Placering av uppbindningsring i transport

Hästmassören

Trådstartare
Jag skall snart inhandla en transport och skulle behöva lite tips om placering av uppbindningsring. En av våra hästar har hävt sig över bommen ett par gånger och funderar på att sätta en ring ganska lågt i väggen framför bommen. Några praktiska råd? Höjd från golvet? Avstånd från bommen?
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Anledningen till att man binder hästen i transporten är just för att den inte ska kunna ta sej över bommen. Bind den i bommen med kortare tamp , så kan den inte ta sej över.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Anledningen till att man binder hästen i transporten är just för att den inte ska kunna ta sej över bommen. Bind den i bommen med kort tamp , så kan den inte ta sej över.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Jo, fast jag har hört att det inte är så bra att binda i bommen. Om man binder dom lågt framför bommen, kan dom inte häva sig över. Jag tror det fanns en annan tråd som diskuterade detta.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

"Jag har hört att" där finns ju aldrig någon ögla, så det brukar göra sej själv att binda kort i bommen. Varför gå över ån efter vatten? Bommen finns där, och den sitter fast. Ett kort grimskaft med panikhake fäst i bommen gör att hästen aldrig kan ta sej över, och problemet är löst. Att fästa en bindring i väggen är inte att rekommendera m h till att det är för svagt material i väggen, och att borra hål i golvet är ju också korkat då det släpper in fukt underifrån. Man ska inte krångla till det för sej, det enkla fungerar!
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Jodå det finns fler släp som har uppbindnigsringar som original, min gamla Boj exempelvis.

I nya släpet har jag fått fästen i den höjden jag ville, inga problem att få dit.
Jag vill också ha ett fäste i fronten ganska långt ner, satte mitt ca 15 cm nedanför fönstret men det borde vart lägre för fönstret satt högre upp i nya släpet än i min gamla Boj ;)
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Bill skrev:
och att borra hål i golvet är ju också korkat då det släpper in fukt underifrån. Man ska inte krångla till det för sej, det enkla fungerar!

Jag har fronturlastning på min transport och då är det borrat i golvet. Har hållt i 5 år, så beror det inte på HUR man sköter transporten också?
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Binder aldrig i bommen, utan i väggen framför, gärna lågt. Ska man binda så inte hästen kan ta sig över bommen genom att fästa i bommen måste ju grimskaftet var superkort och hästen har noll rörelsemöjligheter att hålla balansen med.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Hur kort du än binder i bommen kan de ta sig över om de vill. Egen erfarenhet...
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Vår transport (Trane -92), har två bindringar under framfönstret som original.
Binder alltid i dem också eftersom jag anser det säkrare.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Binder alltid i ringarna under fönstret = lågt placerade. Enda gången jag binder i bommen är när jag kör hingst + till häst och vill binda upp hingst/hingstarnas huvud mer mot väggen så de inte kan nosa på hästen brevid. Då binder jag både framtill och i sidoringen på grimman ner till bommen.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Jag har en uppbindningsring i framväggen, och använder alltid den.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Det borde vara som mitt, dvs ca 50 cm över golvet.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Jag binder lite olika beroende på häst.

De som ALDRIG visat minsta bomhoppningstendenser binder jag i bommen, med ganska långa grimskaft. Två¨60 cm elastiska transportgrimskaft med panikhake. Ett i vardera sidoring på grimman, tills sidoring på bommen. Jag har ingen mellanvägg i, och 'korta' hästar så jag vill gärna de ska kunna backa bak såpass att de kan ställa rumpan mot rampen. Den dubbla uppbindningen minskar risken för att de ska försöka vända sig.

Hästar med minsta lilla tendens att ge sig på bommen binder jag från ringen under hakan på grimman, låter grimskaftet löpa genom mittenringen på bommen och binder i ringen under fönstret. Dock om det är en häst som vevar med frambenen så gör jag lika men binder ovanför fönstret.

Jag har tre ringar i bommen och två ringar ovanför fönstret, samt två sidoringar på väggen i höjd med bommen, som standard i transporten. Planerar att sätta in en låg ring under fönstret.

I Tranet hade jag låg ring som standard och den höll för 600 kilo häst som i full panik och med all kraft upprepade gånger slängde sig bakåt, så..
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Alexandra_W skrev:
Jag binder lite olika beroende på häst.


Hästar med minsta lilla tendens att ge sig på bommen binder jag från ringen under hakan på grimman, låter grimskaftet löpa genom mittenringen på bommen och binder i ringen under fönstret. Dock om det är en häst som vevar med frambenen så gör jag lika men binder ovanför fönstret.
QUOTE]

Tack för svar! Vi har en "bomhoppar-häst".
Jag förstår inte riktigt varför grimskaft genom mittringen på bommen till bindring under fönstret skulle förhindra att dom häver sig över bommen. Dvs, vad det är för skillnad mot att bara binda i mittringen på bommen. Det är ju ändå den som tar emot om hästen går framåt, även om man har bundit i ring i framväggen, men jag kanske missförstår?
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Binder man in bommen, så är det störst chans att hästen bryter nacken vid en ev olycka. Huvudet kommer ju då att fastna när kroppen åker framåt och tom kan göra en kullerbytta.
Vissa transporttillverkare har tydligen det som praxis att inte ens sätta en uppbindningsring i bommen, just för att man inte ska kunna binda hästen där.

Jag binder aldrig i bommen.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Jag binder lite olika beroende på häst.


Hästar med minsta lilla tendens att ge sig på bommen binder jag från ringen under hakan på grimman, låter grimskaftet löpa genom mittenringen på bommen och binder i ringen under fönstret. Dock om det är en häst som vevar med frambenen så gör jag lika men binder ovanför fönstret.


Tack för svar! Vi har en "bomhoppar-häst".
Jag förstår inte riktigt varför grimskaft genom mittringen på bommen till bindring under fönstret skulle förhindra att dom häver sig över bommen. Dvs, vad det är för skillnad mot att bara binda i mittringen på bommen. Det är ju ändå den som tar emot om hästen går framåt, även om man har bundit i ring i framväggen, men jag kanske missförstår?

För att ta sig över bommen måste de få upp framdelen såpass högt att de lyckas få över benen. För detta underlättar det om de får upp HUVUDET med, om du tänker en häst som reser sig så är ju huvudet ofta högsta punkten, de kan dock klättra över bommen med huvudet hyfsat lågt.

Dessutom, för att få huvudet över bommen så måste de komma lite BAKOM bommen. Om de har bogen tryckt mot bommen har de mycket svårare att komma över.

Om man binder i bommen och ger hästen såpass långt grimskaft att den kan balansera ordentligt (där huvudet spelar en viktig roll) så har de lättare att backa bakåt och få upp huvudet och få kraft och utrymme att komma över bommen. Om man endera skippar bommen helt och binder fram så kan hästen få möjlighet att balansera med huvudet men har svårare att backa bakåt. Binder men lågt och fram men genom bommen får de lite lättare, men du får en låg uppbindning som tar emot 'tidigare' även med ett långt grimskaft om hästen bckar lite bakåt och/elller försöker få upp huvudet. Men om den går fram mot bommen har den fortfarande lite rörelsefrihet.

Det är dock INTE en mirakellösning, inbitna bomhoppare tar sig igenom det mesta. Men om du tänker dig en häst bunden med 50 cm grimskaft i bommen, då kan den tan problem gå bakåt 50 cm eller få upp huvudet 50 cm. Om du binder utan att gå via bommen id en frömre ringen så kan du anpassa grimskaftet så den om den står MOT bommen med bogen fortfarande har 50 cm rörelsefrihet för huvudet, framför bommen sas. Men den får om den backar 'bara' 25 cm rörelsefrihet t ex. Eftersom bindpunkten är FRAMFÖR bommen måste hästen för att få fullt utnyttjande av rörelsefrihet stå mot bommen med huvudet framför. Om du binder I bommen så är full rörelsefrihet med huvudet rakt över bommen och således bogen och halsen BAKOM bommen.

Den låga bindningen minskar ytterligare möjligheten att ta UPP huvudet jmf med bundet högre (i bommen t ex).

Hängde du med?

Många bomhoppare är dock fenomenala på att kräla över bommen även med koort uppbindning, jag är tack och lov än så länge lyckligt förskonade från sådana.
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Jag såg förut i Ridsport annons om ngn sorts "bom" man kunde installera i transporten som hindrade hästen från att hoppa över bommen.
Det var en vadderad "bom" som satt precis ovanför manken på hästen som man kunde montera in i kärran.

Fö så håller jag med dig, har hästen bestämt sig för att ta sig över bommen är det enormt svårt att få den att sluta med det...
 
Sv: Placering av uppbindningsring i transport

kopparberg skrev:
Binder man in bommen, så är det störst chans att hästen bryter nacken vid en ev olycka. Huvudet kommer ju då att fastna när kroppen åker framåt och tom kan göra en kullerbytta.
Vissa transporttillverkare har tydligen det som praxis att inte ens sätta en uppbindningsring i bommen, just för att man inte ska kunna binda hästen där.

Jag binder aldrig i bommen.

Rätt bundet med rätt grejor i bommen inträffar det där aldrig. Fast det kräver då som sagt hästar som INTE visat minsta bomhoppningstendenser för att vara säkert..

Den enda 'olycka' jag haft beroend epå uppbindning i släpet var hästen som trasslade in ett framben i grimskaftet när den var uppbunden lågt i främre väggen. Så man får försöka titta till individen vilken uppbindning som är bäst.
 

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
2 299
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp