Piggare efter klippning.....

Sv: Piggare efter klippning.....

Kom på en sak.
Vilken klippning är att föredra till vilken sorts häst?
Alltså en som svettas kopiöst på nästan hela kroppen = vilken klippning?
De som svettas lite på halsen, sadelgjordsläge o ev lite mer = ?

Kom på en sak.
Vilken klippning är att föredra till vilken sorts häst?
Alltså en som svettas kopiöst på nästan hela kroppen = vilken klippning?
De som svettas lite på halsen, sadelgjordsläge o ev lite mer = ?

Det är väl rätt logiskt? Ju mer den svettas, på ju fler delar och större delar av kroppen, desto mer befogat är en helklippning. Om hästen svettas endast på hals och sadelgjordsläge osv, räcker det gott med en filt eller spårklippning.

en ännu viktigare faktor ang. om man ska helklippa eller ej, tycker jag är hur mycket man tar i beräkning hur mycket mer jobb det blir att hålla hästen varm, och hur viktigt det då är att ha koll på täckning och att hästen är bekväm. en helklippning är en HELT annan sak än en halvklippning, och det kräver sitt ansvar, för du har då tagit bort HELT, hela hästens förmåga att själv hålla värmen via pälsen den satt, då de största partierna för värme reglage mot kyla, är rygg, länd och kors. en frusen häst med ryggproblem tex, som inte står i varmstall och ej rids inomhus största delen av vintern, är helt befängt att helklippa anser jag, tyvärr görs det ändå alltför ofta av folk som inte vet bättre vad det innebär.

Min häst blir det inte ngn större skillnad på, iof har hon inte grymt mycket päls, men lite finns det allt, och det åker för även om det är lite så blir hon mindre svettig utan ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈