V

Villeroy

Ok nu kommer jag här igen och undrar över era erfarenheter av raser.
Denna gång undrar jag vad ni har för erfarenheter av Pincher.
Har kollat på en del sajter och tycker att detta verkar vara en trevlig hund. Vad tycker ni?
 
Sv: Pincher

Min brors polare har en kastrerad hanhund som heter Kenzo.
En allmänt understimulerad hund, vad jag förstått behöver inte pinchern sådär väldigt mkt mental träning men självklart bör den kativeras både genom en hel del motion och mentalt passar nog det mesta. Kenzo är egentligen riktigt bra i psyket utöver understimulansen. Generellt tycker jag at det verkar vara en trevlig hundras.
 
Sv: Pincher

Jag har en dvärgpinscher, men de är ju väldigt lika då de från början var samma ras. (dvärgpinschern uppkom från små valpar som föddes i pinscherkullar som man sedan började spara och avla fram till en egen ras).
Det jag kan säga om henne är: vaktig(!), intensiv, temperamentsfull, glad, uthållig
Det är näst intill omöjligt att motionera en pinscher trött. De kräver motion men framför allt ordentligt med mental aktivering. Jag måste aktivera min varje dag, annars blir hon ett kräk.
Men det är en otroligt rolig ras utan begränsningar. De älskar att arbeta, är lättlärda. De är clowner, du kommer att skratta varje dag. Och slita ditt hår ganska många dagar också. ;) :D
De klättrar gärna i rang och testar ofta sin förare. De litar på sin egen förmåga och tvekar inte att ta över om de känner att föraren inte leder dem på ett bra sätt och i en flock med både äldre och större hundar kan de gärna försöka ta över.
De är och ska vara reserverade mot främlingar, dock ska inte detta förväxlas med rädsla eller aggression som är ett allvarligt fel.

Men som sagt, en underbar ras! :love:
 
Sv: Pincher

Aningsfull beskriver både dvärgpinscher & pinscher på ett bra sätt.

Gå in på www.pinschersektionen.se & läs under pinscher, rasinformation. Det är en mycket bra beskrivning av rasen.

F.ö så är pinschern ingen ren sällskapshund. Det är en fd vakthund som inte tvekar en sekund på att vakta det som den anser som sitt. Vissa linjer har mycket skärpa, andra har nästan ingen. Så visst varierar det hur mkt den vaktar, hur modig den är osv.
Men en pinscher ska vara balanserad, med en väl fungerande av/på-knapp & med viss skärpa.

Det är en underbar hund att jobba med, om man hittar knapparna.
En speciell, smart, snygg hund. Älskar sin flock, bryr sig inte spec om främlingar, men ska ändå acceptera att någon främmande tar kontakt eller hanterar hunden(på ett oprovocerande sätt).

Pinschrar är ofta signalkänsliga. Vilket innebär att de oftast funkar bra med andra hundar (de som kan hundspråk) & kan ta illa upp om någon behandlar dem respektlöst. De har stor integritet & får de en korrigering/tillsägelse som inte är på rätt ställe eller för kraftig tycker den att du är dum & tänker minsann inte göra något bättre bara för det.

Man ska vara väldigt noga med mentaliteten på föräldrarna, friska är de allt som oftast. Men som inom alla raser så avlar man ibland för mkt på utseende, det ska man passa sig för.

Men jag skulle inte byta mina pinschrar mot någon annan ras, för som Aningsfull skriver, även om man ibland river sitt hår så är de underbara mestadels & får en att skratta.
En bra beskrivning på pinscher är att de är en blandning mellan hund, katt, apa & känguru:D

Slänger in bilder på mina två:

Jag & lilla valpen

Stora killen

Har fler & roligare bilder hemma.. säg till om du vill se mer:) Annars är pinschersektionens sida kanon med text & bilder! Men det är bara att fråga mig om du vill veta mer om rasen, har ju två tokar:D
 
Sv: Pincher

Visst har jag det. :)

Julie vaktar vid balkongdörren
5492086.jpg


I sängen
5078479.jpg


Med sin pipleksak
3576655.jpg
 
Sv: Pincher

Guud va fiina!:love:

Jag gick in på pinchersektionen. Den var jättebra! Tack tack!
 
Sv: Pincher

vad jag förstått behöver inte pinchern sådär väldigt mkt mental träning

Det där är väldigt individuellt, de flesta pincher som jag har träffat på har krävt en hel del med såväl psykisk som fysisk motion..

Så att skriva att dom inte behöver så mycket mental träning tycker jag är missvisande faktiskt.
 
Sv: Pincher

Precis.

*kl*

De flesta pinschrar behöver mental aktivering varje dag, eller iaf varannan, jag kör riktiga pass vissa dagar & vissa dagar bara lite trickträning & mer kommandon under promenader. Har man gjort något jobbigt en dag brukar han vilja vila en dag, men dagen därpå är han fit-for-fight igen.

Har nog bara träffat pinschrar som behöver ganska mkt mental aktivering. Men sen att alla inte gör det, för att de kanske tror att det inte behövs, det är en annan femma.

Pinscher finns ju ändå i grupp 2, Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar. Tillsammans med dobermann, mastiff, rottweiler, schnauzer, hovawart, grand danois, pyrenéerhund osv.
 
Sv: Pincher

Det där är väldigt individuellt, de flesta pincher som jag har träffat på har krävt en hel del med såväl psykisk som fysisk motion..

Så att skriva att dom inte behöver så mycket mental träning tycker jag är missvisande faktiskt.

Fast när jag menar att en hund behöver mycket mentalt relaterar jag i regel till en bruksschäfer, och att jämföra en sån med en pincher är inte min kopp te helt enkelt. Jag menar, det är ju ingen brukshund. sen skrev jag ju inte att dom inte behöver så mycket mental träning. Utan att dom inte behöver sådär jättemycket. Stor skillnad!
 
Senast ändrad:
Sv: Pincher

MrsScabtree skrev:
behöver inte pinchern sådär väldigt mkt mental träning

Känndes inte som att du jämförde med en bruksshäfer bara:D Men såklart behöver inte en pinscher mental aktivering som en brukshund, men de har trots allt möjligheten att få titeln KORAD, så lite bruksras är de allt;) Pinschrar kan man heller inte motivera på samma sätt som tex en schäfer som ofta ser själva arbetet som motivation. En pinscher gör allt för dig, med vad den anser är rätt motivation;)
Man kan heller inte träna samma sak för länge med en pinscher, då tröttnar den. Så om man ska ha pinscher får man tänka lite utanför ramarna & ha humor om det ska funka.

Men mental aktivering behövs absolut, helst varje dag. Jag tränar lite varje dag mer eller mindre som sagt. Slarvar jag med träningen märks det rätt snart, då får jag en bångstyrig inte fullt så lycklig hund.
 
Sv: Pincher

Man får läsa det i en annan melodi, då fattar man nog ;)
Och jo jag vet, därför tog jag Kenzo som ett mkt understimulerat exempel då han inte får mkt att arbeta med i skallen.
 
Sv: Pincher

Hur ska TS ( eller någon annan för den delen ) förstå att du jämför motionen med en bruksschäfer ?

Vad är den stora skillnaden i att skriva; Inte mycket / inte sådär mycket ?

På dig låter det som att pinchern är en lätt sällskapshund och det är den inte..

/ C som inte kan tolka melodier som inte är noterade
 
Sv: Pincher

Hur ska TS ( eller någon annan för den delen ) förstå att du jämför motionen med en bruksschäfer ?

Jag förstår allt...Jag är nämligen synsk...oouuuaaaa:eek:

Hur mycket kostar en valp?
 
Sv: Pincher

Jag har en dvärgpincher och håller med om beskrivningarna ovan. Nu är min bara 6 månader och det jag upplever är att min valp har svårt att koncentrera sig (men det är ju för hon inte är så gammal) för allt är så roligt runtomkring men när man fått henne att koncentrera sig är hon en stjärna och allt går blixtsnabbt. Min tränare är väldigt imponerad när vi gör sitt-ligg-stå-sitt (utan att slarva) på 0.2 sekunder ;) samtidigt som de större hundarna precis har satt sig ner.
Bilder finns på http://milladog.blogspot.com
 
Sv: Pincher

Haha det tror jag knappast att du är, kanske tankeläsare då?

En renrasig DP / P kostar väl kring 10.000 ( +/- ) i inköp, sedan tillkommer allt runt omkring: tillbehör m.m
 
Sv: Pincher

Vad får man räkna med att det kostar totalt inklusive försäkring vaccination (om man slår ut det) foder, träning etc. per månad?

Jag hoppas, hoppas, hoppas att det är billigare än att ha häst!:crazy:
 
Mental aktivering

Min förra hund var en pinscher, och jag saknar honom och hans pincheregenskaper otroligt mycket! Det är speciella hundar...på gott och ont ;) Min bror har en dvärgpinscher, lika go som min (nästan iaf).

Tycker du har fått många bra svar av Aningsfull och Fjutten. Vill bara förtydliga och säga att jag tycker en pinscher helt klart kräver mental aktivering över medel, däremot är det en "finvädershund", som gärna stannar inne en dag om det är för ruggit ute. (Det betyder dock inte att den inte behöver mental aktivering inomhus).

Dessutom kräver de en tydlig,konsekvent och säker ägare/förare, ger man lillfingret tar dom hela handen. Vakten skulle jag säga är deras sämsta egenskap och i kombination med en okonsekvent uppfostran och dåliga gener (för det finns inom rasen tyvärr) blir det jobbigt.

Utomhus älskar dom att vara lösa och springa, gärna stora lovar...och har man dålig inkallning så är det en hund med gott självförtroende, van att arbeta självständigt...vilket gör att dom kan bli borta en liten stund...men inte längre än att dom vet var du är (vilket inte alltid betyder att du vet var den är).

Något som också är jättevanligt hos pinschrarna är att de ofta ogillar att lämnas ensamma och kräver jätemycket ensamhetsträning från att de är små.

Världens härligaste ras - jag hoppas och tror jag kommer äga en till en dag (pojkvännen är inte helt övertygad än) :love:

Ha en bra helg!
Christine
 
Sv: Pincher

Det är ju så olika detdär ...

Men jag betalar ungefär : 1500 kr / mån ( då är 600kr mat och 300 kr försäkring )

Men då har jag en Grand Danois också... Det är ju billigare att föda en Pincher ..

Min schnauzer kostade kring 1000kr
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 692
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp