Sv: Pitbull kennel, vart finns dom?
Det är väl klart att fostran har en stor betydelse, vart har någon påstått nåt annat? Det alla säger, och som jag håller med om, är att arvsanlagen OCKSÅ har stor betydelse. Man kan inte köpa en beagle och räkna med att man ska kunna ha den lös i alla lägen utan att den jagar, oavsett träning. Man kan inte köpa en border collie och räkna med att den inte kommer intressera sig för får eller ha något behov av att valla om man inte tränar den till det, det är bara naivt.
Fostran och träning har stor betydelse, ja, men för att kunna träna en hund på rätt sätt måste man vara medveten om vad det är för hund man har annars är det ju bara dömt att misslyckas. Jag känner till ett par pitbullägare och de har jättetrevliga hundar, även om de inte fungerar ihop med andra hundar i alla lägen. Gemensamt med de ägarna är att de är väl metvetna om vad det är de har i kopplet, de förnekar absolut inte vad hundarna en gång avlats till eller vilka problem som finns i rasen och det är bl.a det som gör dem till bra pitbullägare.
Jag har själv haft kelpie och i den rasen är det inte alls ovanligt att hanhundar inte fungerar ihop med varandra. Även om det såklart, som alltid, finns undantag är det fakta och jag förstår inte varför någon skulle neka till det? Isländsk fårhund har jag också haft lite halvt och de ligger mig nära hjärtat, där är hanhundsaggressiviteten rätt utbredd. Även om jag känner till hundar av rasen som fungerar utmärkt med andra hundar så känner jag även till såna som blir förbannade så fort en annan hanhund finns inom synhåll. Återigen, varför skulle man förneka något som är fakta? Det gör inte rasen eller hunden sämre på något vis, men förnekandet skulle jag vilja påstå gör att man är en sämre hundägare eftersom man inte lär ta det ansvar som krävs (t.ex inte ha hunden lös där man inte kan ha koll på om det dyker upp andra hundar).
Så kort sagt, uppfostran är självklart jätteviktig. Men det viktigaste är ändå att man är medveten om vad det är för hund man har i kopplet, för annars kan man inte uppfostra den på rätt sätt. Och de pitbullägare som inte har koll på det är några av dem jag upplever som mest skrämmande och minst lämpliga till att ha hund, speciellt av en sån ras.