Planering iför kommande barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Planering iför kommande barn...

Jag tänkte mer långsiktigt på den 15 åriga kille som blev omhändetagen av soc för några veckor sen eftersom han slutade gå i skolan och låste in sig på sitt rum för att spela dator och blev för våldsam mot sina föräldrar!
 
Sv: Planering iför kommande barn...

Vi har ju en del skräckexempel i vår närhet på barnuppfostran så vi vet ju lite hur vi inte ska göra i alla fall. :crazy:

Det "visste" jag också innan jag fick barn...:smirk: Det förekom siuationer med mina kompisars barn som jag svor aldrig skulle hända mig, men tänk... nu sitter jag här med två barn och har ( :smirk: )fått omvärdera...
 
Sv: Planering iför kommande barn...

Problemet är egentligen det at min smbo anser att vi inte ska behöva uppfostra barnet allt i stort sett.. Utan det ska framtida dagispersonal och lärare sköta... Det tycker jag är HELT fel och det bråkar vi endel om...
Sen är det så att min sambo är en extrem tävlingsmänniska han "tävlar" alltid MOT mig istället för MED mig. T.e.x. så diskuterade vi situationen att barnet kommer till mig och frågar om godis och jag sägar "nej" då tycker han att det är helt okej att han säger "ja" för att vinna "poäng" hos barnet...

DET skrämmer mig! därför så diskuterar vi uppfostran och sånt mycket bara för att nör väl dagen kommer så ska det funka!

Sen får man ju naturligtvis anpassa sig efter barnet oxå! Barnet är ju oxå en individ med egna tankar. Det jag är orolig för är att vi som föräldrar inte kan hålla sams och ha samma mål i vår uppfostran...

Du verkar ha en mogen åsikt, men din sambos skrämmer mig :crazy: Hur kan man ens tänka att förskolepersonalen ska uppfostra ens barn??!! De första 1½ åren då, vem tar ansvaret då?? Nä, få honom att fatta att det är NI som föräldrar som uppfostrar och lägger grunden för ert barn.
 
Sv: Planering iför kommande barn...

Visst kan man inte förutspå framtiden men jag vill verkligen inte bli en sådan förälder som jag tänker på. Då avstår jag hellre barn :crazy:
 
Sv: Planering iför kommande barn...

Jag har nämnt det förut i en annan tråd, men den det är värt att säja det igen.

En klok människa sa följande en gång:

"Innan jag hade barn hade jag 5 teorier om barnuppfostran. Nu har jag 5 barn och inga teorier"

Detta är mitt favoritcitat.

Det är lätt att ha principer och teorier om barnuppfostran, så länge man har barn som rättar sig efter dom.

Ett typexempel ur vår familj är att jag hade en benhårt princip att barn ska somna i sin egen säng. Sen får dom gärna komma under natten om dom vill, men dom ska veta att somna, det gör man i sin egen säng.
Sen kommer barn nr tre och helt enkelt vägrar. Det tog inte många dagar innan mor och far var så uttröttade att dom accepterade att barnet somnade var som helst, bara det sov.......:crazy:
 
Sv: Planering iför kommande barn...

Det var som jag trodde att han var osäker på att han skulle bli en bra pappa och han visste att jag skulle bli en bra mamma så alltså trodde han att han skulle behöva tävla mot mig för att barnet skulle tycka om honom.. :)

Jag instämmer i det Sjalen skriver. Barn älskar sina föräldrar hur de än är. Det är det som är så "farligt". Man kan inte mäta sitt värde som förälder i hur poppis man är hos barnet. Man ska mäta sig mot sina egna värderingar, hur väl man följer dem.

Periodvis kommer barnet antagligen var extra mammigt eller pappigt. Då gäller det nog för din sambo att se upp, så han inte faller för frestelsen att ta till billiga-poäng-knepet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 231
Senast: Raderad medlem 148099
·
Gravid - 1år Det får bli ett tillfälligt konto för detta. Jag gjorde ett positivt graviditetstest igår och jag borde vara väldigt tidigt gravid...
2
Svar
25
· Visningar
5 677
Senast: Skralt
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 015
Senast: LenaH
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 680
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp