Planerat kejsarsnitt

Sv: Planerat kejsarsnitt

Jo men frågan är ju då vad som skulle ha hänt med dig då?
Och med den statistiken så skulle det antagligen ha gått alldeles utmärkt.

Så vad finns egentligen att vara rädd för?
Det undrar jag över då.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jo men frågan är ju då vad som skulle ha hänt med dig då?
Och med den statistiken så skulle det antagligen ha gått alldeles utmärkt.

Så vad finns egentligen att vara rädd för?
Det undrar jag över då.

Ja på den tiden tillhörde man väl den mer hårdnackade generationen, då var ju knappt Alvedonen o tandläkarbedövningen uppfunnen, ;) man levde med smärta och värk .

Exakt vad jag är rädd över har jag funderat länge på....
det är inte så enkelt, ligger väl i nedgrävt i barndomens undermedvetna.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

KL

Det spelar ju ingen roll om skräcken är välgrundad eller inte, den upplevs hursom helst. Om den sen avhjälps med snitt eller med bättre information är väl upp till varje given situation. Det där är lika illa som att säga att någon åkomma är "bara psykiskt". Jag tycker vi ska strunta i att anorektiker svälter ihjäl sig och att tvångsneurotiker isolerar sig hemma och blir sjukskrivna, för det de är rädda för är också bara trams! Eller? Det är bara ett modernt fenomen. Förr i tiden visste folk minsann bättre än att svälta frivilligt eller vara rädd för att stå i kön till kassan. (För dem som inte fattar är jag sarkastisk.)

Mödrar måste få bra och rätt information. Om de sen ändå är livrädda blir det sällan något bra. Statistiken på alla som spricker och får problem sen (som vi diskuterade för några månader sen) har möjligtvis samband med all denna rädsla. Men skit i det, tvinga dem att klämma ut ett barn under full panik, bara? Precis som anorektikern tror jag inte att dessa kvinnor kan "skärpa sig". Men det är min åsikt.

Fny
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jämförelsen är mycket bra.
Jag fortsätter den.

Det där är lika illa som att säga att någon åkomma är "bara psykiskt". Jag tycker vi ska strunta i att anorektiker svälter ihjäl sig och att tvångsneurotiker isolerar sig hemma och blir sjukskrivna, för det de är rädda för är också bara trams! Eller?
Det skall vi inte strunta i.
Frågan är vad vi skall göra åt det?
Försöka åtgärda rädslan eller bygga madrasserade celler.

Men skit i det, tvinga dem att klämma ut ett barn under full panik, bara? Precis som anorektikern tror jag inte att dessa kvinnor kan "skärpa sig". Men det är min åsikt.

Jag tycker att det är samma lösning att snitta de förlossningsrädda som att tvångsmata anorektikern med sond.
Inte bra.
Utan orsaken måste åtgärdas så att den förlossningsrädde kan föda och anorektikern äta.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Ja visst! Men man kan inte bara avfärda förlossningsrädda med att kvinnor i alla tider har fött barn och nu är det bara att klämma ut den!

Det måste tas itu med dels på personlig nivå och dels på samhällelig nivå. Men det kan inte nödvändigtvis vara så att allt är bra om man bara lyckas få kvinnan att föda vaginalt. Jag tycker att i dessa moderna tider bör man även kunna få till det så att modern tycker att förlossningen var OK (Inte nödvändigtvis den fantastiska upplevelse som många stoltserar med, bara OK)

Jag tror dels att en massa information behövs. Många verkar tro att ett snitt är tjohoo, sen kör man så det ryker. Då är det lätt att tro att det är det smidigaste valet. Det är nog heller inte sant.

Jag tycker att det är samma lösning att snitta de förlossningsrädda som att tvångsmata anorektikern med sond.
Inte bra.
Utan orsaken måste åtgärdas så att den förlossningsrädde kan föda och anorektikern äta.

Det tycker inte jag. Jag tycker att tvinga en förlossningsrädd att föda avfärdad med att det har kvinnor gjort i alla tider, det motsvarar sondmatning

Fny
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jag tycker att tvinga en förlossningsrädd att föda avfärdad med att det har kvinnor gjort i alla tider, det motsvarar sondmatning

Inte jag.
Det tycker jag motsvarar att säga till anorektikern att "Aja du äter väl när du blir hungrig, det har ju människor gjort i alla tider".

Jag har ett visst motstånd mot att allt skall vara så modernt och tekniskt.
Allt skall liksom lösas med teknik.
Man skall inte ens föda på det sätt som naturen avsett, det skall skötas tekniskt.
Jag tror inte att den moderna och tekniska vägen är den bästa.

Och det säger jag som varandes ingenjör.
Det är som att man bara måste ha vattentoalett för att bo modernt.
Och det trots att det är en miljökatastrof.

Jag undrar om det finns något sammanträffande med att de som känner att de måsta få snitt är samma människjor som absolut inte kan använda ett utedass eller kissa i naturen?
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Inte jag.
Det tycker jag motsvarar att säga till anorektikern att "Aja du äter väl när du blir hungrig, det har ju människor gjort i alla tider".

Jag har ett visst motstånd mot att allt skall vara så modernt och tekniskt.
Allt skall liksom lösas med teknik.
Man skall inte ens föda på det sätt som naturen avsett, det skall skötas tekniskt.
Jag tror inte att den moderna och tekniska vägen är den bästa.

Och det säger jag som varandes ingenjör.
Det är som att man bara måste ha vattentoalett för att bo modernt.
Och det trots att det är en miljökatastrof.

Jag undrar om det finns något sammanträffande med att de som känner att de måsta få snitt är samma människjor som absolut inte kan använda ett utedass eller kissa i naturen?

Då kan jag kommentera det sista med att alla de jag känner som fått snitt inte alls varit moderna storstadsmänniskor utan såna som klarar sig i sina stugor i skogen utan el & vatten, framförallt utan varm toalett så den teorin ger jag inte mkt för
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jag själv har ett visst motstånd mot tron att bara för att något är naturligt är det bäst. Många saker som är naturliga är kanske bra för artens förfinande, utveckling och evolution (oduglingar ska bort) men naturligt är inte nödvändigtvis bra för individen. Penicillin är inte naturligt. Tänk så många som överlevt pga penicillin.

Jag säger inte att snitt är bäst för alla. Jag säger bara att en religiös tro på att naturligt på något vis är bäst för individen är just religion. Läs "Den själviska genen" eller vilken bok som helst av Matt Ridley för att förstå individ kontra evolution.

Fny
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jag håller helt med dig. Det är ju tack vare vår förfinade mödravård som vi har så låg mödradödlighet, där kejsarsnitt är en avgörande del. I många länder där man låter "naturen ha sin gång" är mödradödligheten skrämmande hög. I Sverige dör 2 kvinnor/100 000per år av graviditetsrelaterade orsaker. I Sierra Leone dör 2000 kvinnor/100 000.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

I Sierra Leone dör 2000 kvinnor/100 000.

Holy korv, jag visste att det var mycket. Men så mycket?

Under sina fertila år är det ganska stor del av mödrarna som går åt, helt enkelt. Grymt.

Och barn också. Barn dör i drivor på grund av dålig mödravård/förlossning.

Fny
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

I Sierra Leone dör 2000 kvinnor/100 000.

Men frågan som jag undrar är hur mycket av detta skulle klarats om de hade haft antibiotika och värkstimulerande dropp?
D.v.s. hur mycket är det som verkligen beror på just kejsarsnitt?
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jag själv har ett visst motstånd mot tron att bara för att något är naturligt är det bäst.

Jag ser det inte som "bra för evolutionen".
Utan kanske snarare som "bra för populationen".
Det finns ett område som heter "Samhällsfarmakologi".
Där man mäter samhälls-nyttan av läkemedel.
Bl.a. är minskat lidande en av parametrarna.
Dessa mått används sedan för att bestämma vilka läkemedel som samhället skall satsa pengar på.

Jag ser gärna samma tankesätt runt kejsarsnitt.
Samhällsnyttan.
Snitt är en redigt dyr historia.
Så det måste vara värt det för de som betalar - d.v.s. samhället.
Ett levande och friskt barn i stället för ett skadat eller dött barn.
Definitivt värt det.
Att en kvinna inte vill riskera sitt sexliv, obs riskera då det endast är en mycket liten risk för det, med en vaginal förlossning.
Inte värt det ur ett samhällsperspektiv.

Man måste se det i samhällsperspektivet så länge som det är samhällsekonomin som betalar.
Resurserna räcker inte till allt, så man måste prioritera.

Dessutom så vet vi inte vilka komplikationerna till snitt kan bli på lång sikt.
Varje buköppning ger risk för sammanväxningar som i sin tur kan ge problem och svårigheter vid ev andra nödvändiga operationer eller bara av sig själv.
Och snitt ökar dessutom betydligt risken för endometrios.
Vad händer i buken på de snittade kvinnorna efter 20år, 30år, 40år?
Det är saker som är svåra att överblicka nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp