Planerat kejsarsnitt

Sv: Planerat kejsarsnitt

Sen rekommenderar jag inte att man tittar upp i reflekterande lampor.
Äsch! Jag blev akutsnittad med första, och blev otroligt besviken när jag inte fick se... försökte titta i lampan som speglade, men det syntes inte så tydligt ju. Men så är jag ju inte som andra har jag förstått ;)
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

fick ej planerat snitt på min första, men på ev syskon kommer det att bli det pga bäckentrånghet... även om mitt inte var planerat fick vi en mkt fin upplevelse....jag var hur nervös som helst- tänk om man känner när de börjar.... sen några sekunder senare drog de på varsin sida och sen var lilleman ute....de hade så klart börjat innan jag visste det... var dock inte uppe på benen förrän dagen efter. Nu ett år senare syns knappt ärret längre....
Lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Planerat kejsarsnitt

Äsch! Jag blev akutsnittad med första, och blev otroligt besviken när jag inte fick se... försökte titta i lampan som speglade, men det syntes inte så tydligt ju. Men så är jag ju inte som andra har jag förstått ;)
DÅ är vi två... :banana: :banana:
Första försökte jag kika, men såg inte så mycket för de hade riktat bort lampan ganska noga... Dessutom hade jag ett blodtrycksfall som hette duga precis när de bökade runt som värst för att få ut henne :crazy:
De två följande gångerna beordrade jag dem att ställa in lampan så att jag skulle kunna se när de plockade ut barnen, vilket jag också gjorde - VILKEN härlig upplevelse! :love: :love:
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Gick på många samtal på Klaramottagningen innan jag kunde tänka mig att ens försöka
Jag beundrar dig... Jag är totalt livrädd för bara tanken att föda. Har alltid förträngt tanken, men nu är jag ruskigt nära 30-årsstrecket och har hittat mannen i mitt liv... Det är väldigt blandade känslor...
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

*kl*

Jag är snittad 4 gånger, under narkos pga medicinska skäl.

Det har varit lite varierat på hur jag har mått efteråt. Första gången blev inte så lyckad, med sårinfektion, taskigt ihopsydd etc.
De två gångerna därpå har varit ok, medan fjärde gången var super.
När jag kom upp från uppvaket in på förlossningssalen så ville de byta under mig, för jag blödde ganska mycket. -Kan du lyfta lite på rumpan? Javisst sa jag och satte mig direkt upp från ryggläge och satte händerna i madrassen och lyfte på mig. Barnmorskan bara glodde och sa att det var väääligt ovanligt att man var så rörlig och så lite smärtpåverkad.Dessutom tål jag inte så starka grejer, men halv dos Ketogan funkar...
Tycker det har varit jobbigare efter någon dag, då man blivit rejält öm i magen. Men det går ju över!!!

Sedan måste jag säga, att kravla ur sängen och stolpa in på dass framåt kvällen och ta sig en riktigt varm dusch -det har varit ljuvligt!!!

Värst med snitt?! -Katetern!!! Har fått urinvägsinfektion som ett brev på posten ganska omgående......

Gira :banana:
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jag har haft både ett akut och ett planerat snitt. När folk frågade mig om min drömförlossning så sa jag att "söv mig och väck mig när det är klart" och så blev det båda gångerna. Jag ville inte ha ryggmärgsbedövning utan ville sova helt och hållet och det var det bästa för mig. Jag är nog inte gjord till att föda barn tror jag. Det är dock inte så lätt här att få snitt om man inte har medicinska skäl till det. Jag gick hos en kurator och en barnmorska som försökte övertala mig på alla vis att jag inte skulle ha snitt. JAg sa att jag skulle vända mig till ett annat sjukhus för normal förlossning var inte något allternativ för mig. Jag var helt livrädd och jag vet inte riktigt varför. 2 veckor innan fick jag veta att jag fick snitt beviljat, då hade jag oroat mig genom hela graviditeten istället för att kunna njuta av den. Man det var ganska kul när folk såg min stora mage och frågade när jag skulle ha mitt barn och jag kunde svara"på måndag klockan 8"
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Hahaha, precis så sade till oss på föräldrautbildningen. "Vi bedövar inte ryggmärgen för det blir nog inte så bra utan det är en ryggbedövning". Undra vart ryggmärgsbedövningensuttrycket kommer från?
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Visst kan de försöka övertala & berätta fördelarna men jag vet ännu inte ngn som blivit tvingad till vaginal förlossning, läkarna på mitt sjukhus sa att de aldrig tvingar ngn.(fast i gbg trakten gör de visst bara snitt av medicinska skäl nu, vet inte vad som räknas som medicinskt men att må dåligt psykiskt, tex panikångest är ju oxå en sjukdom så det borde räknas som det om man inte ska diskriminera & vissa sjukdomar ska vara bättre än andra:smirk: )
Sen finns det säkert för & nackdelar med allt.
Men jag tycker inte det är humant att låta en förlossningsrädd vänta så länge med ett besked om denna ska få snitt eller inte, det gör ju att de inte kan njuta av graviditeten.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jag gick hos en kurator och en barnmorska som försökte övertala mig på alla vis att jag inte skulle ha snitt. JAg sa att jag skulle vända mig till ett annat sjukhus för normal förlossning var inte något allternativ för mig. Jag var helt livrädd och jag vet inte riktigt varför. 2 veckor innan fick jag veta att jag fick snitt beviljat, då hade jag oroat mig genom hela graviditeten istället för att kunna njuta av den.

Visst kan de försöka övertala & berätta fördelarna men jag vet ännu inte ngn som blivit tvingad till vaginal förlossning, läkarna på mitt sjukhus sa att de aldrig tvingar ngn.

Det här tycker jag är väldigt typiskt och väldigt dåligt.
Det klart att man som förlossnings-rädd/-ovillig måste få information om förlossningen så att man kan göra en bra bedömning. Jag tror att många kanske är rädda i onödan för att de inte är informerade. Men att tvingas ängslas (läs: vara paniskt rädd) fram till 2 veckor innan förlossning tycker jag är fullblodsidioti från sjukvårdens sida! Man bör naturligtvis göra en stor insats för att hjälpa blivande modern att förstå sin situation, och sen går man vidare och ser till att en utvilad mor får ut ett barn på bästa sätt! Det går inte att tvinga någon med full panik att föda fram ett barn!

Fny
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Det går inte att tvinga någon med full panik att föda fram ett barn!

Går och går?
Jag undrar hur man gör där det inte finns snitt som alternativ?
Och hur man gjorde förr?

Jag antar att mamman hade valet att skärpa sig eller dö.
Och att det vanligaste var att skärpa sig.
Man blir ju förvånansvärt stark om man måste.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Går och går?
Jag undrar hur man gör där det inte finns snitt som alternativ?
Och hur man gjorde förr?

Där snitt och annat inte finns är det vanligt att dö i barnsäng, dö med oframfött barn, förblöda, spräcka urinblåsan så att det droppar i all evighet och andra saker som är helt naturliga. Om det kommer sig av moderns förlossningskräck eller av "medicinska orsaker" är nog svårt att avgöra.

Fny
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Där snitt och annat inte finns är det vanligt att dö i barnsäng,
Barnsänsfeber, den vanligaste dödsorsaken botas med antibiotika.
Så det har inte med tillgång till snitt att göra.

dö med oframfött barn,
Oftast för litet bäcken eller felläge.
Klara medicinska skäl.

förblöda,
Oxytocin avhjälper det.
Samma som i det värkstimulerande droppet.
Där behövs inte snitt.

spräcka urinblåsan så att det droppar i all evighet och andra saker som är helt naturliga.
Det syr man ihop i västvärlden.
Men jag har aldrig hört om någon spräckt urinblåsa.
Kissar man före så går det bra.
Och så måste man komma ihåg att kissa under hand.
Men det behöver man ju inte snitta för.

Om det kommer sig av moderns förlossningskräck eller av "medicinska orsaker" är nog svårt att avgöra.
För många år sedan så gick det en programserie om att föda.
Där så handlade ett av programmen om förlossningar i U-land.
Och nog verkade det som om det bara gick fel när det verkligen var fel.
Inte för att kvinnorna skulle tramsa och inte vilja föda.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Går och går?
Jag undrar hur man gör där det inte finns snitt som alternativ?
Och hur man gjorde förr?

Jag antar att mamman hade valet att skärpa sig eller dö.
Och att det vanligaste var att skärpa sig.
Man blir ju förvånansvärt stark om man måste.

ja förr dog ju kvinnorna men nu lever vi på 2000 talet där sånt går att förhindra, dödsstatistiken lär ju ha sjunkit rejält:smirk:
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Jo det har den ju.
Men mest är det antibiotikan och det värkstimularande droppet som räddar liv.
Man dör inte längre i barnsängsfeber eller förblöder.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Hahaha, precis så sade till oss på föräldrautbildningen. "Vi bedövar inte ryggmärgen för det blir nog inte så bra utan det är en ryggbedövning". Undra vart ryggmärgsbedövningensuttrycket kommer från?

Det är en vida spridd missuppfattning, förmodligen för att det låter mycket läskigare.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

& det är ju en avsevärd förbättring om man kollar bakåt i tiden eller i fattiga länder i nutid där en graviditet alltid innebär en livsfara för kvinnor om ngt går snett & man inte har teknik eller mediciner som man kan behandla med.
 
Sv: Planerat kejsarsnitt

Har funderat över detta och läste i "kejsarsnittsboken av Malin Alfven att medicinhistoriker räknat ut att 96 % av alla förlossningar har skett naturligt och spontant. En barnmorska i USA har genom den dagbok hon förde 1785 - 1812 dokumenterat sitt arbete. Under åren noterade hon 814 förlossningar. endast vid 46 förlossningar antyder hon komplikationer, utvöver dessa 814 hade hon 117 förlosningar bakom sig innan hon börja det föra dagbok. På alla dessa förlossningar dog inte en enda moder. Detta på en tid då kejsarsnitt knappt fanns.
Jag tror att kvinnor som sagt inte hade annat val att fundera på, idag har vi valet och vi får lov att utveckla en stark räddsla, denna räddsla orsakar 90 % av allt besvär med förlossningar, skulle vi inte fundera så mykcet över smärta, komplikationer m,m så skulle vi nog bara lägga och och föda som vilket sjur som helst.
Sist men inte minst så finns då gruppen kvinnor som jag tillhör med en otroligt outgrundlig räddsla, kalla det fegt eller vad som helst men det är tur att hjälp finns att få.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp