Pipig valp, stress/understimulerad??

Raven_

Trådstartare
Halloj gottfolk. Har ju en liten schäfervalp på 11 veckor, som är som en liten siren. Hon låter väldigt mycket. Mycket är mys, hon buffar och gruffas lite när hon sover och myser. Men det är MYCKET pip. Jag har då börjat funderat på alternativt under/över stimulering. Hon är med mig på jobbet på dagarna (kör lastbil) där hon mest ligger och sover. Sen kommer vi hem och äter mat så blir det lite lek och ståhej ute. Nu senaste dagarna har vi varit ute i skogen ca 30 - 40 min och lekt och tränat lite inkallning.
Tränar det vanliga som sitt och ligg, dock inte varje dag.
Grejen är att hon piper så j**la mycket! Jag ger henne ingen uppmärksamhet när hon piper, och inne så är det full rulle. Så fort jag går någonstans så vaknar hon och ska följa med.

Vad tror ni?
Tips på passivivetsövningar mottages tacksamt.

Sv: Pipig valp, stress/understimulerad??

Jag tycker det låter som att hon inte är riktigt trygg hos dig än. Det tar ett tag för valpar att vänja sig vid den nya miljön och bästa passivitetsträningen har ju du dagligen då hon sover brevid dig i lastbilen. Hon känner sig trygg i hytten då det är ett litet utrymme och du sitter där alldeles brevid. Hon är van vid sällskap från sina syskon och mamma sen hon föddes.
Jag tycker du helt enkelt låter handen ligga på henne tills att hon är lugn. Testa att ta en tröja eller en filt med din lukt så kan hon ligga där och känna lugnet. Ska man begränsa utrymmet är det viktigt att valpen inte känner sig övergiven.

Ja så skulle det mycket väl kunna vara. I lastbilen är hon jättetrygg och lugn. Hon har en filt hemmifrån som hon tyckte om från första dagen. Jag är mest fundersam över att det är full rulle när vi kommer hem. Jag vill samtidigt inte över aktivera henne, men det känns ändå som att hon behöver mer än att gå in och ut och kissa. Tänker ju att hon sover så mycket i lastbilen, och ssäkert är pigg när vi kommer hem.:p

Självklart är hon social också. Det var ju det jag påpekade om att hon är van vid sina syskon och mamma. Det finns inga andra hundar i närområdet som hon kan leka med som är i samma storlek? Jag har själv inte dessa problem då jag har 5 hundar som aktiverar varandra. Jag har däremot sett att ungdomarna 11 månader tik & hane haft glädje av varandra hela vägen sen dom föddes. Glöm inte att hundar är flockdjur och du är din valps flockledare.

Självklart kommer kag ihåg att dom är flockdjur, det är hon och jag. :D Nej, tyvärr så finns det inga hundar i området som jag vill att hon ska få träffa. Grannarna har 2 st men dom litar jag inte på för 5 öre, dom har redan skrämt skiten nur henne en gång.:mad: Hennes kullbror bor iofs inte långt ifrån, vi ska väl träffas nån dag så dom får leka avv sig lite. Vi leker ju mycket ute och myser inne för att stärka banden.

Ja så skulle det mycket väl kunna vara. I lastbilen är hon jättetrygg och lugn. Hon har en filt hemmifrån som hon tyckte om från första dagen. Jag är mest fundersam över att det är full rulle när vi kommer hem. Jag vill samtidigt inte över aktivera henne, men det känns ändå som att hon behöver mer än att gå in och ut och kissa. Tänker ju att hon sover så mycket i lastbilen, och ssäkert är pigg när vi kommer hem.:p

Valpar (och även vuxna hundar) sover mycket, så hon kan gott vila och sova inomhus på kvällen också. Utomhus blir det nog bus automatiskt, men känn inte att ni måste göra massa saker inomhus också. Träna passivitet nu så har du igen det senare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 537
Senast: ako
·
Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 580
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att... 2
Svar
20
· Visningar
3 062
Senast: em-pirre
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 522
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer