.

Till lillasyster: Skalad, skär i inte för små stavar. Lättkokt (al dente liksom), koka gärna med tex persilja i vattnet. Går jättebra att göra med sötpotatis också! Jag gjorde såna till storasyster också men inte förrens hon var typ ett halvår eller äldre, trots att hon började äta gröt mm när hon var 4 mån.

Morotsaft kan man enkelt få till genom att riva moroten på det minsta, och sen lägga "rivet" i en liten näsduk eller i en liten bit tunt tyg och pressa ut saften. Förstår du? Svårt att förklara med ord på nå vänster :p

Smidigt! När började du att ge det?

Smidigt! När började du att ge det?

När E var runt 4,5 månader.
Anledningen till att vi valde att börja då var att han var så otroligt nyfiken på vad vi vuxna stoppade i munnen, och jag tror det är viktigt att ta vara på den nyfikenheten :)
Nu har vi gått över till gröt på morgonen och morotspuré/någon annan puré till middag, och lilleman tycker det är jätteskoj med mat :d

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar