Pitbull kennel, vart finns dom?

Sv: Pitbull kennel, vart finns dom?

Jo men det ser jag som en del i fostrandet av hunden , fostrandet är inte bara att lära hunden att sitta , mycket av det du nämner ser jag som en del i fostrandet som jag skrev , sedan förstod jag inte riktigt Pointer delen , eller vad fostrandet av en hund har att göra med ett vilt icke hund rovdjur .

Det skulle vara interressant att hora val du kanner rasen?

Men det är metafor! För mig är det lika dumt som mitt exempel att tro att man kan tro att vilken hund som helst blir "vad man gör den till" .

Men du tror på fullaste allvar att man kan köpa vilken hund som helst och få en hur man vill? Bara man "fostrar den rätt"? INGET annat spelar in?

För mig är det således lika dumt att tro att fostrandet av en hund inte skulle ha någon betydelse , fostrandet är sedan som jag fortfarande säger inte bara att lära hunden att sitta , men du menar då att hundar som slåss i dessa vidriga tävlingar inte fostras att slåss då ?

Jag tror att fostrandet är en del av hur hunden sedan blir , sedan som jag sagt är fostra inte bara att lära hunden att sitta , säga att fostrandet inte har en betydelse är som att säga att , hundar som slåss i tävlingar som jag nämde skulle slåss för att dom gillar det .

Fast hundar, oavsett ras, är individer precis som oss människor.
Vi kan fostra våra barn hur mycket vi än vill, i slutänden är det hur personen är som individ som kommer återspeglas.

När vi hämtade hem vår stövare ifrån uppfödaren så följde även jaktkompisen med som skulle hämta hem sin. På plats valde vi ut två individer som verkade egentligen rätt likvärdiga. Idag snart fyra år senare så kan man lätt konstatera att jaktdrivet hos våran inte alls är lika starkt som systern trots likvärdig träning. Systern driver nästintill klockrent medan vår lyckas trassla till det vid varje pass. Samma ras, samma kull, samma träning/fostran men två skilda individer.

En hund av "jakttyp" kan fostras/tränas till oändlighet inom jakt men i slutänden passa bättre hos Uffe, 83, för att individen inte är anpassad till sitt ändamål.
En hund "familjehund" kanske inte kan lämpa sig sig någonting annat än jogging i maratonlängder trots att man försöker betinga fram "soffpotatis" och runt-kvarteret-promenader.

Varför tror du det finns så många bortkastade kamphundar? Jo, för dessa individer lämpar sig inte för kamp och slagsmål.

Fostran och träning är absolut a och o i all slags djurhållning. Men sedan hänger mycket på individanpassning och framförallt miljö.

För mig är det således lika dumt att tro att fostrandet av en hund inte skulle ha någon betydelse , fostrandet är sedan som jag fortfarande säger inte bara att lära hunden att sitta , men du menar då att hundar som slåss i dessa vidriga tävlingar inte fostras att slåss då ?

Jag tror att fostrandet är en del av hur hunden sedan blir , sedan som jag sagt är fostra inte bara att lära hunden att sitta , säga att fostrandet inte har en betydelse är som att säga att , hundar som slåss i tävlingar som jag nämde skulle slåss för att dom gillar det .

Jag skrev tidigare att uppväxt och miljö (Och då även uppfostran) spelar in på hur hunden blir. Men jag skrev även att man inte på något sätt kan bortse från hundens arv. JAG utesluter varken det ena eller det andra. Det verkar du göra?

En enkel gissning säger mig att bakom framgångsrika kamphundar ligger ett (Fullständigt idiotiskt) avelsarbete för att få fram den bästa hunden med starkast drifter. Sedan är det klart dom tränar hundarna. Men drifter i form av kamplust och aggressivitet avlas fram, och finns där även om man inte utnyttjar dom för stunden. Precis som kamplust hos en brukshund och jaktlust hos en jakthund.

Nog för att säga att den inte är värd dens smutskastning . Det vore också intressant att höra hur väl du känner denna ras?

Da jag bor i USA (dessutom den sodra delen) och har hjalp till pa 'shelter' samt har en vaninna som ar chef for den lokala "kommunala" shelter verksamheten kanner jag rasen mycket val. Bade de som kommer direkt fran "fighting rings" och de som ar en generation eller fler bort fran ringen.
Jag kan ju lagga till att jag tycker mycket om de flesta jag traffat ... men skulle sjalv inte skaffa en pitbull i ett fler hunds hushall, trots att jag vet flera som fungerar utmarkt.

Jag skrev tidigare att uppväxt och miljö (Och då även uppfostran) spelar in på hur hunden blir. Men jag skrev även att man inte på något sätt kan bortse från hundens arv. JAG utesluter varken det ena eller det andra. Det verkar du göra?

En enkel gissning säger mig att bakom framgångsrika kamphundar ligger ett (Fullständigt idiotiskt) avelsarbete för att få fram den bästa hunden med starkast drifter. Sedan är det klart dom tränar hundarna. Men drifter i form av kamplust och aggressivitet avlas fram, och finns där även om man inte utnyttjar dom för stunden. Precis som kamplust hos en brukshund och jaktlust hos en jakthund.

Det ar precis vad man vanligen kan se har i USA. De som kommer direkt fran 'figthing lines' ar mycket svarare att fa att fungera med andra hundar ... men som regel ar pitbulls kanda for att vara svara i ett fler hunds hushall.

Varför tror du det finns så många bortkastade kamphundar? Jo, för dessa individer lämpar sig inte för kamp och slagsmål.

Fostran och träning är absolut a och o i all slags djurhållning. Men sedan hänger mycket på individanpassning och framförallt miljö.

Dom bortkastas precis lika mycket för att dom har slagits men sedan inte är värd något mer i deras ögon då dom inte har några möjligheter att käna mer pengar på dom , hundar som slagits ser inte något mer än stängslet på ett hundhärbärge .

Detta har jag redan svarat på , men som jag sagt fostrandet består av många delar inte enbart att lära hunden att sitta utan även se gällande hundens behov .

Dom bortkastas precis lika mycket för att dom har slagits men sedan inte är värd något mer i deras ögon då dom inte har några möjligheter att käna mer pengar på dom , hundar som slagits ser inte något mer än stängslet på ett hundhärbärge .

Detta har jag redan svarat på , men som jag sagt fostrandet består av många delar inte enbart att lära hunden att sitta utan även se gällande hundens behov .

Hundar som inte fungerar i slagsmal far inte alls komma till nagot 'harbarge', de blir "bait" till hundar under attack traning, dar man antingen rycker ut tanderna eller satter pa en munkorg sa de inte kan skada den andra hunden. Man anvander ocksa garna andra hundar, rottweiler, schafer, etc till bait (bete) (utan tander eller med munkorg). I vissa omraden med mycket hund 'fights' (som tillexempel landsbygden i staten Georgia) ar det inte helt ovanligt att hundar som rottis, schafer, etc blir stulna for 'bete'.

Har jag sagt att jag bortser från något ?

Precis dom fostrar hundarna att slåss , sedan blir hundarna smutskastade i media , då det dom som fostrat dom som borde smutskastas.

Hundar som inte fungerar i slagsmal far inte alls komma till nagot 'harbarge', de blir "bait" till hundar under attack traning, dar man antingen rycker ut tanderna eller satter pa en munkorg sa de inte kan skada den andra hunden. Man anvander ocksa garna andra hundar, rottweiler, schafer, etc till bait (bete) (utan tander eller med munkorg). I vissa omraden med mycket hund 'fights' (som tillexempel landsbygden i staten Georgia) ar det inte helt ovanligt att hundar som rottis, schafer, etc blir stulna for 'bete'.

Men nu nämde jag dom som slåss inte dom ej slåss hastflicka.

Senast ändrad:

Har jag sagt att jag bortser från något ?

Precis dom fostrar hundarna att slåss , sedan blir hundarna smutskastade i media , då det dom som fostrat dom som borde smutskastas.

NEJ dom fostrar inte hundarna till att slåss, dom AVLAR fram hundar som ska slåss! Dom TRÄNAR sedan hundarna till att slåss så bra som möjligt.

Du bortser mycket uppenbart ifrån att AVEL är en MYCKET stor del inom ALL hundsport. Man AVLAR fram en kamphund på samma sätt som man avlar fram en jakthund. Uppväxt och uppfostran är en förfining av hundens NEDÄRVDA egenskaper. Man kan välja att förstärka eller tona ner nedärvda egenskaper, men man kan inte vifta med ett trollspö och tro att nedärvda egenskaper (Känner mig tydlig nog utan stora bokstäver nu) försvinner helt bara man "fostrar hunden"

NEJ dom fostrar inte hundarna till att slåss, dom AVLAR fram hundar som ska slåss! Dom TRÄNAR sedan hundarna till att slåss så bra som möjligt.

Du bortser mycket uppenbart ifrån att AVEL är en MYCKET stor del inom ALL hundsport. Man AVLAR fram en kamphund på samma sätt som man avlar fram en jakthund. Uppväxt och uppfostran är en förfining av hundens NEDÄRVDA egenskaper. Man kan välja att förstärka eller tona ner nedärvda egenskaper, men man kan inte vifta med ett trollspö och tro att nedärvda egenskaper (Känner mig tydlig nog utan stora bokstäver nu) försvinner helt bara man "fostrar hunden"

:bow: :bow: :bow:

Och varför tror du att dom som du nämner fungerar utmärkt hastflicka?

Darfor att de var tillrackligt langt ner pa avelskedjan ... se squarepants post ovan

Ja dom föder hundar som DOM sedan fostrar att slåss , fostra har många betydelser som jag påvisat , även träning .

Det har jag definitivt inte gjort men jag har däremot framhållit fostrandets vikt tillsammans med aveln , har nog varit tillräckligt tydlig med det nu tycker jag.

Är fostran = arv + miljö för dig? Du skriver att fostran är mycket mer än att lära hunden saker som "sitt" (vilket jag håller med om).

Så du hävdar att inget har att göra med fostrandet av dessa hundar?

Det är väl ingen som påstått att fostran inte påverkar hur hunden beter sig mot andra. Däremot har squarepants påstått, och jag håller med, att vissa raser är mer benägna att utföra vissa beteenden. Oavsett fostran.

Om jag tar en schäfer och lägger ner 30 timmar på antijaktträning och sen tar en stövare och lägger ner 30 timmar på antijaktträning. Så kommer schäfern ha mindre benägenhet att lubba efter vilt än stövaren. Pga av arv. Trots samma uppfostran.

Ja, och om jag tar min mopshane och försöker fostra honom till kamphund kommer jag att misslyckas totalt, eftersom han inte har de drifterna. Han blir heller aldrig jakthund om jag så tränar honom dag och natt.

Jag tycker det blir ganska märkligt om man försöker påstå att hundar som har avlats för hundkamp inte är bättre på, eller mer benägna till, att slåss än andra hundar. Då skulle det väl vara exempel på synnerligen misslyckad avel?

Det är väl klart att fostran har en stor betydelse, vart har någon påstått nåt annat? Det alla säger, och som jag håller med om, är att arvsanlagen OCKSÅ har stor betydelse. Man kan inte köpa en beagle och räkna med att man ska kunna ha den lös i alla lägen utan att den jagar, oavsett träning. Man kan inte köpa en border collie och räkna med att den inte kommer intressera sig för får eller ha något behov av att valla om man inte tränar den till det, det är bara naivt.

Fostran och träning har stor betydelse, ja, men för att kunna träna en hund på rätt sätt måste man vara medveten om vad det är för hund man har annars är det ju bara dömt att misslyckas. Jag känner till ett par pitbullägare och de har jättetrevliga hundar, även om de inte fungerar ihop med andra hundar i alla lägen. Gemensamt med de ägarna är att de är väl metvetna om vad det är de har i kopplet, de förnekar absolut inte vad hundarna en gång avlats till eller vilka problem som finns i rasen och det är bl.a det som gör dem till bra pitbullägare.

Jag har själv haft kelpie och i den rasen är det inte alls ovanligt att hanhundar inte fungerar ihop med varandra. Även om det såklart, som alltid, finns undantag är det fakta och jag förstår inte varför någon skulle neka till det? Isländsk fårhund har jag också haft lite halvt och de ligger mig nära hjärtat, där är hanhundsaggressiviteten rätt utbredd. Även om jag känner till hundar av rasen som fungerar utmärkt med andra hundar så känner jag även till såna som blir förbannade så fort en annan hanhund finns inom synhåll. Återigen, varför skulle man förneka något som är fakta? Det gör inte rasen eller hunden sämre på något vis, men förnekandet skulle jag vilja påstå gör att man är en sämre hundägare eftersom man inte lär ta det ansvar som krävs (t.ex inte ha hunden lös där man inte kan ha koll på om det dyker upp andra hundar).

Så kort sagt, uppfostran är självklart jätteviktig. Men det viktigaste är ändå att man är medveten om vad det är för hund man har i kopplet, för annars kan man inte uppfostra den på rätt sätt. Och de pitbullägare som inte har koll på det är några av dem jag upplever som mest skrämmande och minst lämpliga till att ha hund, speciellt av en sån ras.

Liknande trådar

Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 294
Senast: Exile
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 135
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
18 668
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka