Pigmentförändringar (ljus fläckar) på hästens nos

A

Aereena

Hej, tänkte någon här kanske har sett detta förut.
Min häst fick för några veckor sedan plötsligt ljusa fläckar på nosen (som innan dess var svart) det är som att pigmentet har försvunnit. Har rådfrågat veterinären, som inte kunde komma på vad det var. Frågade hur gammal hästen var (vilket inte är sååå mycket, 11 år) samt föreslog soleksem. Men soleksem som orsakar pigmentförändringar och som aldrig varit ett problem förut? Jag vet inte jag.
Har även behandlat nosen med Virkon S för att se om det kanske var någon slags svampinfektion, men kan inte se någon större skillnad.
Någon som har någon aning om vad det skulle kunna vara? Saknar pållens svarta nos (som jag antar kanske aldrig kommer tillbaka), men man vill ju gärna veta vad det är...om det är nåt som går att behandla, eller om det bara är som det är...

Ha det gott alla!
/Aereena

Sv: Pigmentförändringar (ljus fläckar) på hästens nos

Min ponny fick det pga att han var nikel algiker..

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka