Kommer jag trilla av pinn nu?

Nu vill jag ju inte ta en massa mediciner, jag har bara haft det en gång och är nog mer intresserad av att lösa orsaken och om jag ska gå till min vc ja då måste det vara nära döden. Då föredrar jag hellre akuten även om jag avskyr det med :angel:

Fast om du inte vill ta mediciner och helst inte tar hjälp av sjukvården (och när du väl gör det förkastar det de säger) hur ska du då bli bättre?

Vad skönt att det inte verkade vara något farligt. :) Jag kan tipsa om medicinen jag brukar ta när jag har migrän, en nässpray som finns på Apoteket. Den heter Zomig Nasal och är receptfri. Superbra om man mår illa. Dyr som sjutton, men jag betalar gärna om jag kan slippa smärtan... Innan jag hittade den så genomled jag mina migränanfall och fungerade inte särskilt bra... :crazy:

Jag får överjävliga biverkningar av Zomig än vad migränen är så jag har hellre migrän. Som tur är så är jag nog rätt ovanlig för jag vet flera som blir hjälpa av Zomig

Nu vill jag ju inte ta en massa mediciner, jag har bara haft det en gång och är nog mer intresserad av att lösa orsaken
Lycka till! :grin:

Eller, för att vara lite mer korrekt i svaret - det är tyvärr inte så enkelt som att bara hitta orsaken och lösa problemet. Ibland kanske det handlar om en viss typ av födoämnen som är utlösande, man kan komma på vad det är genom att föra migrändagbok då man skriver ner precis ALLT som skulle kunna ha betydelse. Och hittar man någon gemensam nämnare kan man hoppas på att det är så enkelt som att bara utesluta ett visst födoämne från kosten.
Själv har jag hormonrelaterad migrän - turligt nog ganska lindrig sådan, men den återkommer som en kär gammal vän vid varje mens och ägglossning.:yuck: (och blev sämre av p-stav) Dessutom får jag migrän av starka dofter, vilket kan innebära att nån tant på Ica har tappat parfymflaskan över sig innan hon gick ut och sen envisas hon med att parkera sig tätt bakom mig i kassakön. I bästa fall hinner jag ta mig hem innan utbrottet blir för svårt... Bara att medicinera och se glad ut, om jag vill vara någorlunda levande de dagar jag har migrän (och migränbaksmälla - vilket även är min benämning på det hela).

Vad vill du att de ska göra då? Om de diagnostiserar dig med migrän och behandlingen mot migrän är medicinering så är det ju så. Läkare kan inte trolla fram en annan behandling.

Nu vill jag ju inte ta en massa mediciner, jag har bara haft det en gång och är nog mer intresserad av att lösa orsaken och om jag ska gå till min vc ja då måste det vara nära döden. Då föredrar jag hellre akuten även om jag avskyr det med :angel:

Vanligaste orsaken till migrän är stress. Näst vanligast är kvinnliga könshormoner. Så du kan börja i den änden.

Dessvärre har ameo rätt - vad som triggar migrän är väldigt individuellt, man får pröva sig fram och försöka hitta vad som gäller för just en själv. Men någon quick fix finns inte. Då hade vi inte lidit som vi gör.

Jag får överjävliga biverkningar av Zomig än vad migränen är så jag har hellre migrän. Som tur är så är jag nog rätt ovanlig för jag vet flera som blir hjälpa av Zomig
Här är en till! Tål inga av den typen av tabletter. Äter iofs naproxen dagligen, får jag anfall har jag primperan mot illamående och kräkningar och paraflex som muskelavslappnanade. Hqr jag inte tagit naproxen kan jag ta diclofenacsuppqr. Hjälper upp en hel del även om jag inte blir bra.
Men jqg vill inte dö iaf, klar förbättring ;)
Visst kan man bli mycket hjälp av att hitta vad som triggar anfallen, men vissa av de sakerna kan man inte alltid undvika. Då återstår bara mediciner för lindring, de kortar dessutom ner längden på anfallen om de tas i tid och lindrqr baksmällan. Förkasta det inte helt utan att ha provat är mitt råd.

Visst kan man bli mycket hjälp av att hitta vad som triggar anfallen, men vissa av de sakerna kan man inte alltid undvika. Då återstår bara mediciner för lindring, de kortar dessutom ner längden på anfallen om de tas i tid och lindrqr baksmällan. Förkasta det inte helt utan att ha provat är mitt råd.

Håller med dig där. Samtidigt: jag kör själv oftast obehandlade akuta anfall för jag har tagit så mycket triptaner under många år att jag blir sämre av dem, istället för bättre. Däremot har jag sedan en tid en förebyggande medicinering som verkar ha effekt på, tack gud moder. I lördags hade jag till exempel en migränattack som bara varade i 12 timmar, det har aldrig någonsin hänt förut.

Jag körde inga piller tills den där dagen då jag var 20 och inte stod ut längre.

Zomig är fruktansvärt!! Jag har också hellre migrän.

Men blir som sagt bra med Naproxen.

Min plan är nog att stå ut tills jag inte klarar mer om det kommer tillbaka.
Jag har jobbat i dag men inte varit helt 100 :down:. Fortfarande otroligt spänd i nacken och ont i axlarna,smygande huvudvärk till och från, frågan är om jag vågar gå en sväng till massören eller om det kommer trigga igång ett nytt anfall O_o :confused:
Det slog mig i dag att jag fick i mig gluten förra söndagen (allergisk) och att jag efter det började känna mig en aningens konstig. Kanske det i kombi med stress och spänningar som utlöst det hela?:cautious:

Hoppas du hittar din trigger. Jag har inte gjort det ännu (eller så är typ allt triggers)...

Vid överjävlig migrän äter jag kattskit och arsenik bara det hjälper. Helst injicerat dock.

@cirkus
@Angua
@lil-sis

Vad trist att Zomig inte fungerar för er. Jag är sjukt glad att jag hittade det. Jag som egentligen inte ser/lyssnar på reklam på TV såg en reklamfilm om Zomig av en slump och tänkte att det kan ju inte skada att pröva. På den vägen är det. :)

Zomig Nasal smakar äckligt som fn och är dyrt, men är GULD när migränen brutit ut. Enda som hjälper mig effektivt och det är då värt varenda krona att slippa må skit.

För mig funkar det väldigt dåligt att vänta tills jag inte står ut, då är det hopplöst att häva anfallet. Tar jag diklofenak direkt jag känner att det är på g kan jag häva det, annars inte...

På 1177 är de så rädda för att bli anmälda, så de rekommenderar människor att åka till akuten vid de mer tveksamma fallen. Allt för att inte bli anmälda för felbehandling. Jag vet, har jobbat där tidigare.

Det handlar väl inte om att vara rädd för att bli anmäld, det handlar väl ändå om att det är supersvårt att avgöra på telefon vad en person lider av, och beroende på vad jag råder dem till så kan det få allvarliga konsekvenser...? En del skriker högt för ingenting och en del får man dra ur dem vart de har ont, och i slutändan så kanske båda har en pågående hjärtinfarkt. Eller vad det nu kan vara. Allt går faktiskt inte reda ut genom frågor, ibland måste man SE patienten /sjuksköterska som arbetar med telefonrådgivning på vårdcentral.

Det handlar väl inte om att vara rädd för att bli anmäld, det handlar väl ändå om att det är supersvårt att avgöra på telefon vad en person lider av, och beroende på vad jag råder dem till så kan det få allvarliga konsekvenser...?

Precis det funderade jag också över när jag läste det. En sjuksköterska på 1177 skulle väl knappast åka dit för att hon gett "fel" råd?

Att en operatör på SOS alarm kan göra felbedömningar som leder till åtgärder vet vi ju. Men på 1177? Där ska det väl ändå till en dundertabbe för att nån ska få en prick.

Men det är väl klart att de ska ta det säkra före det osäkra. Värre är det om de menar att man ska avvakta, då det egentligen handlar om en propp.

Jag känner igen mig mycket, eftersom vi nu som då skickade iväg patienter från psyk till somatiken. Ambulansmännen brukade sucka och muttra eftersom de minsann ansåg att det var heeelt onödigt att skjutsa patienten vidare, trots att vi hade läkarremiss och konsulterat med somatiken.

Oftast var det inget. Det kanske var bröstbränna, huvudvärk eller helt enkelt psykosomatiskt, men aldrig att jag har ångrat att jag ringde läkaren.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 084
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar