Pitbull, Förbjuden ras??

P

Pumpapaj

Många har sagt att pitbull nu är förbjuden i sverige men jag har inte hittat något om detta dörutom att någon i KD ville förbjuda kamphundsraser 2010. Någon som vet om detta?? Är kamphundraser överhuvudtaget förbjudna i sverige?

Sv: Pitbull, Förbjuden ras??

Nej, de är inte förbjudna. Däremot finns det inte något rasförbund för dem i sverige(tror jag) och de går inte att regga i SKK.

Varför går det inte att regga dem i SKK? Jag har undrat men inte frågat...

SKK registrerar de raser som FCI registrerar.

Pitbull terrier är en ras som FCI valt att inte registrera. Pitbullen registreras dock i ADBA & BFKC.

Då vet jag, då kommer jag med en följdfråga - varför vill FCI inte registrera pitbullen?

FCI samarbetar med the American Kennel Club. Deras "variant" av pitbull är amstaff och den får således reggas hos FCI.

Det finns en annan kennelklubb i USA som heter the United Kennel Club. De registrerar pitbull. Men eftersom UKC inte är FCI:s samarbetspartner registrerar inte FCI pitbulls.

Amstaff och pitbull har gemensamt ursprung, men sedan blev det så att de amerikanska kennelklubbarna kom att registrera dem under olika namn och det utvecklades till två olika raser.

Hur lika de och deras ursprung är mer i detalj finns det förhoppningsvis andra som kan svara på.

Om kamphundsraser hade varit förbjudna i Sverige så hade det väl inte fått existera amstaffs (bl a) så hur tänkte du där? ;)

Var för att jag bara hörde det om pitbulls. Hoppas dom inte gör som de har gjort i danmark ._.

Haha, Kd :laugh:
Minns att det var Mats Odell som ville följa Danmark och införa förbud av vissa raser för att säkerställa allmänhetens trygghet (!).
Hade vart bättre om han förbjöd idioter att köpa hundar övht ;)

Däremot var de förbjudna i Sverige i några år på -90 talet, likaså var de portade på BHK under några år i samma veva.

Jag trodde faktiskt att just Pitbull fortfarande var förbjudna men där ser man :o Vi hade vår första hund på 90-talet och då vet jag att de var förbjudna som sagt. Hur kom det sig att man tog bort förbudet? *Känner mig lite mossig* (I slutet på 90-talet, då jag hade min första alaskan malamute, så var jag inte välkommen till BHK med henne heller).

FCI samarbetar med the American Kennel Club. Deras "variant" av pitbull är amstaff och den får således reggas hos FCI.

Det finns en annan kennelklubb i USA som heter the United Kennel Club. De registrerar pitbull. Men eftersom UKC inte är FCI:s samarbetspartner registrerar inte FCI pitbulls.

Amstaff och pitbull har gemensamt ursprung, men sedan blev det så att de amerikanska kennelklubbarna kom att registrera dem under olika namn och det utvecklades till två olika raser.

Hur lika de och deras ursprung är mer i detalj finns det förhoppningsvis andra som kan svara på.

Vilken ras är vanligast i USA? Amstaff eller Pitbull? När man tittar på Animal Planet så nämns Pittbull väldigt ofta men däremot tror jag inte att jag har hört Amstaff någon gång.

Det är rätt svårt att utröna egentligen, då oerhört många hundar är dubbelreggade i USA. Du kan ta en Amstaff från AKC och regga den som APBT i UKC - därför räknas ju inte heller en APBT därifrån som ren längre av dom som pysslar med avel på APBT från dom gamla, rena linjerna. Dom reggas i andra förbund.

Det finns registreringsstatistik, som jag inte hinner leta fram just nu, men eftersom man inte riktigt vet hur många som är dubbelreggade så känns siffrorna halvtaskiga ändå.

Här är för skojs skull en bild om visar hur olika hundarna är;
6f102011116319dcf.jpg

Fr vä; APBT reggad i ADBA, APBT reggad i UKC och Amstaff reggad i AKC

(För övrigt används namnet Pitbull på ALLT som har en likhet öht med kamphundstypen i USA. Majoriteten är inte renrasiga för fem öre.)

Vilken ras är vanligast i USA? Amstaff eller Pitbull? När man tittar på Animal Planet så nämns Pittbull väldigt ofta men däremot tror jag inte att jag har hört Amstaff någon gång.

Har i USA ar mindre an 5% av alla 70+ millioner hundar i landet registrerade i AKC, UKC eller annan kennel klubb och man har man inte den stranga distinction som i Sverige att bara hundar med en kennel klubb registration ar en renrasig hund.
Man uppskattar att ungefar 20+% av alla hundar i landet ar Pitbulls eller pitbull crosses som ser ut som pitbulls. Tyvarr ar det mycket vanligt att fortfarande 'fight' pitbulls, sarskilt har i sodern, och de hundarna ar reggade i speciella foreningar och inte med de vanliga "oppna" kennel clubbar som vi vanliga kanner till.

Nu för tiden skall alla hundar oavsett ras/blandras vara välkmmna på BHK, eftersom de har till uppgift att tillhandahålla valp o slyngel/vardagslydnadskurser för alla hundar.
De enda som int får vara med är olagliga varghybrider.

Då vet jag, då kommer jag med en följdfråga - varför vill FCI inte registrera pitbullen?

Jag vet inte men kan det inte vara så att de inte har någon "godkänd" rasstandard för APBT? De varierar för mycket i utseende t.ex?

Senast ändrad:

Det har enbart att göra med att FCI enbart samarbetar med en enda kennelklubb i varje land, och AKC är den som har samarbetet i USA. AKC valde att regga Amstaffen, medan APBT reggats i UKC redan innan dess att rasen delades.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
350
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 865
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka