Pissekatter

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Kat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 043
K

Kat

Nu börjar jag bli gräsligt irriterad.
Jag har fyra katter, varav alla får gå ut. Men såhär i vintertid, så är de flesta av dem kalla om tassarna och använder hellre lådorna inomhus än de går ut och dassar.
Okej det är drygt, men det får vi leva med, när de väl har fått lådor en gång.

Nu är det bara det att en av dem (minst) har börjat kissa på golvet BREDVID lådorna istället. Och detta gör han oavsett om det är rent i lådorna eller ej.
Jag skurar och skurar på fläcken, med allahanda rengöringsmedel, inklusive klorin (som är det enda som hjälper mot lukten, tycker jag), men han återvänder hela tiden till den och kissar.
Nu börjar jag bli galen!

har testat att ställa lådan just där, men då kissar han bredvid.

Kisse-kissen ifråga har alltid varit väldigt känslig av sig, men just nu verkar han vara harmonisk och inget speciellt har hänt.

Hur fasen ska jag få honom att sluta kissa bredvid!

Sv: Pissekatter

kanske fixa en srörre låda?? jag märker på min "lådkisse" som inte ens är vuxen att det verkar trångt..men han är inte känslig han kan kissa o skita även om jag är där o tar bort...verkar nästan som han ALLTID ska dit när jag gör rent...:crazy:

Efter så många år?!

Jag tror kissen i fråga är 6-7 år, eller någonting.

Min ena grabb (dock yngre) började plötsligt kissa å bajsa brevid lådan.. Jag skaffade en till låda som jag lät "luckan" (har låda med lock på) vara kvar på så den andra inte vågade gå in. Nu kissar han alltid i lådan.. verkar som om han ville ha en egen toalätt å inte dela med den andra kissen;) hihi, bortskämd!

Kolla så han inte har urinvägsinfektion eller urinsten. Det kan vara anledning till att dom börjar med sånt. Eller också har han tröttnat på sanden och vill ha annan sort. Eller nått.
Jag har ju en tant här på 8 år som aldrig varit rumsren, så jag vet hur du har det.

När vi hade valp så vill ju de som alltid bita i skor och allt annat för den delen, har då använt vitpeppar i skorna så har de lämnats i fred.

just vit peppar kan vara en ide att använda på fläckar sedan finns det ju kattlåde spray att använda både för fräshet och lockelse.

kanske inte riktigt vad som efterfrågats :crazy:

gentleknight

Skurar du i lådan också?

Har hört att vissa katter kan sluta/ogilla att gå i lådan, om man använder ngt medel i den..

Andra kissar är rädda om det är tak eller lucka på lådan...

En del vill inte dela låda med andra kissar (som någon annan skrev om...)

Kan det vara ngt sådant?

Tydligen ska man skura med klorin, för den doften gillar dom. Jag har aldrig testat själv, så jag kan inte bekräfta detta men hört det från flera håll.

Då ska jag med andra ord INTE använda klorin på fläcken!
Men hur ska jag då få bort lukten?

Har inte gjort något konstigt med lådorna alls. Och skiter gör han där han ska.

Det finns ett medel på endel djuraffärer som tar bort amoniaklukten. Odor Stop (eller hur det nu stavas) heter det. Men det finns inte överallt, kanske nån affär kan ta hem? En sprayflaska, ganska liten, kostar 149:- och det funkar.
Annars har jag blivit tipsad om Fenom, ett helt vanligt rengöringsmedel som finns att köpa på färgaffärer som har städartiklar. Men det har jag inte testat själv. Odor Stop har jag haft själv och var mycket nöjd. Nu är ju min katt värre än värst, så flaskan är slut och jag har slängt den, så jag vet inte märket.
Kan kolla upp det om du vill?

Glömde säga att du kan börja med husmansknepet: Ställ en matskål med mat där, dom flesta katterna kissar inte i närheten av sin matskål.

Senast ändrad:

Hej

Jag läste på någon sida om katter att om man har flera så skall dom ha en låda var....
Jag kan tänka mig hur det skulle se ut i min hall med sju kattlådor :)

Men han kanske vill ha en egen??

MissFideli skrev:
Det finns ett medel på endel djuraffärer som tar bort amoniaklukten. Odor Stop (eller hur det nu stavas) heter det. Men det finns inte överallt, kanske nån affär kan ta hem? En sprayflaska, ganska liten, kostar 149:- och det funkar.
Annars har jag blivit tipsad om Fenom, ett helt vanligt rengöringsmedel som finns att köpa på färgaffärer som har städartiklar. Men det har jag inte testat själv. Odor Stop har jag haft själv och var mycket nöjd. Nu är ju min katt värre än värst, så flaskan är slut och jag har slängt den, så jag vet inte märket.
Kan kolla upp det om du vill?

Glömde säga att du kan börja med husmansknepet: Ställ en matskål med mat där, dom flesta katterna kissar inte i närheten av sin matskål.

Ska testa med lite av det där. Jag har två stora lådor och en hel värld utanför dörren för dem att ränna på. det borde faktiskt räcka.

Har provat med ingefära och peppar i hörnet den här veckan. Vitpepparn fungerade inte alls, Ingefäran höll honom borta ett dygn. Men om det var slump eller inte törs jag inte säga.

Liknande trådar

Övr. Katt Min Calvin som bott hos mig sedan 2012 har aldrig blivit riktigt tam. Han går ut på våren och kommer in på hösten för att tillbringa... 2
Svar
25
· Visningar
2 646
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 803
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten... 2
Svar
24
· Visningar
4 638
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 350
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka