Lång boxvila

Ray

Trådstartare
Olyckan är ett faktum.
Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor.
Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst och familj?
Kompis som stannar inne kommer ordnas och hästen har inte problem som så med att vara ensam.
Just nu känns det sjukt orättvist samtidigt som det såklart kunde varit så illa att vi tvingats avliva- så tur i oturen på något vis.
Hela december och hela januari...

Olyckan är ett faktum.
Kompis som stannar inne kommer ordnas och hästen har inte problem som så med att vara ensam.
Just nu känns det sjukt orättvist samtidigt som det såklart kunde varit så illa att vi tvingats avliva- så tur i oturen på något vis.
när minn förra bröt hovbenet var det också lång boxvila, han stod egentligen på spånpellets men strödde halm i en del och gömde morötter och godis där dagligen.

• Gilla
Reactions: Ray
Skötte en häst som fick 6 v boxvila (länge sen nu men däromkring), den var väldigt klok plus att den stod med fönstret mot hagen så den kunde se de andra hästarna.
Det största problemet var att det blev mycket mockning …
På den tiden hade inte det här med klickerträning blivit inne så vi borstade och kliade mest. Hästen var sån att när den tyckte att man gosat klart så var det stopp.
Du kanske kan klickerträna i boxen? T.ex. lära hästen att visa med mulen på olika saker. (Ex.vis. Hink, hästsko, människosko, borste osv.)

• Gilla
Min stod på uppbunden boxvila från juni till augusti och sen fick hon stå lös under augusti och i september fick hon äntligen lämna boxen för promenad. När hon var uppbunden så var det ständig tillgång till hö som gällde och eftersom det var sommar så kunde hon även få lite upphängda kvistar att plocka i. Senare när hon fick stå lös så kunde jag dra ner på höet och ge henne hela grenar att gnaga och greja med. Det var väldigt jobbigt att se när hon stod uppbunden. Hon lyckades dessutom ta sig lös och förvärra skadan så det blev ytterligare 4 veckor. Men nu är hon friskförklarad. Man får stålsätta sig. Stänga av och bara göra. 2 månader går snart. Se till att hästen har att pilla med så går det nog bra :heart

• Hjärta
Olyckan är ett faktum.
Vet inte om det går riktigt att göra livet drägligt för dom under boxvila, tänker att så mycket fri tillgång på hö/halm som det går och ta en dag i taget, det går fortare än man tror. Min häst som stod några månader på box var lugnast och minst stressad när jag inte höll på med en massa aktiviteter och sätt att försöka få honom att tänka. Men hästar är ju olika, vissa kanske blir mindre stressade av att göra saker.

• Gilla
Ett tips är att ställa hästen i ett annat stall under boxvilan. När de inte kan rutinen för ett stall utan boxvilan blir rutinen där blir de oftast betydligt lugnare. Sen kostar det naturligtvis en slant att ha hästen i tex ett rehabstall. Annars är mina tips att ha halm, hö i både nät och från marken, leksaker att pilla med, kvistar och gömma morötter i hö osv.

• Gilla
Det är jättebra att ge tex halm, men tänk på att om hästen inte dricker ordentligt så riskerar man förstoppning. Iom ingen rörelse. Där får man känna sin häst lite.

• Gilla
Det är jättebra att ge tex halm, men tänk på att om hästen inte dricker ordentligt så riskerar man förstoppning. Iom ingen rörelse. Där får man känna sin häst lite.
Har reflekterat lite över detta. Han är.ju van att stå på halm men det känns inte helt rimligt med fri tillgång på hö och helt stillastående.
Tänker att.det är fritt på dagen men inget mer efter kvöllshöet- förutom halmen då.

Ett tips är att ställa hästen i ett annat stall under boxvilan. När de inte kan rutinen för ett stall utan boxvilan blir rutinen där blir de oftast betydligt lugnare. Sen kostar det naturligtvis en slant att ha hästen i tex ett rehabstall. Annars är mina tips att ha halm, hö i både nät och från marken, leksaker att pilla med, kvistar och gömma morötter i hö osv.
Jag tror det hade varit toppen för mig eftersom jag kommer ha det så jobbigt med att se på eländet... Men efter alla vet räkningar är det inte sannolikt att det finns pengar till att betala dubbla stallhyror.
Däremot dra av skorna funderar jag på- när det är dax.

Senast ändrad:
Vet inte om det går riktigt att göra livet drägligt för dom under boxvila, tänker att så mycket fri tillgång på hö/halm som det går och ta en dag i taget, det går fortare än man tror. Min häst som stod några månader på box var lugnast och minst stressad när jag inte höll på med en massa aktiviteter och sätt att försöka få honom att tänka. Men hästar är ju olika, vissa kanske blir mindre stressade av att göra saker.
Ibland är det ju saker man gör ur ett mänskligt perspektiv... Alltså- för att man själv ska känna sig bättre...

Tänker ge mash med mycket vatten två gånger om dagen just för detndär med vatten...

när minn förra bröt hovbenet var det också lång boxvila, han stod egentligen på spånpellets men strödde halm i en del och gömde morötter och godis där dagligen.
Usch ja.
Har aldrig haft mer än 2 veckor på någon häst utan att i vart fall få ha sjukhage.
Han kan få gå ut små svängar och äta lite gräs om det är torrt ute.
Ja och gräs såklart ... Inte helt självklart denna årstiden.

8 veckor kommer gå fort. Lerigt o mörkt ute ändå så de kommer gå bra ♥️
Se till att hästen har nått o äta relativt ofta. Små mål hö. Häng upp grenar mm saker att pilla med /gnaga på 🙂

• Hjärta
Min häst gör just nu v 2 av minst 6 veckors boxvila. Jag har varit noga med att skapa rutiner för honom som han kan känna igen sig i. När de andra går ut får han mash, både för att han tycker det är supergott och för att det är bra för magen när han står still så mycket. Sen ställer jag honom på gången under värmelampa och mockar hans box. Då öppnar jag även hans fönster så han kan stå med huvudet ut mot hagen och se kompisarna. Jag lägger på ett täcke eftersom jag upplevde att han blev rätt kall med fönstret öppet. Han står just nu på halm och får hö många gånger om dagen när jag jobbar hemifrån. När jag är iväg och jobbar får han en större mängd istället. Jag kommer om någon vecka ta bort halmen som strö för att underlätta mockningen, men då får han istället äthalm i nät hela tiden. Jag mockar minst 2 ggr per dag, oftast fler gånger. På kvällen stänger jag fönstret och tar av täcket. Han ska även komma ut på gången och göra rehabövningar någon gång om dagen och gå två korta promenader. Allt sånt anpassar jag efter hur jag arbetar och har möjlighet. Går det sprider jag ut det över dagen.

Min stod på uppbunden boxvila från juni till augusti och sen fick hon stå lös under augusti och i september fick hon äntligen lämna boxen för promenad. När hon var uppbunden så var det ständig tillgång till hö som gällde och eftersom det var sommar så kunde hon även få lite upphängda kvistar att plocka i. Senare när hon fick stå lös så kunde jag dra ner på höet och ge henne hela grenar att gnaga och greja med. Det var väldigt jobbigt att se när hon stod uppbunden. Hon lyckades dessutom ta sig lös och förvärra skadan så det blev ytterligare 4 veckor. Men nu är hon friskförklarad. Man får stålsätta sig. Stänga av och bara göra. 2 månader går snart. Se till att hästen har att pilla med så går det nog bra :heart
Min är uppbundet just nu- vet inte hur det blir sen.
Men kan vara att han måste vara bunden när man inte har koll.
Känns superjobbigt att bara tänka att man ska binda upp men... Det är ju att han inte får lägga sig som är grejen så jag leker med tanken att ha mindre strö den tiden så det inte är bekvämt att ligga men det är ju å andra sidan halkrisk på betonggolvet då.
Ja det gäller väl att ta fram sin hårda sida...
Skönt att din häst är ute på andra sidan!

8 veckor kommer gå fort. Lerigt o mörkt ute ändå så de kommer gå bra ♥️
Se till att hästen har nått o äta relativt ofta. Små mål hö. Häng upp grenar mm saker att pilla med /gnaga på 🙂
Jag tänker också att han slipper stå i leran och regnet... Hade varit ännu värre om det var sommar såklart.

Min häst gör just nu v 2 av minst 6 veckors boxvila. Jag har varit noga med att skapa rutiner för honom som han kan känna igen sig i. När de andra går ut får han mash, både för att han tycker det är supergott och för att det är bra för magen när han står still så mycket. Sen ställer jag honom på gången under värmelampa och mockar hans box. Då öppnar jag även hans fönster så han kan stå med huvudet ut mot hagen och se kompisarna. Jag lägger på ett täcke eftersom jag upplevde att han blev rätt kall med fönstret öppet. Han står just nu på halm och får hö många gånger om dagen när jag jobbar hemifrån. När jag är iväg och jobbar får han en större mängd istället. Jag kommer om någon vecka ta bort halmen som strö för att underlätta mockningen, men då får han istället äthalm i nät hela tiden. Jag mockar minst 2 ggr per dag, oftast fler gånger. På kvällen stänger jag fönstret och tar av täcket. Han ska även komma ut på gången och göra rehabövningar någon gång om dagen och gå två korta promenader. Allt sånt anpassar jag efter hur jag arbetar och har möjlighet. Går det sprider jag ut det över dagen.
Smart att ge mashen när det är utsläpp!
Tänker att jag kan packa ett när som kan hängas in när övriga går ut så får han största givan den tråkigaste tiden.

Min är uppbundet just nu- vet inte hur det blir sen.
Men kan vara att han måste vara bunden när man inte har koll.
Känns superjobbigt att bara tänka att man ska binda upp men... Det är ju att han inte får lägga sig som är grejen så jag leker med tanken att ha mindre strö den tiden så det inte är bekvämt att ligga men det är ju å andra sidan halkrisk på betonggolvet då.
Ja det gäller väl att ta fram sin hårda sida...
Skönt att din häst är ute på andra sidan!
Ja jag är så tacksam att det är över. När hon tog sig lös och lade sig så blev det värre och det kunde lika gärna slutat med att hon aldrig skulle gå att rida igen. Nu är hon fullt frisk och under igångsättning.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 834
Senast: Cocos
·
Övr. Hund ...som ensam alltså. Hur är det? Vad är den stora skillnaden mot att bara ha en? Jag har tidigare haft två hundar i familjen men då har...
2
Svar
35
· Visningar
3 140
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Är detta ens möjligt? Min pv var med i en arbetsplatsolycka för 11 år sedan och var tvungen att sluta efter olyckan pga posttraumatisk...
Svar
10
· Visningar
1 286
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka