"Placering" av sadlar

L

Linn_89

\"Placering\" av sadlar

Jag vill bara påpeka att detta inlägg inte syftar på någon viss person, eller likande, rätta mig ifall ni tycker att jag har skrivit fel, detta är endast mina åsikter...

Tycker att det är hemskt tråkigt att se bland hästfolk, speciellt bland de som har egen häst och rider varje dag, som lägger sadeln framme på halsen! Sedan går dessa och klagar över att "hästen skottar sand" eller "är väldigt kort i steget". Fattar dessa människor inte hur stor del av hästens ridbarhet, gång och välmående som påverkas av felaktiga sadlar eller annan utrustning?

Det spelar ingen roll hur bra sadeln är anpassad om den ligger på halsen..! Bogbladen blockeras från sina rörelser, hästen blir kort i steget, ovillig och kan få andra hälsoproblem som hör ihop med detta. En så enkel grej!? Som att dra bak sadeln en bit?!

Speciellt irriterande blir det när någon har gjort iordning en häst åt en "jätteduktig" ryttare som ska rida "till" hästen (syftar nu exempelvis på vissa ridskolor), och denne hoppar upp med stigbyglarna dinglande vid hästens framben, utan att sadla om! Är denne ryttare då verkligen så duktig?

Jag tycker att detta är ett så enkelt fel som görs alltför ofta och som om de inte rättas till kan få så onödiga konsekvenser!

Detta brukar vara vanligast just bland dressyrsadlar, de som det är absolut viktigast med rätt placering på!!!

Den här hästen hade kunnat lyfta frambenet betydligt lättare med en sadel som låg rätt:
dressyr.jpg

Eller här, har denna ryttare korrekt inverkan på hästen? Kan han ge korrekta hjälper?
dressyrliten.jpg

Re: \"Placering\" av sadlar

Bra inlägg. Det syns alltför många ryttare som sadlar hästarna framme på halsen :crazy:
Verkar som om många inte fattar att det är ryggen som man ska sitta på, inte halsen :angel:
Den andra bilden du visade var verkligen hemsk :eek:

Instämmer till fullo! :bow:

Men jag tror det delvis är sådant som glöms bort på ridskolorna. Mer TEORI åt folket!

bra inlägg! efter att jag flyttat bak min sadel betydligt går pållen mkt bättre, där ser man vad enkla lösningar kan göra :bump:

Islandshästryttare som man är, har jag fått mycket klagomål över att vi sadlar så att bogen kommer fri. :rofl:

det är sant, själv brukar jag få kommentaren av dessa "halsridare"
- gud vad långt bak du sadlar, och då visar man dom vart bogbladet sitter och hur det blir om sadeln ligger på det.

Bra inlägg! :)

Tyvärr GÅR det inte att lägga sadeln långt bort från bogbladen på min pålla, då hon har så svängd/lite överbyggd rygg, så den glider likt förbannat fram en bit igen, sen ligger den stilla. :p :(

Likadant när man rider barbacka på henne, man får "hasa bak" hela tiden, för man glider fram på henne. :p

Jättebra! :bow:

Jag tycker man ser det överallt. Och det stör mig att folk inte vet bättre. Det ska man ta reda på som hästägare.

Det värsta är ju att man oftast inte får lära sig sådant som att sadeln om den ligger för långt fram kan bara det orsaka en väldigt massa problem, eller en sån sak som att det ska vara en rejäl lufttunnel mellan schabraket och ryggen, och 4 fingrar bakom bogbladet.

Nähej! Man får lära sig (har själv varit med om detta tills jag fick en vettig ridlärare!) lägg sadeln långt fram och dra sedan bak den tills det "känns" som att den ligger rätt. Tänk bara på hur många hästar jag har sadlat fel, som ingen har påpekat om på några år?! :(

Och man går där lyckligt ovetande om hur det egentligen är...Säg något...ni som kan! Tränare, ridlärare, kompisar, skötare, medryttare, fodervärdar...

För hästarnas skull. ;)

Jättebra inlägg! :bow:
Jag har själv problem med att jag
lägger sadeln för långt fram på min pålle,
får sadla om hur många gånger som helst
innan det blir bra.

Bra inlägg!
I teorin funkar det jättebra med att dra sadeln 4 fingrar bakom bogbladets övre kant, men i praktiken blir det annorlunda. Alla hästar och även ponnies jag har stött på i min dar har haft en grop, just bakom bogbladet. Det är fullständigt lögn i h****te att sadla tillräckligt långt bak, för när hästen/ponnyn börjar röra på sig, jag då glider sadeln fram och lägger sig i "gropen". Och det spelar inte någon roll om det är väl tillpassade sadlar eller "skitsadlar" det är samma fenomen ändå....
Sen gäller det ju också magen. Ska man sadla jättelångt bak kommer sadelgjorden också jättelångt bak och vid minsta lilla magge på hästen åker ju sadelgjorden fram. Och nej, det är inte alltid svängd gjord hjälper.

Sen har jag ofta märkt att när jag står och tittar på någon som rider på ridbanan kan jag tycka att sadeln ligger för långt fram, men sen när denne börjar skritta på lång tygel ser jag att sadeln faktist ligger bakom bogbladet. Så man ska inte vara snabb att döma. *hukar mig för hugg och slag*
Dock är det inte någon tvekan på den under bilden.

Nu får jag väl ton av skit för detta inlägg, men det är min erfarenhet. Jag håller helt med, sadeln ska så långt bak det är möjligt i teorin, men i praktiken kan faktist verkligheten se annorlunda ut.

//Alice

Det är så sant som det är sagt!
hästen är facktiskt inte svagare längre bak påp ryggen, så man kan gärna dra tillbaka den några extra cm, vilket jag ialla fall jag shar börjat göra. :idea:

Du har helt rätt! På den övre bilden kanske det är lite otydligt (kunde inte hitta bättre exempel)...

Sedan åker ju endel sadlar fram också..det kan väl ha med olika saker att göra...

Jag är absolut ingen sadelexpert, men jag tror <-(Observera TROR)att om en häst har blivit rätt sadlad "från början" kanske den bygger muskler på ett annat sätt...och då kanske sadeln ligger kvar bättre? Rätta mig gärna här, kan det vara så? :confused:

:bow: (Hehe...)

Ditt inlägg kan jag verkligen hålla med om!

Pinkisen har ett jäkla symaskinssteg fram, och jag tror att det skulle hjälpa att sadla "där man ska". Men det går bara inte!!

Hon är nästan 5 cm högre över korset än över manken, och har dessutom lite mage, så det spelar liksom ingen roll vad man gör. Jag har provat att spänna sadelgjorden olika hårt, och att använda olika kombinationer av stropparna (har 3 st på sadeln), padd, lånat andras sadlar etc men ingenting funkar...

I höst, när jag blir "rik" ( :D) ska jag försöka få tag i en proffesionell sadelutprovare för att se om det finns något att göra. Till dess får jag fortsätta med sånt som funkar; barbackaridning och markarbete! :p

håller med. fast d finns ju alltid e massa saker som verkar vara vanligt förekommande fel som folk gör...

d jag har stor erfarenhet av är folk som har alldelles för stora bett, aldrig skrittar av eller fram = hästar som plankor(bästa sättet att ha sönder en häst...), överutfodring av kraftfoder = galen häst = rädd ryttare = sluta rida = hästen förvandlas till pudel och får gå ut och gå m. ryttaren 20 minuter 3 ggr i veckan i bästa fall alt. ingenting alls... :crazy:, folk som knappt ger ngt stråfoder till sina hästar och lullar med att ha hästen inne större delen av dygnet.

så d finns ju alltid en hel del idioti att kommentera på...

var t ex i förrgår ute och red m. några riktiga lol som hoppade av sina isisar och skulle fika vid vattnet, där de knyter fast hästarna i bettringen till ett träd... :mad: sen sätter d sig en bra bit ifrån hästarna så d knappt har översyn och sätter sig och käkar...

suck.

har faktiskt börjat ge upp med att kommentera på folks "idéer" fast eg. borde man ju inte d för hästarnas skull. fast lagom poppis man blir bland folk om man alltid ska vara besserwisser och tillrättavissa :crazy:

:bow: Håller absolut med!
Men det är heller inte bra för hästen att sadla för långt bak...

"Gropen" som bildas bakom bogbladet beror på att sadeln trycker där så att muskeln tillbakabildas. Det ska egentligen inte vara någon grop där, det är våra sadlar som orsakar dem! Är det inte hemskt att utrustningen som vi använder för att träna hästen så att den bygger upp muskler gör att vissa muskler tillbakabildas!? Om hästen rids barbacka eller med bomlös sadel försvinner gropen efter ett tag och fylls ut av muskler.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 843
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Träning Eftersom jag håller på att byta sadel på hästen så sitter man ju timme in och timme ut och analyserar olika sadlar, bomvidder, vinklar...
Svar
5
· Visningar
1 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka