Planerar du dina inköp för att spara pengar?

BaconBob

Trådstartare
Är du en sån som handlar det du känner för/behöver för dagen eller planerar du dina inköp efter vad som är extrapris på?

Efter ha varit arbetslös ett tag både förra året och i år, så blev jag väldigt bra på att planera mina inköp när det gäller mat och förbrukningsprodukter, vissa månader blev utgiften större än nästa då jag i stort sätt inte köpte något mer ett fåtal färskvaror, jag behövde ibland knappt handla på fler veckor för jag hade bunkrat det mesta jag behövde när det var extrapris tidigare.,och jag blev också väldigt bra på att fixa god mat av det jag hade hemma + att jag lärde mig laga saker som jag inte gjort innan tex billig husmanskost som faktiskt är väldigt gott.

Det här blev nästan en liten sport för mig att leva så billigt som möjligt utan att för den sakens skulle leva på knäckebröd, vatten och nudlar.
En del skulle kanske betrakta mig som snål, men i mina ögon var (och är fortfarande) jag bara ekonomisk och bra på planera, vilket gjorde att jag kunde unna mig saker som jag ville göra istället (resa tex även om det inte blev några jorden runt resor utan budget resor utan lyxhotell men vilka har varit väldigt givande ändå) trots att inkomsten från A-kassan inte var så stor.

Nu lever jag själv, så det är lättare för mig att planera min inköp och leva efter det än om man är en hel familj, det förstår ju jag också.

Nog om mig, men hur mycket planerar du?
Eller har du några bra spartips att dela med dig?

*Edit, varför går det inte att redigera stav fel i trådrubriken? O_o
 
Jag är hyfsat bra på att planera, men det blir lite si och så med det..

Vissa månader sköter jag allt galant, som förra månaden, eller så blir det som denna månaden, med alltför många onödiga utgifter. Jag vet inte hur jag lyckas ibland.

Men går inte runt och letar mat på extrapris. Jag köper det jag vill ha. Och det gäller allt.
 
När jag måste är jag bra på att planera.

Men det ligger inte riktigt i min personlighet egentligen beroende på att jag avskyr att bestämma i förväg vad jag ska äta.

Väljer ofta nedsatta varor osv.
 
Jag planerar inte mina inköp, jag spontanshoppar det som är på extrapris :).

Eller snarare, jag köper basvaror till fullpris (mejerier, spannmål, baljväxter, rotfrukter, olja, salt etc) och sen köper jag kött/fisk/frukt/grönsaker på extrapris.

Undantaget är om vi planerar att äta något särskilt.
 
Är du en sån som handlar det du känner för/behöver för dagen eller planerar du dina inköp efter vad som är extrapris på?

Efter ha varit arbetslös ett tag både förra året och i år, så blev jag väldigt bra på att planera mina inköp när det gäller mat och förbrukningsprodukter, vissa månader blev utgiften större än nästa då jag i stort sätt inte köpte något mer ett fåtal färskvaror, jag behövde ibland knappt handla på fler veckor för jag hade bunkrat det mesta jag behövde när det var extrapris tidigare.,och jag blev också väldigt bra på att fixa god mat av det jag hade hemma + att jag lärde mig laga saker som jag inte gjort innan tex billig husmanskost som faktiskt är väldigt gott.

Det här blev nästan en liten sport för mig att leva så billigt som möjligt utan att för den sakens skulle leva på knäckebröd, vatten och nudlar.
En del skulle kanske betrakta mig som snål, men i mina ögon var (och är fortfarande) jag bara ekonomisk och bra på planera, vilket gjorde att jag kunde unna mig saker som jag ville göra istället (resa tex även om det inte blev några jorden runt resor utan budget resor utan lyxhotell men vilka har varit väldigt givande ändå) trots att inkomsten från A-kassan inte var så stor.

Nu lever jag själv, så det är lättare för mig att planera min inköp och leva efter det än om man är en hel familj, det förstår ju jag också.

Nog om mig, men hur mycket planerar du?
Eller har du några bra spartips att dela med dig?

*Edit, varför går det inte att redigera stav fel i trådrubriken? O_o

Ja, jag planerar mina inköp för att spara pengar, men ofta tar jag inte beslut förrän i affären. Lite motstridigt? ;)
Jag har alltid en plan när jag handlar, men har också alltid utrymme för fynd eller en plan B. Dessutom är jag noga med att ha ett bra baslager hemma i frysen och skafferiet.

Vi äter i princip inga halvfabrikat (förutom fiskpinnar) vilket gör att vi får mycket mat för pengarna :)
 
Jag jämför ALLTID priser innan jag köper något. Försöker också handla så mycket som möjligt i mataffären på extrapris, och kollar alltid veckans Willys-blad innan jag åker och handlar.
 
Jag jämför ALLTID priser innan jag köper något. Försöker också handla så mycket som möjligt i mataffären på extrapris, och kollar alltid veckans Willys-blad innan jag åker och handlar.
kollar också alltid veckans reklamblad för att veta om jag "ska" åka och handla, om det är något bra erbjudande på något som jag behöver inom kort.
Den här veckan var det riktigt bra pris på högrev så jag gjorde ett långkok, skar ner i "grytbitar" och frös in, dessa är perfekta i valfri sås, kalopps, min "gulasch", dillkött eller till köttsoppa tex.
 
Jag köper gärna sådant som går att bunkra upp om det är extrapris. Men jag har även bara si och så mycket plats. Sist det var extrapris på svensk bacon köpte jag så mycket som man fick köpa, men det tar iochförsig inte särskilt mycke plats.

Dock är jag kinkig med vilka produkter jag äter så inte alltid det går att köpa efter extrapris. Laktosintolerans på det så det blir en del extra pengar på mejeriprodukter.
 
Är du en sån som handlar det du känner för/behöver för dagen eller planerar du dina inköp efter vad som är extrapris på?

Efter ha varit arbetslös ett tag både förra året och i år, så blev jag väldigt bra på att planera mina inköp när det gäller mat och förbrukningsprodukter, vissa månader blev utgiften större än nästa då jag i stort sätt inte köpte något mer ett fåtal färskvaror, jag behövde ibland knappt handla på fler veckor för jag hade bunkrat det mesta jag behövde när det var extrapris tidigare.,och jag blev också väldigt bra på att fixa god mat av det jag hade hemma + att jag lärde mig laga saker som jag inte gjort innan tex billig husmanskost som faktiskt är väldigt gott.

Det här blev nästan en liten sport för mig att leva så billigt som möjligt utan att för den sakens skulle leva på knäckebröd, vatten och nudlar.
En del skulle kanske betrakta mig som snål, men i mina ögon var (och är fortfarande) jag bara ekonomisk och bra på planera, vilket gjorde att jag kunde unna mig saker som jag ville göra istället (resa tex även om det inte blev några jorden runt resor utan budget resor utan lyxhotell men vilka har varit väldigt givande ändå) trots att inkomsten från A-kassan inte var så stor.

Nu lever jag själv, så det är lättare för mig att planera min inköp och leva efter det än om man är en hel familj, det förstår ju jag också.

Nog om mig, men hur mycket planerar du?
Eller har du några bra spartips att dela med dig?

*Edit, varför går det inte att redigera stav fel i trådrubriken? O_o

Fem års studier lärde mig allt om att leva snålt.

Verkligen en investering på många plan.
Jag gjorde ungefär som du och när jag sedan fick jobb blev jag ganska bra på att spara.
 
Jag köper det som faller mig in för dagen - men passar på att "bunkra" om något som jag ändå behöver är på extrapris.
Exempelvis kattmar: det kom rabattkuponger på det fabrikat jag använder. Alltså lyckades jag få ihop fyra rabattkuponger (föräldrar, kompisar) och köpte på mig. Sparade på det sättet 300kr.
Hästgrejer köper jag på rea om det är sådant jag vet att jag har nytta av sedan, även om behovet inte är så stort just nu. Köpte till exempel fem reflexgrimmor på Hööks-rean: behöver dem inte nu men blir bra i vinter på de hästar som går i hagar längs vägen.
Stövlar som är på rea köper jag och lägger på hög.
På sikt sparar man ganska mycket på sådant beteende.

Å andra sidan har jag nu beställt en ny tävlings-kavaj som jag tycker är dyr trots att jag har flera som jag köpte på rea/auktion för 100kr/st (Jacson, Victor Hugo och liknande märken) men den jag har beställt är fräsigare med "bling". Så i ena änden tänker jag mig för och planerar, å andra sidan slänger jag ut pengar på sådant jag absolut inte behöver, bara för att jag fick lust.
 
Här är en kombination av spontanitet och planerande. Är det kampanjpris på ex.vis köttfärs så kan jag köpa 3 kilo och lägga i frysen även om tanken inte var att köpa någon alls just den handlingen. Så funkar det ofta i vår 6-personersfamilj. Det ger utslaget på tid en bättre ekonomi och sker med samtliga varor som klarar förvaring mer än några dagar. Klädkontot likaså i viss mån.
 
Min planering sker inte hemma utan i affären.

JAg planerar inte i förväg. Men däremot köper jag mycket om det är billigt. Ost tex är jag storförbrukare av. Finns det billig ost köper jag inte en bit utan kanske fem. Ost blir inte förstörd av att ligga i kylen i månader. Hittar jag svenskt kött till bra pris köper jag flera bitar och fryser in. Jag är ju uppfödd på fryst kött eftersom vi slaktade hemma. Osv.

Sedan finns det sådant som alltid finns hemma. Morötter, kålrot, lök och en del frysta grönsaker vintertid.

På det här sättet lägger jag upp ett lager av mat hemma som jag sedan anpassar matlagningen till. Jag köper inte mat efter vad jag planerar att laga. Jag lagar av vad jag köpt.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Min planering sker inte hemma utan i affären.


På det här sättet lägger jag upp ett lager av mat hemma som jag sedan anpassar matlagningen till. Jag köper inte mat efter vad jag planerar att laga. Jag lagar av vad jag köpt.
Jag skulle nog säga att jag gör på samma sätt med skillnaden att jag kollar erbjudandens innan jag åker till affären, jag planerar inte en matlista på maträtter utan det får bli som du jag lagar efter vadjag har i frysen, och oftast finns det lite av varje.

Mina matkostnader understiger lätt 1000 kr i månaden (hämt/restaurangmat ej inkluderat, men när jag var arbetslös så prioriterades detta bort), men utan extrapriser, kött till halva priset "kort datum" kundkortserbjudanden och lite andra kuponger så hade jag säkert betalt 700-900 mer i månaden, på bara mat.
 
V
Jag skulle nog säga att jag gör på samma sätt med skillnaden att jag kollar erbjudandens innan jag åker till affären, jag planerar inte en matlista på maträtter utan det får bli som du jag lagar efter vadjag har i frysen, och oftast finns det lite av varje.

Mina matkostnader understiger lätt 1000 kr i månaden (hämt/restaurangmat ej inkluderat, men när jag var arbetslös så prioriterades detta bort), men utan extrapriser, kött till halva priset "kort datum" kundkortserbjudanden och lite andra kuponger så hade jag säkert betalt 700-900 mer i månaden, på bara mat.


Vad äter du för typ av mat som blir så billigt?:)
 
V
Vad äter du för typ av mat som blir så billigt?:)
Jag är inte TS men kan svara ändå.

Köper man inte chips och läsk blir det flera hundralappar billigare. Som start. (jag läsk har jag inget sug efter och chips är äckligt...) Nästan aldrig halvfabrikat - undantaget är färdiga köttbullar som jag inte orkar göra själv och som är billiga att köpa. Brödet bakar jag själv eftersom köpebröd inte är gott - det är för sött.

Sedan lagar jag ofta mat som innehåller många billiga ingredienser. Fisk är dyrt, så det blir det sällan. Kött till extrapris, en hel del smarriga bönor (som jag köper som torrvara, blötlägger och kokar till frysen). Dessutom har jag lyckan att ha mark så jag kan odla mina bönor, min squash, mina rödbetor och min spenat och mangold.

Däremot innehåller min mat smör och grädde, creme fraiche finns nästan ständigt i kylen. Det är viktiga delar av min matlagning.
 
Ja, jag planerar mina inköp för att spara pengar, men ofta tar jag inte beslut förrän i affären. Lite motstridigt? ;)
Jag har alltid en plan när jag handlar, men har också alltid utrymme för fynd eller en plan B. Dessutom är jag noga med att ha ett bra baslager hemma i frysen och skafferiet.

Vi äter i princip inga halvfabrikat (förutom fiskpinnar) vilket gör att vi får mycket mat för pengarna :)

Jag känner att jag vill utveckla lite:
Vi äter dyr mat och vi prioriterar bra mat, så månadskostnaden för vår mat är ganska hög. Jag skulle aldrig köpa kött från Irland eller Tyskland eller Danmark för att spara pengar. Vi äter inte kött varje dag, och fisk så ofta vi kan. (Jag tycker att fisk är billigare och bättre mat än kött) Jag köper smör i stället för margarin. Vi väljer svenskt och ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt och har koll på säsongsutbudet.

I och med det här gör bra planering i affären ganska stor skillnad på priset för oss. Och att ha en extra frys... :)
 
Jag skulle aldrig köpa kött från Irland eller Tyskland eller Danmark för att spara pengar.
Det där med begränsningar tycker jag är rätt så dumt ifall man inte har alla fakta bakom sig. Jag köper tex gärna irländsk nötfärs, eftersom djuren går ute på bete betydligt längre perioder på Irland än vad de gör i Sverige. Sen är det inte världens grej ifall det inte är ekologiskt, just eftersom jag vet hur djuren på Irland har det. Och de har de betydligt bättre än vad de flesta svenska köttdjur har det. De står i större stallar när de väl är inne, de äter betydligt bättre gräs än vad deras svenska gelikar gör.

Helst av allt äter jag vilt, som levt helt naturliga liv tills de en dag gick och betade på något hygge och sköts ihjäl, men det är inte alla som har sådan tur som jag har i livet att min nuvarande svärfar jagar.
 
Vi bunkrar inte särskilt mycket. Bor i lägenhet och har kyl/frys så det finns inte överdrivet med plats. Brukar handla och laga till vad som är på extrapris för veckan, om det är något vi vill ha. Annars sparar vi nog mest pengar på att det inte är så ofta vi äter "rent" kött när vi har kött i maten, utan att vi lägger det i grytor och stuvningar och sådant.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 878
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 854
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp