Gammal semivild katt

enzymbaserade tvättmedel - som tex vad?

Jag har letat upp ett nät som kan funka som grind nattetid så han inte kommer in till trägolvet. Så förhoppningsvis blir det inget nytt. Men det som luktar, det luktar...

De medel som är till för att ta bort just katturin har varit bättre än andra metoder, är min erfarenhet. När jag hade hanar i aktiv avel köpte jag scent stop, när lilleman flyttade hit okastrerad, tre år gammal och med rotad vana att markera så tog jag det som zoobutiken hade hemma och det funkade också helt okej.

De medel som är till för att ta bort just katturin har varit bättre än andra metoder, är min erfarenhet. När jag hade hanar i aktiv avel köpte jag scent stop, när lilleman flyttade hit okastrerad, tre år gammal och med rotad vana att markera så tog jag det som zoobutiken hade hemma och det funkade också helt okej.

Tillägg: min uppfattning är att det kan ta tid, men de flesta ytor går att få helt luktfria om det inte är lång tid av att man låtit det ligga ostädat och gro in också (vilket ju ofta är fallet där hus blivit förstörda). Stoppade möbler har jag gett upp om när de levt med fertil hane länge, men då är det ju också okastrerad hane som markerar för att sprida sin lukt.

Numera skulle jag börja med att städa så rent det går (skura med mycket vatten om det är ytor som tål det), undvik hett vatten! Sen gå på med medel som får hålla fukten om det funkar för materialet. Låta det torka upp, vila lite, och sen göra om proceduren med medlet tills det känns okej.

Det kan komma och gå i vågor att man tycker att det luktar lite mer igen ibland, det verkar bero på att temperatur och luftfuktighet "återaktiverar" de molekyler som luktar, så att de blir flyktiga efter att ha varit bundna i materialet. Få inte panik om det händer, det är bara att spraya lite igen och liksom "möta" det som händer i ett material med årstidsväxlingar.

Bara en varning.
Min katt (som förövrigt är helt tam) bryter sig ut ur alla tygburar. Hon är en fena på att pilla upp dragkedjor och bita sönder tygburar.

Jag hade aldrig vågat ha en tygbur till en vildkatt.

Mitt tipps är att anlita en veterinär som kommer hem och avlivar.

Nu vet jag inte var du bor, men kontakta distriktsveterinärerna.
Min fröken har både dragit sönder dragkedja och nätgallret i tygburen... tyvärr...

Jag rekommenderar också att försöka få hem en veterinär...

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 061
Senast: Catsu
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
27 141
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Hunden har börjat med resursförsvar gentemot ena katten, M, när vi är inomhus. Han gör utfall och biter mot henne när hon går förbi/går...
Svar
16
· Visningar
2 623
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈