Planerar du dina inköp för att spara pengar?

Jag är sambo sedan snart 2 år och det är lättare och billigare att hålla nere matkostnaderna om man bara har sig själv att se till. Många gånger som tex nu sommartid skulle jag lätt kunna skippa middag då jag ändå knappt får i mig något i värmen, någon macka eller yoghurt skulle räcka. Men nu är middagen något som skall räcka till lunchlåda åt sambon dagen efter också, så det är ett måste med matlagning varje dag :)

Vad gäller planering så går det i perioder med hur jag gör. Ibland handlar jag dagligen och köper då vad vi ska ha till middag. Detta är dock ett uruselt sätt om man tänker på ekonomin. Oftast handlar man mer saker utöver middagen som man skulle klarat sig utan annars och dessutom har jag katastrofalt blodsocker som slår bakut vid minsta hunger och då kan inte jag tänka klart alls :o Men jag försöker handla för 3-4 dagars mat och det är förbaskat skönt att ha allt redo så man slipper fundera på vad man ska äta, men också inte behöver ränna i affären. Hurvida jag handlar billigt beror på vad för varor det gäller. Vissa saker smakar dylikt oavsett märke medan jag på vissa saker lägger mer pengar på för att det just i den billiga varianten inte är bra alls.

Sen kan jag erkänna att jag avskyr husmanskost så maträtterna tenderar ju bli lite dyrare. Försöker dock ändra den rutinen lite då det som sagt blir billigare i längden. Sen händer det att jag kanske köper på mig kött för att det är extrapris, tex kycklingfilé brukar ofta vara nedsatta här och då kan jag bunkra upp med det i frysen
 
Min planering sker inte hemma utan i affären.
[SNIPP i CITATET]
Jag köper inte mat efter vad jag planerar att laga. Jag lagar av vad jag köpt.
Min planering sker på båda ställena. Jag kollar i veckobladet för "min" butik vad det finns för bra erbjudanden. Har de hel lax/öring/kyckling för billig peng så planerar jag runt en sån. Har de erbjudande på ekologiska bönor och ärtor så planerar jag runt det.

Sen i butiken så kanske det visar sig vara billig fryst broccoli, eller kort datum på nåt, och då åker det med, och extra planering sker på plats. Vilket i kombo med mitt sporadiska minne ibland leder till att frysen redan innehåller sex påsar med broccoli när jag kommer hem med ytterligare två... :D
 
Jag och en kompis brukar bunkra upp när nån av oss hittar nåt skitbilligt och så delar vi på "rovet". I höstas kom han med en platta Gulsachsoppa (ja vi köper bara hela förpackningar då det brukar gå att pruta ytterligare) :angel: strax efter hittade jag Soldatens ärtsoppa i småburkar som jag tog 2 plattor av, tja, sådär håller vi på. Nu börjar mjölet ta slut så det är dags för en säck igen från bagaren han känner (25 kg) och ris har vi redan bunkrat en säck från lokala turken. :)
 
Sen i butiken så kanske det visar sig vara billig fryst broccoli, eller kort datum på nåt, och då åker det med, och extra planering sker på plats. Vilket i kombo med mitt sporadiska minne ibland leder till att frysen redan innehåller sex påsar med broccoli när jag kommer hem med ytterligare två... :D

Å andra sidan går det att göra massor av variationer av oändligt goda soppor med fryst broccoli som bas. Jag tröttnar aldrig, även om det finns personer runt mig - som inte riktigt har samma åsikt....

Jag har alltid inköpslista med mig och impulshandlar ganska lite. Dock finns det vissa varor som man vet går åt, och handlar om det är extra bra pris på i förhållande till kvalitet. Grönsaker är något som ofta handlas efter vad som finns tillgängligt i bra kvalitet. Sedan är jag fänkålsberoende också, så finns inte det hemma - MÅSTE det köpas.
 
Jag kollar igenom veckans erbjudande. Håller mig i oftast till samma butik vecka efter vecka och ibland lite utsvävningar i en annan lågprisaffär som kan ha trevliga och billiga erbjudande ibland. Dock har vi ändå rätt stort matkonto, vi köper det vi vill ha och vi skulle kunna bli så mycket bättre. Jag nappar gärna på tester som finns att ansöka om. Har på så sätt genom året fått testa musli, kattmat, kex, schampo och det sparar man in en och annan krona på + att man kanske upptäcker något nytt som man i vanliga fall inte skulle testa!
 
Planerar alltid mina inköp, skriver liten lista innan jag går och handlar, om det är rea på nåt specifikt kan listan så klart ändras men annars försöker jag hålla mig till det jag ska ha.
Jag läser inte reklam erbjudande, endast det från butiken jag brukar handla. Jag orkar inte stressa runt längre som jag gjorde förr för bättre priser i andra butiker.
 
Jag är till skillnad från de flesta här helt urusel på att planera mina inköp. Jag har också en sambo som är lite kinkig med viss mat + att det är jag som står för nästan all matlagning. De dagar jag har dåligt med tid blir det ofta halvfabrikat. Så mina matkostnader är skyhöga!
 
Det där med begränsningar tycker jag är rätt så dumt ifall man inte har alla fakta bakom sig. Jag köper tex gärna irländsk nötfärs, eftersom djuren går ute på bete betydligt längre perioder på Irland än vad de gör i Sverige. Sen är det inte världens grej ifall det inte är ekologiskt, just eftersom jag vet hur djuren på Irland har det. Och de har de betydligt bättre än vad de flesta svenska köttdjur har det. De står i större stallar när de väl är inne, de äter betydligt bättre gräs än vad deras svenska gelikar gör.

Helst av allt äter jag vilt, som levt helt naturliga liv tills de en dag gick och betade på något hygge och sköts ihjäl, men det är inte alla som har sådan tur som jag har i livet att min nuvarande svärfar jagar.

Jag förstår hur du menar, men jag fokuserar inte bara på djurhållningen utan även på transporterna. Köttet från Kils slakteri eller Värmlandschark har bara åkt några enstaka mil till mitt kylskåp, och det tycker jag är bättre än att det kanske tar flera dagar att frakta från utlandet. Älgen från svärfars skog och annat vilt är så klart att föredra, precis som du säger. Vi får en del älgfärs gratis vare år, rena lyxen!
 
@ullo Det där låter som min mormor, hon köper på sig mängder med frusna grönsaker, vet inte hur många frysar hon har totalt, brukar skoja och fråga om hon inte ska köpa lite mer, för hon har ju så lite ;)
 
Om något av det jag brukar handla är på extrapris passar jag på och bunkrar upp, rabattkuponger som finns i butiken utnyttjar jag också och tar några extra att använda nästa gång. Sen tar jag nästan alltid med egna bärkassar, tre kronor för en tunn (säkert gjort med vilje för att de inte skall gå att återanvända) är hutlöst dyrt!
 
Bra mormor. :)

Kollade senaste Coop-kvittot. 111kr i rabatt, slutsumman blev därefter 605kr. Helt ok, speciellt som kampanjpriserna inte räknas in i rabatterna. Ca 30 kr gissar jag att jag sparat på de tre varorna också.
 
Jag köper tex gärna irländsk nötfärs, eftersom djuren går ute på bete betydligt längre perioder på Irland än vad de gör i Sverige. Sen är det inte världens grej ifall det inte är ekologiskt, just eftersom jag vet hur djuren på Irland har det. Och de har de betydligt bättre än vad de flesta svenska köttdjur har det. De står i större stallar när de väl är inne, de äter betydligt bättre gräs än vad deras svenska gelikar gör.
.

Å andra sidan så genomförs vad jag förstått både kastrering och slakt utan bedövning.
 
Är du en sån som handlar det du känner för/behöver för dagen eller planerar du dina inköp efter vad som är extrapris på?

Efter ha varit arbetslös ett tag både förra året och i år, så blev jag väldigt bra på att planera mina inköp när det gäller mat och förbrukningsprodukter, vissa månader blev utgiften större än nästa då jag i stort sätt inte köpte något mer ett fåtal färskvaror, jag behövde ibland knappt handla på fler veckor för jag hade bunkrat det mesta jag behövde när det var extrapris tidigare.,och jag blev också väldigt bra på att fixa god mat av det jag hade hemma + att jag lärde mig laga saker som jag inte gjort innan tex billig husmanskost som faktiskt är väldigt gott.

Det här blev nästan en liten sport för mig att leva så billigt som möjligt utan att för den sakens skulle leva på knäckebröd, vatten och nudlar.
En del skulle kanske betrakta mig som snål, men i mina ögon var (och är fortfarande) jag bara ekonomisk och bra på planera, vilket gjorde att jag kunde unna mig saker som jag ville göra istället (resa tex även om det inte blev några jorden runt resor utan budget resor utan lyxhotell men vilka har varit väldigt givande ändå) trots att inkomsten från A-kassan inte var så stor.

Nu lever jag själv, så det är lättare för mig att planera min inköp och leva efter det än om man är en hel familj, det förstår ju jag också.

Nog om mig, men hur mycket planerar du?
Eller har du några bra spartips att dela med dig?

*Edit, varför går det inte att redigera stav fel i trådrubriken? O_o


Jag är väldigt dålig på att planera mina matinköp och vet faktiskt inte hur mycket pengar jag lägger på mat och hushåll varje månad. Jag brukar storhandla en gång när lönen kommit in och så småhandlar jag ett par gånger efter det. Min fokus lägger jag på att alltid köpa svenskt kött och ägg från hönor som gått frigående utomhus och gärna ekologiska varor tex bananer, potatis och annat. Finns det ett ekologiskt alternativ tar jag ofta det. Jag är inte heller så bra på att ha basvaror hemma... Har aldrig mjöl, socker eller mjölk tex och skulle jag få för mig att baka en kladdkaka skulle jag få köpa ALLA ingredienser innan :D. Jag är inte så stor på det där med matlagning... Men jag klarar mig ändå!
 
Köper sällan varor som är på kampanj. Jag gör en meny och handlar därefter. Min familj gillar soppor så jag håller ned summan med det.
Önskar jag vore mera sparsam, men det får bli när jag kidsen är äldre. Nu går det åt så mycket tid till deras idrotter, att vi handlar när tid ges.
 
V



Vad äter du för typ av mat som blir så billigt?:)
Det varierar ganska mycket men allt från falukorv till entrecote, helt beroende på vad som finns i frysen, men som tanten skriver så sällan halvfabrikat då undantaget Findus franska fiskgratäng, men den bunkrar jag också när de brukar ha extrapris 2 för 40 kr (normalpris 39 kr st) det ligger på 400 gr så en sådan räcker till två dagar. Läsk dricker jag heller inte, tycker inte det är gott.

Kött och färs köper jag när det är kortdatum (har aldrig varit något fel på det köttet) och då säljer min butik det för halva priset, och tex högrev kan man variera i oändligt mycket grytor och soppor tex.
Färdig ärtsoppa är inte dyrt iofs, men det bli ännu billigare och godare att koka själv och med mer fläsk i än den köpta (äter inte detta så ofta då även om jag tycker ärtsoppa är gott men blir det ofta så tröttnar jag direkt).

Bröd köper jag oftast från stormarkanadens eget bageri och köpts när jag har vägarna förbi på kvällen, efter 21 är det halva priset i "min" butik på deras eget bröd.
Fikabröd bakar jag allt själv, inte av ekonomiska själ utan för att jag gillar att baka + att det blir godare än köpta saker. Vanligt matbröd är jag däremot kass på att baka, så det är bara bortkastad tid och resurser för ett jäkligt dåligt resultat.

Får väl tillägga att jag gillar att laga mat och testa nya saker (+ att jag bor i en av de kommunerna som har billigast mat över lag i Sverige) , och när jag var arbetslös så hade jag gott om tid att göra saker som tog längre tid, att ställa sig när man kommer hem från jobbet, är sjukt hungrig och göra ett långkok är ju knappast något som någon har lust och ork med, då krävs det lite planering, jag gjorde ett långkok häromdagen, vilket kommer räcka till närmare 20 olika middagar, skrev om det i ett tidigare inlägg, det är bara att göra någon sås och fixa tillbehören till som krävs då går det hyffsat fort.

Bjöd hem lite folk på nästan hemlagad pizza för ett tag sedan (färdigdeg med tomatsås köptes), gick på ca 100 kr för sex pers, däremot desto mer för vin och tilltugg efteråt.

Övrigt handlar jag i stort sätt bara på "min" stormarknad samt i min lokala närbutik som ligger ett halft stenkast hemifrån, åker inte runt och letar extrapriser över hela staden, undantaget att jag någon gång då och då tar omvägen förbi Lidl som har mycket godare grekisk yoghurt och fetaost än den som finns på min stormarknad.

Senaste tiden så har jag haft turen att få en hel del vildsvin gratis det gör ju att matkostnaden minskar ännu mer.
 
Jag kollar igenom veckans reklamblad från de butiker jag handlar i för att se vad som är billigt den veckan. Är medlem på ICA och har ju rabatter där som utnyttjas en del.

Tyvärr har jag småttingar som kan vara ganska kräsna och då blir det lätt trist mat, halvfabrikat t.ex. De älskar t.ex. snabbmakaroner och mamma scans köttbullar och älskar inte korvgryta med massor olika grönsaker lika mycket om man säger så.

Vår matsedel för veckan planeras en del efter mat till rabatterade priser för den veckan. Ibland hittar jag vissa saker billigt, t.ex krossade tomater i konserver 5 för 10 kr så då köper jag ju 5 sånna även om jag inte ens behöver dem just den veckan.

Allt går i kras de veckor jag faktiskt glömmer skriva matsedel så då är det ingen reda varken med mat eller kolla efter rabatter! ;)

Senast i dag köpte jag två gurkor för "2 för 10 kr" och två burkar tomater för samma summa så jag la till paprika och lite annat och ska göra mig en sallad i kväll.
 
Är du en sån som handlar det du känner för/behöver för dagen eller planerar du dina inköp efter vad som är extrapris på?

Efter ha varit arbetslös ett tag både förra året och i år, så blev jag väldigt bra på att planera mina inköp när det gäller mat och förbrukningsprodukter, vissa månader blev utgiften större än nästa då jag i stort sätt inte köpte något mer ett fåtal färskvaror, jag behövde ibland knappt handla på fler veckor för jag hade bunkrat det mesta jag behövde när det var extrapris tidigare.,och jag blev också väldigt bra på att fixa god mat av det jag hade hemma + att jag lärde mig laga saker som jag inte gjort innan tex billig husmanskost som faktiskt är väldigt gott.

Det här blev nästan en liten sport för mig att leva så billigt som möjligt utan att för den sakens skulle leva på knäckebröd, vatten och nudlar.
En del skulle kanske betrakta mig som snål, men i mina ögon var (och är fortfarande) jag bara ekonomisk och bra på planera, vilket gjorde att jag kunde unna mig saker som jag ville göra istället (resa tex även om det inte blev några jorden runt resor utan budget resor utan lyxhotell men vilka har varit väldigt givande ändå) trots att inkomsten från A-kassan inte var så stor.

Nu lever jag själv, så det är lättare för mig att planera min inköp och leva efter det än om man är en hel familj, det förstår ju jag också.

Nog om mig, men hur mycket planerar du?
Eller har du några bra spartips att dela med dig?

*Edit, varför går det inte att redigera stav fel i trådrubriken? O_o

Vi kan leva "på frysen" i omgångar. Vi bunkrar alltså upp då det finns tillfälle, köper gärna en halv oxe av en bekant etc. Griskött är väl det som jag inte funnit en vettig leverantör till än. Jag bestämmer mat efter vad som finns i kyl och frys. Då jag har ytterst skiftande smak från dag till dag så är både kyl och frys i det närmaste smällfulla jämt ( och då brukar vi till slut bestämma oss för att leva "på frysen" tills vi fått igen lite plats:...).
Jag tycker handling stjäl tid och vill därför göra det så sällan som möjligt. Fungerar bäst på sommaren då vi har eget grönt i odlingslådorna och slipper handla för att komplettera detta.
 
slakt utan bedövning.
För mig är det långsiktiga lidandet betydligt värre än det kortsiktiga. Just hur man dödar djuret är mindre intressant eftersom det faktiskt går fort med dagens metoder. Finns ju ingen på slakteriet som vill ha halvdöda djur liggandes överallt. De dör snabbt.

Då är det värre att spärra in djuren i en trång ladugård med lågt i tak hela vintern utan tillgång till färskt gräs eller någon typ av chans att gå omkring. Sveriges djurhållning är faktiskt inte så djävla bra alltid.
 
För mig är det långsiktiga lidandet betydligt värre än det kortsiktiga. Just hur man dödar djuret är mindre intressant eftersom det faktiskt går fort med dagens metoder. Finns ju ingen på slakteriet som vill ha halvdöda djur liggandes överallt. De dör snabbt.

Då är det värre att spärra in djuren i en trång ladugård med lågt i tak hela vintern utan tillgång till färskt gräs eller någon typ av chans att gå omkring. Sveriges djurhållning är faktiskt inte så djävla bra alltid.
Vad menas med "ingen bedövning"? Jag har hört/läst det förr och förstått att vissa då menar att en ko slaktas med bult och sedan avblodas och att de innan dess inte fått någon bedövning. Men mer bedövning än så behövs ju inte eftersom bulten gör djuret omedelbart medvetslösa, eller har jag fel?

Jag håller för övrigt med dig om djurhållningen.
 
Jag planerar faktiskt inte så mycket, när lönen kommer betalar jag först alla räkningar osv, sen det som bli över sätts in på ett sparkonto och sen försöker jag leva så billigt som möjligt under månaden. Sparar både till pension och till mig själv ca 1000 kr ihop, resten beror lite på hur mycket jag fick i lön med OB, övertid osv. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 878
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 854
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp