Placering av uppbindningsring i transport

Sv: Placering av uppbindningsring i transport

Hej!
har inte lusläst inläggen men har själv en Boj med öglor både högt och lågt framme vid fönstret. Sätter ett grimskaft normalt dvs från grimma till övre ögla och ett andra grimskaft i undre öglan som löper under bommen till grimman, kort men inte för kort... Det får inte sitta jättelågt om man har häst som vevar med frambena. Men för mig funkar det prima. Boj har ju även vadderade nedfällbara bommar. Det känns tryggt.
Min "gamling" vräkte sig över bommen och ut genom människoluckan (155 cm mkh). Efter det blir det ganska kort bundet! Samt inga "panikhakar".

*knappen*

Jag lånar tråden om det går för sig...

Hur skulle ni binda en häst som inte vill hoppa över bommen utan som försöker krypa UNDER bommen?

I fler än ett grimskaft.
Kanske ett åt vardera sidan som på stallgången?
Eller ett framåt och ett åt sidan?

kopparberg skrev:
I fler än ett grimskaft.

Jag hade lite de problemen med Kele i början, att hon ville stå med huvudet UNDER bommen. Hon skulle inte krypa under den, hon ville bara äta från golvet och inte från 'hösegel', så hon rev ut maten ner på golvet och stod sen med huvudet under bommen och åt. Då satte jag henne precis som kopparberg föreslå med dubbla uppbindningar, som i stallgången. Och från de högre binringarna som sitter på sidoväggen. Hade två elastiska transportgrimskaft, ett från var sida till var sida grimman. Hon kunde fortfarande röra huvudet ganska fritt när hon stod normalt, och fortfarande backa bakåt och ta stöd av bakbommen. Men hon kunde inte få ner huvudet till golvet.

Nu står alla mina fortfarande bundna med två grimskaft (jag kör utan mellanvägg och då slipper man så mycket 'bakåttittande' och ev vändningsförsök), men från 'ytteröglorna' på bommen, men Kele har vuxit ifrån/lärt sig av med att försöka äta från golvet.

Alternativt skulle jag binda i främre väggen, högt placerad bindring, om det fungerar och finns genom mittenring på bommen, annars 'fritt' i högt placerad bindring i främre väggen, linan anpassad så att hästen inte kan backa bakåt så långt att den lätt kan få huvudet på fel sida bommen.

Men bäst tycker jag dubbel uppbindning a la stallgång fungerar, fäst högt på vardera sida.

kopparberg skrev:
I fler än ett grimskaft.

Ett åt vardera sidan... Ja, jag ska nog testa det nästa gång vi ska åka! Hoppas att det finns ringar att fästa grimskaften i, annars får jag väl prova att binda i ringen längst fram...

Alexandra... Varför genom "bomringen" och sedan i väggen? Läste din förklaring ang. bomhopparna men om hästen vill under bommen vad gör det då för skillnad?

Senast ändrad:

Salandge skrev:
Ett åt vardera sidan... Ja, jag ska nog testa det nästa gång vi ska åka! Hoppas att det finns ringar att fästa grimskaften i, annars får jag väl prova att binda i ringen längst fram...

Alexandra... Varför genom "bomringen" och sedan i väggen? Läste din förklaring ang. bomhopparna men om hästen vill under bommen vad gör det då för skillnad?

Att det går genom bomringen har ingen som helst betydelse för att de vill under bommen, det är det 'resten' av uppbindningens om får fixa. Men det blir mer 'styrsel' och hästen har något mindre möjlighet att försöka vända sig och en aning mer begränsad rörelsefrihet för huvudet än om uppbindningen kommer från hög bindring i väggen rakt till grimman. Och de som vill under bommen brukar i regel inte stå som små ljus under färd, och då vill jag ha lite mer styrsel än det blir med grimskaft löst från hög bindring till grimman. Kolla själv nästa gång du är i transporten och sträck ett grimskaft från ovanför fönstret till hästens grimma/där hästens grimma skulle vara. Och så jämför du det med om du tar det via ringen i bommen med (om sådan finns).

men just bomkrypandet i sig specifikt gör det ingen skillnad på, där får du ta till resten av tipsen. Men just det att de inte kan 'flaxa runt' lika mycket rent generellt.

Alexandra_W skrev:
Att det går genom bomringen har ingen som helst betydelse för att de vill under bommen, det är det 'resten' av uppbindningens om får fixa. Men det blir mer 'styrsel' och hästen har något mindre möjlighet att försöka vända sig och en aning mer begränsad rörelsefrihet för huvudet än om uppbindningen kommer från hög bindring i väggen rakt till grimman. Och de som vill under bommen brukar i regel inte stå som små ljus under färd, och då vill jag ha lite mer styrsel än det blir med grimskaft löst från hög bindring till grimman. Kolla själv nästa gång du är i transporten och sträck ett grimskaft från ovanför fönstret till hästens grimma/där hästens grimma skulle vara. Och så jämför du det med om du tar det via ringen i bommen med (om sådan finns).

men just bomkrypandet i sig specifikt gör det ingen skillnad på, där får du ta till resten av tipsen. Men just det att de inte kan 'flaxa runt' lika mycket rent generellt.

Aha... :idea:

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
2 299
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA