Pinnproblem...

H

Heira

Min hund är pinn och bolltokig, trots att vi knappt leker med bollar (kanske en anledning det också?), men däremot har vänner och bekanta tagit sig friheten att kasta boll eller pinne så fort jag vänt ryggen tilll. :(

Jag har kört nolltolerans med pinnarna, förutom när vi kört lite hemmalagad apport, altså att hon får sitta och vänta medans jag kastar och inte hämta förrän jag säger till. Det fungerar jättebra, men nu har hon fått för sig att hon inte får leka med pinnar och sticker därför iväg med dem. Hon lägger sig ett par meter ifrån mig, så att hon vet att hon lyckas sticka om jag försöker få tag i henne. Följer efter mig gör hon om jag går, men jag kan INTE koppla henne om hon är lös och hon har bestämt sig för att gnaga på en pinne/boll.

Jag är helt ställd, vet inte vad jag ska göra, känns som om jag försökt allt, men hon skiter i mig. :( Annars har vi byggt upp kontakten bra nu efter en liten svacka (tyvärr).

Hjälp mottages tacksamt!

Sv: Pinnproblem...

du får helt enkelt vara mer bestämd mot din omgivning och förklara hur mycket problem du får för att de ska ha lite roligt. eller också får du inte låta dem komma i närheten av din hund.

provat byteshandel? dvs lämnar hunden pinnen/bollen så får den godis eller så kastar du den igen. att ha en bolltokig hund är inte enbart negativt, du får en supermotivation på köpet. det finns nog ingenting min ena inte skulle göra för att få leka lite med bollen ;). pinnar ska man vara lite mer försiktig med p g a skaderisken, dessutom undrar jag om det inte ger problem med apporten sedare i lydnadsträningen...?

Jag hade nog oxå provat byteshandel...Lite bakslag kommer ibland jämna mellanrum.

Jag har själv en sån där pinntokig som går igång på högsta stressen direkt vid kastning. Man får vara stenhård mot omgivningen och folk som är där och hälsar på. Min hund blir helt blockerad av att springa efter bollar/pinnar och JA det har inneburit svårigheter i den riktiga apporteringen.

Vi har en boll/kong med snöre som bara är våran. Bara jag och hunden leker med den...ingen annan. Det har blivit en supermotivation för honom att träna med kongen som belöning lite varje dag. Han är jättemotiverad!!! Så jag har försökt att använda mig av "bolltokigheten"

Vi tränar ju inte apportering seriöst, utan mest för att hon ska få utlopp för sin apporteringsglädje, så jag måste ju erkänna att jag inte är särskilt kunnig på det området.

Byteshandel har jag försökt. Ibland fungerar det fint, men andra gånger, när hon hittat någon RIKTIGT rolig boll eller pinne som är sådär jättesmaskig att hon vill ligga och gnaga på den, så är det totalspärr från hennes sida. Spelar ingen roll om jag bjuder på det godaste som finns, då slår bollen/pinnen högre. Jag försöker ha med mig en roligare leksak och byta med den också, men det är sällan ens det fungerar i dessa situationer. :(
Hon är så jäkla smart också, vet precis hur långt ifrån en hon kan ligga innan hon sticker iväg ett par meter till för att jag inte ska ta något ifrån henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 793
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 847
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Minn är ingen högintensiv kelpie utan en ganska lugn. I vardagen är hon helt underbar men jag skulle vilja ha mer galenskap i träningen...
Svar
15
· Visningar
1 327
Senast: snorp
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 707
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar