Pinne i ljumsken

Jenny1

Trådstartare
Jaha, nu var det dags igen. Jag fick ju slakta min 7-åriga ridtravare i september efter div. skador. Köpte ett halvblod för exakt två månader sen, Caribic.:love: Idag kom han inte när jag skulle ta in dem. Går ut i hagen och han står och avlastar vänster bak. Jag kände igenom benet, ingen svullnad, känner uppåt ljumsken eftersom jag för ca 12 år sen hade en häst som fick in en pinne där och då inte ville gå.. Mycket riktigt, där sticker ut en pinne!! JAG BLIR GALEN!

Fick in honom själv till slut i alla fall, efter att ha ringt och jagat upp både maken och medryttaren. :cool: (Vi behövde lite medlidande Caribic och jag.) Vet. kom och fick ut pinnen som satt ca 1 dm in mellan skapet och lårmuskeln. Rätt långt bak så det är inga inre organ som kan ha skadats i alla fall och stora blodkärlet som går ner där har klarat sig. :crazy: Såret är rakt uppåt så det borde dränera sig själv om det inte svullnar för mycket nertill. Så nu hoppas jag att han kissar i natt och att det inte svullnar för mycket...

Och jag som ska åka på Horse show i helgen. Jag bad medryttaren åka och pyssla lite med honom i alla fall, så jag vet att någon som bryr sig har lite koll... (Maken ska ta hand om hästarna när jag är i Stockholm, men han har ju inte samma känslor för dem som jag har.)

Men han är i alla fall en pärla, Caribic. Allt vet. gjorde ikväll gjorde han i boxen, jag höll inte ens i grimman hela tiden. Div. sprutor, rengöring av såret med koksalt, för att inte tala om när han tog bort pinnen. :crazy: :eek:

Och jag som just betalat in avgiften för en kurs vi skulle gå i mellandagarna, bara att avanmäla sig igen... :cry:

Sv: Pinne i ljumsken

Fy va tråkigt! :(
Min häst är en riktig liten klantskalle och lyckas jämt med såna grejer också, för fyra somrar sen så fick han in en pinne strax ovanför bakknät, den gick in ca 1 1/2 cm. Jag fick åka ut 2 grr/dag första veckan och göra rent det, och sen en gång om dan tills det var läkt. Spruta rent med natriumklorid och sen sätta på steril kompress runt pga infektionsrisk, han gjorde så klart illa sej under sommarbetet.... :smirk: Så det var ju långt att gå från stallet med... Tog en månad innan det läkte helt.

Caribics sår sitter ju brevid skapet, innanför bakbenet liksom. Så det är ju rätt skyddat, borde inte komma så mycket skit i det. Men jag skulle spola med koksaltlösning en gång om dagen ett tag så får vi se. Han har gott läkkött i alla fall enligt tidigare ägaren, det låter bra. Jag vill ha en frisk häst ett tag nu! Slippa vara orolig för skador hela tiden... :(

Ja, min häst är lite klantig och kan få lite sår och sånt i hagen, annars är jag extremt lyckligt lottad för han är kärnfrisk annars, har haft honom i över sex år och han har aldrig vart halt eller haft ont om det inte vart för ett sår eller spark eller så *peppar peppar ta i trä*:)

Vilken tur att han klarade ljumskartären! (eller vad den kallas på civilt språk : )

Hoppas han inte får några komplikationer i läkningen nu *håller tummarna* Stackars liten...

Vilken tur att han klarade ljumskartären! (eller vad den kallas på civilt språk : )

Hoppas han inte får några komplikationer i läkningen nu *håller tummarna* Stackars liten...

Japp, jag är så glad att den klarade sig och att det var så pass långt bak... "Bara" muskelskador. Jag kommer knappt våga titta på hur han ser ut i morgon bitti när jag kommer dit. Tänk om han inte har kissat.. :( :eek:

Du har iaf fördelen att det inte är så stor infektionsrisk nu, så det borde väl gå bra. Ska han stå inne nu eller gå i hagen?

Han ska vara ute i hagen som vanligt. Dels är det ju bra om han rör på sig för svullnadens och dräneringens skull, dels är det ju inte så stor risk att det kommer smuts i såret i och med att det sitter där det sitter, rätt skyddat liksom...

Precis, men det svätter ju faktiskt upp en hel del lera där när dom springer. Fast du kanske har sån tur att era hagar är relativt torra?

Torrt är det väl knappast i hagen, men den värsta leran är vid insläppet. Hagen är rätt stor och det är bara tre hästar så den är inte så upptrampad. Sen sitter såret liksom i vecket mellan skapet och låret, så det borde inte skvätta lera dit upp. Han har aldrig varit lerig där förut i alla fall. :cool:

Ok, då är det väl bara min som e en riktig gris då :angel: han har jämt massa lerstänk på skapet och mellan benen, även där dom "skaver" mot varandra lyckas han få in lera, och under svansroten med. Hur han lyckas, vet jag ej. Han är iof mkt aktiv i hagen...
Hoppas det fryser på snart och blir massa snö och minusgrader, då är ju infektionsrisken minimal! Plus att man slipper leran...:)
Hoppas såret ska läka snabbt och bra iaf!

Min gamling gjorde llikadant för 2 år sedan. Pinnen var 5-6 cm grov och gick in mellan skapet och låret. Det hände i maj och vet var och plockade ut en pinnbit och rengjorde, han ansåg att skadan var som en kastrering igen (hanteras likadant). Vi tvättade med väteperoxid och saltlösning. Vi skulle även motionera mycket så att ev. var och rester pressas ut, vet gjorde ett dränhål längre ner på benet så att spolvätskan kan komma ut ordentligt. Sista pinnen drog jag bort i augusti (3 ½ månad senare). När sista biten var borta så läkte det fort. I början var han en ängel att svätta såret på (en fick hålla bakbenet utåt, så att man kunde komma åt att spruta såret (i vecket) utan att få allt i ansiktet.

Trolig orsak till det inträffade var att det låg en pinne, lämpligt lång så att när han klev på änden av pinnen med framhoven så gick den uppåt i andra änden och in i jumsken. Den gick ca 30 cm in och var 5-6 cm grov. Vet fick klippa bort de söndertrasade kanterna. Vi hade lite problem ett tag med sårvätskan som rann ner efter benet, det blev utslag på benet, så vi fick kleta in hela benet med vaselin (vet. inrådan)

Lycka till! Se bara till att tvätta ordentligt!

Oj! Så grov var inte pinnen Caribic fick in i ljumsken igår. Den var ca 3 cm grov och gick in ca 1 dm. Nu har han inte kissat i natt så vi ska åka till Strömsholm nu alldeles straxt.. Han har rejält ont och veterinären har varit ut på morgonen igen och gett honom mer smärtstillande.

Jaha, nu är jag hemma från Strömsholm, men inte hästen.. Han är kvar där, minst över helgen. Han var allmänpåverkad när vi väl kom fram och får nu dropp och ett "bredare" penicillin. Lilla gubben. Han var så duktig, transporten gick bra och undersökningar och div. sprutor och spolningar gick också bra. Nu är det bara att vänta och se då... Tur han är ordentligt försäkrad!!

Och bättre hästpassning kan jag ju inte ha när jag ska på Horse Show och är borta lördag-söndag! Alltid något... :crazy: *tänk positivt, tänk positivt.*

Uppdatering:
Han är feberfri nu, äter bra och rör sig bra i boxen. Men ligger fortfarande högt i infektionen. Så han ska vara kvar på Strömsholm några dagar och få bredspektra-penicillin.

Längtar efter honom...

Fattar att du saknar honom!
:idea: Du kanske kan passa på att julpynta så de e fint tills han kommer hem? Det är bara 20 dar kvar till julafton!

Hoppas han blir bra snart......Men som du skrev , bättre häst vakt kunnde du ju inte få nu när du ska åka bort....Förstår att du saknar honom , jag saknade mitt varmblods sto när hon fick åka dit 2 dager efter fölning........Men gud sååååååå duktiga dom var........
han är snart hemma igen och allt blir bra.....

Tack! Ja, jag ska städa i sadelkammaren har jag tänkt. Tömköra dotterns ponny, julpynta lite och så. Och så köpte jag förstås presenter till honom på Stockholm Horse Show! :o Min bebis...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är hemma med vad som uppenbarligen är mitt första migrän anfall. Jag mår illa och har kräks en gång. Fick känningar för 3 dagar sen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 492
Senast: em-pirre
·
Hästvård Mitt sto fick i söndags ett decimeter brett sticksår i ljumsken, det är såpass djupt så veternären kunde få in en hel hand i samband med...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: sommarvind
·
Z
Hästvård Min klnatiga ettåring skadade sig strax ovanför framknär för ca 2 veckor sedan. Såret var väl som en femkrona i storlek men vet kunde...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: Cha9
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 278
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025