Planerar du dina inköp för att spara pengar?

Vad menas med "ingen bedövning"? Jag har hört/läst det förr och förstått att vissa då menar att en ko slaktas med bult och sedan avblodas och att de innan dess inte fått någon bedövning. Men mer bedövning än så behövs ju inte eftersom bulten gör djuret omedelbart medvetslösa, eller har jag fel?

Jag håller för övrigt med dig om djurhållningen.
Jag hade fattat det som att "utan bedövning" betyder att de inte bultas utan sticks direkt? Typ halal?
 
Jag försöker absolut planera inköp för att spara pengar.
Jag köper inte det billigaste jag kan hitta, däremot försöker jag köpa så prisvärt som möjligt.
Köper mat efter säsong eftersom det blir billigt då, men jag köper ändå hellre det ekologiska lokalodlade alternativet än mat/grejer som åkt över halva jorden för att komma hit.
Så jag har väl något blandat ekonomiskt, hälsosamt och miljövänligt tänk när jag handlar.
Jag planerar tex en ungefärlig matsedel men kan ändra mig i affären om jag hittar något annat mer prisvärt alternativ.
Annars har jag lämnat de flesta olika sorters rengöringsmedel som finns och använder grönsåpa till så gott som allt.
Billigt och miljövänligt.
 
När det gäller mat odyl. Svar nej!
Jag äter nästan alltid ute och de gånger jag handlar mat på typ ICA köper jag det jag vill ha och kollar inte på priset. Jag har rätt dålig koll på vad matvaror brukar kosta så om ngn säger att broccolin är billig t ex kan den för mig lika gärna kosta 5 kr kilot som 100 kr kilot. Skulle inte reagera på nåt av det :o möjligen reagera lite på att det blev dyrt i kassan om den kostade 100 kr kilot men inte mer än så :p

När det gäller tex kläder köper jag mest svenska designerkläder och där brukar jag däremot vara mer prismedveten. Kan deala fram bra pris eller vänta till rea. Ofta har jag något jag är ute efter från äldre kollektioner och då muddrar jag tradera, blocket och secondhandbutiker som Judiths etc. Men är det något jag vill ha så köper jag det nog ändå i slutändan (inom rimliga gränser).

Nåt jag inte lägger mkt pengar på är tex taxiresor, jag cyklar! Snabbt, trevligt och billigt! Är inte heller så intresserad av teknikprylar och att ha det senast inom typ dator osv intresserar mig inte så mycket.
Plus att jag inte har en direkt flashig lägenhet, jag bor litet och trångt och utan någon större lyx. Till hemmet köper jag gärna saker på loppis.
 
När jag måste är jag bra på att planera.

Men det ligger inte riktigt i min personlighet egentligen beroende på att jag avskyr att bestämma i förväg vad jag ska äta.

Väljer ofta nedsatta varor osv.

Vi väljer oftast att handla i våra lokala lilla ICA. Den är dyrare än att handla i stan på vägen hem (jag jobbar i Uppsala) men det finns ett så otroligt mervärde i att butiken finns på gångavstånd att vi tycker det är värt pengarna att handla där.
Intressant nog är gammelhundens mat (den enda han äter) billigare där än på alla andra affärer jag har letat.

Ibland stannar jag på Lidl i Tierp för att det är billigt och det händer att jag bunkrar lite på Willys, främst frysta grönsaker och dylikt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 878
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 854
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp