Piggare efter klippning.....

Sv: Piggare efter klippning.....

Ja det kan de bli då de slipper slösa energi på att bära runt massa päls.

På ridskolans hästar märks det stor skillnad! De blir piggare och trevligare att ha med på lektion. Dessutom slipper de svettas så mycket.

som andra skrivit så tycker jag också så! :) Har man slö häst, klipp den! :)

knapplånar din tråd!

När bör man klippa då? Har en som svettas ofantligt som ska klippas.

Samt en äldre herre som jag egentligen ville klippa till våren, kan jag klippa honom med nu så han kan lägga mer energi på att hålla hullet? (varma täcken blir de ju så klart)

Som ni förstår så har ajg inte haft klippt häst innan =)

när hästen börjar sätta för päls och börjar bli svettig vid lättare arbete. Man bör undvika att klippa försent på våren för att inte störa pälsfällning/pälssättning. Likaså att klippa för tidigt på hösten, men har hästen satt päls är det inga problem att klippa.

Ja det kan de bli...
precis,
...då de slipper slösa energi på att bära runt massa päls.
men tvärtom: då kan de "slösa" med mer energi :)...

Oklippt häst har svårare att göra sig av med överskottsvärme och då stiger temperaturen mer i muskler och kroppen i övrigt, vilket gör hästen slöare. När hästen är klippt kan den bättre göra sig av med överloppsvärme och därmed kan den röra sig mer.

Jag ska antagligen klippa min nordsvensk till helgen. Varken för tidigt eller för sent. Han har satt massor av vinterpäls men kanske inte precis allting.

Han blir piggare av att bli klippt men på honom gör det ju också en ofantlig skillnad om man jämför med ett normalpälsat halvblod. :) Han spårklipps och funkar bättre på det viset under vintern.

kl

Hur mycket anser ni hästen ska svettas innan man ska klippa dom? Beror det på hur snabbt hästen torkar efteråt eller så? Eller på hur slö hästen blir när man rider?

Jag är lite kluven nämnligen, min häst svettas ju när jag rider, inte överdrivet, ganska så normalt tror jag. Rider jag hårdare pass är det klart han svettas mer men det är aldrig så att han blir extra slö eller så, på de sättet märks ingenting. Han torkar väldigt fort, han har bra päls på de sättet, efter runt 15-20min avskrittning så är han i princip helt torr oavsett hur mycket han har svettats. Han har kort kort vinterpäls, blir ingen nalle med andra ord.

Vad är det som avgör att ni klipper dom? Skulle ni klippa hästen även om den torkar fort och inte har problem med pälsen?

Mina hästar stod stilla i hagen och svettades när det var som värst nu i början på hösten. Jag tycker det är djurplågeri att anstränga en häst med så tjock päls som mina har. Hade de inte lidit (svettats, flåsat och tagit långt tid att torka) så hade jag inte klippt dem.

Om hästen torkar efter 15 min skritt ser jag ingen anledning att klippa den :) Skönare att slippa vara helt beroende av täcken.

om hästen svettas annat än lite på halsen och under sadel+gjord så bör den klippas. jag har min ena oklippt, han har ingen vinterpäls att tala om så det fungerar bra. men om han inte vore så rädd för klippmaskinen så skulle jag klippt honom ändå. för lite svettig på halsen blir han ju om det är varmt ute, och så är det så otroligt mkt lättare att hålla en klippt häst snygg. borstar ju ihjäl mig för att den lilla päls han har ska vara helt dammfri.:p

Vad är det som avgör att ni klipper dom? Skulle ni klippa hästen även om den torkar fort och inte har problem med pälsen?

Jag skulle inte klippa en häst som inte arbetas så att den blir svettig, eller som inte arbetas regelbundet minst 5 dagar i veckan.

ang. resten: Jag har ett fullblod som inte får vinterpäls i samma kvantitet som halvblod, men likväl blir han rejält raggig på vintern. Jag klipper pga att vi står på anläggning och rider mycket inomhus, tränar rätt hårt osv. Dessutom blir det oerhört mycket lättsköttare att hålla rent från lera och smuts.

Huruvida jag skulle klippa en häst som bara svettas lite, har också att göra med om jag vill besvära mig med att hålla den täckad eller slippa det. I mitt fall väljer jag att klippa och täcka.

Min häst (islandshäst) påverkas en hel del av pälssättningen, och blir då trött och lite slö (eller mindre pigg, ska jag väl säga...). Tycker inte att han blir så mycket piggare av att bli klippt, då det verkar vara själva pälssättningen och inte pälsen i sig som är jobbig. Klipper dock ändå, eftersom han svettas mindre och torkar fortare...

kl

Nej, jag skulle inte klippa en häst som torkar fort och inte är påverkad (flåsig, trött...) av att ha mycket päls. Min häst tar i "fullpälsat" skick 2-3 timmar på sig att torka, därför klipper jag.

Men hästen blir ju svettig även ifall den är klippt, om man rider mer jobb liksom..eller blir den inte de alls? För vad jag fattat de som så klipper man mycket pga hästen torkar fortare efter ridningen..?

Jag har täcke på min så att han håller borta sanden, för annars är det omöjligt att få bort de. Så det är inget problem, han blir inte varm under sitt regntäcke. Min häst går 6 dagar i veckan, 4 av dom i ridhus och tränar relativt hårt. Enda fördelen med att klippa honom skulle ju vara tror jag att han torkar ännu fortare än oklippt, men jag har tiden att låta honom torka så det är inget problem.

Med tanke på att dom blir piggare när dom är klippta så blir jag ännu mer tveksam pga att han är en galet pigg häst endå, inte slö eller så.

Som sagt så är jag lite kluven, försöker hitta fördelar o nackdelar med båda..men i mitt fall så verkar de som att det inte är så mycket nackdel med att ha honom oklippt denna vinter också. Han har ju endå såpass kort päls som torkar väldigt fort trots att han kan svettas en hel del under hårda pass.

Men hästen blir ju svettig även ifall den är klippt, om man rider mer jobb liksom..eller blir den inte de alls? För vad jag fattat de som så klipper man mycket pga hästen torkar fortare efter ridningen..?

Nej, den svettas både massor mindre och torkar fortare.

Jo svettas mindre gör dom ju men svettas gör dom ju endå även om den är klippt.

Jo svettas mindre gör dom ju men svettas gör dom ju endå även om den är klippt.

betydligt mindre. du frågade ju eller hur? svaret är att JA, den svettas mindre, inte bara torkar fortare. Inte särskilt avancerat - du svettas mindre i en t-shirt än en ulltröja om du är ute och springer eller hur?

Svarar till dig då.
Ang min gamling, då han blir trött o slö och håller på o fäller sin vinterpäls på väldigt lång tid, kan man inte bara klippa det värsta även på våren? en del hinner ju växa ut, men blir ju inte alls lika mycket för honom?

Annars blir det då jag läser här, garanterat så att stoet blir klippt, min lilla svettapa =)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar