Pigg ponny, hjälp mig!

Gotthard

Trådstartare
Jag rider just nu en unghäst vid namn Pelle. Han är otroligt snäll, jag litar till 100 % på honom. Jag har själv ridit in honom och vet hur han funkar, men jag blir otroligt frustrerad när han bara springer iväg! Oftast efter att vi galopperat, eller när vi kommer till ett ställe vi galopperat på tidigare. Om vi kommer till nått ställe vi galopperat på tidigare så väntar han inte på att jag gör galoppskänkeln, utan bara fräser iväg :mad:

Om vi precis har galopperat så verkar han tro att det är helt okej att springa järnet, upp med huvudet i himlen och stänger av helt :confused: Jag vill verkligen inte rycka och slita i honom, eftersom jag vet att han är väldigt känslig i munnen, men jag är ju illa tvungen att göra något när han bara rusar iväg :crazy:

Ibland är det helt(!) omöjligt att få ner honom från sin lilla galoppvärld till att flytta in bakdelen från spåret eller att jobba på en volt i trav... Senast det var så illa så tog det en nästan en halvtimme att få honom tillbaka i en lugn trav, la jag till minsta lilla skänkel så flög han iväg... Jag blir så besviken på honom när han håller på så och jag inte vet vad jag ska göra för att få honom "tillbaka" igen :(

Har ni några tips/övningar som jag kan använda vid dessa tillfällen? Detta händer då bara när jag rider, han vet att det är jag som är ledaren, gör han något dumt t.ex biter mig i knävecken och jag ryter till sänker han huvudet direkt och tuggar.

Jag har bara möjlighet att rida honom 1-3 ggr i veckan.

/Gotte

Sv: Pigg ponny, hjälp mig!

Jag har lite samma problem med min, förutom att han flyttar ut bakdelen hela tiden när jag samlar upp han.

Har inga bra tips men kommer följa tråden;)

Ok, det brukar Pelle också göra. Tränare har sagt att han går emot skänkeln, vilket jag ska korrigera genom att göra en volt och göra volten större med innerskänkeln. Det funkar väldigt bra med honom, han har nästan slutat och han "bråkar" inte längre genom att springa iväg när jag lägger till skänkeln :)

Träna mycket halter, övergångar och tempoväxlingar och gör detta även när du rider ut! Om det är ett ställe som ni galopperat på förut så gör massor med halter innan ni kommer till stället och fortsätt med det genom hela stäckan ni galopperat på..
Var väldigt noga med att inte låta honom fuska genom att gå lite snabbare än han vart bedd att göra eller bestämma själv när han ska börja gå från att ni gjort halt osv..

Jag har bara möjlighet att rida honom 1-3 ggr i veckan.

Här tror jag 90% av problemet ligger. Det är sällan en bra idé att försöka dressyra en unghäst som stått så mycket. Blir lätt att man lär in ovanor när hästen är lite het och okoncentrerad. (Om du inte menar att du RIDER 1-3 ggr i veckan mena tt du motionerar hästen oftare, då är det ok)

Sedan är det dressyr/lydnad som gäller. Men främst: rid ut! skritta och trava långsamt långa sträckor. Gör galoppfattningar, och bryt av direkt, många gånger. Har hästen stått uppåt en vecka innan, du skrittar och joggar fram, och hästen bara väntar på att få sätta fart i galopp är det inte så lätt för den att koncentrara sig och lugna sig.

Sedan är det viktigt att ha hjälperna rätt separerade när de är unga tycker jag, så har det varit med min iaf. Bromsa för sig, gasa för sig. Inte för mycket joxande med tygeltag för att få eftergift, utan lite renare hjälper ger uppmärksammare häst. Träna broms och gas mycket. :) Lite tankar från mig.

Han står ingenting (om han inte har vilodag) då han är ridskolehäst och går minst en lektion varje dag. Jag "jobbar" där, hjälper till på småbarnslektioner som ledare, sadlar och fixar hästar, hämtar kaffe åt ridlärarna mm.. Som "lön" får jag rida nästintill hur mycket jag vill och nu på påsklovet har jag ridit pelle varje dag :)

Det där med galoppfattningar, och bryta av många gånger, lät väldigt bra! Det ska jag prova imorgon när jag rider honom :D

Har du något tips för att träna gas och broms? :D

Okej, då förstår jag. :) Lät som att hästen stod och vilade en massa.

Tempoväxlingar är bra, långsam trav öka lite och så ner i långsam trav igen. Nyckelordet är att verkligen ge efter och sluta med hjälpen så fort hästen lyssnar, det gäller både tygel och skänkel. Sitt inte och småbromsa, utan du saktar in och släpper direkt. Gör mycket halter och igångsättningar. Undvik att bara trava eller galoppera många varv åt gången tills hästen blivit uppmärksammare. Om hästen lär sig att en galoppfattning inte betyder att man ska galoppera på, utan ibland galopperar man bara tre språng och sen ner i skritt så får du en ponny som är beredd på det och går och lyssnar.

På en lat häst får man göra tvärt om, att man lägger in snabba galopper i skrittarbetet och en rask trav ut från volten man sitter och rider på, då får man en häst som tänker mer framåt. :)

Maskrosor: Han är 4 år

Heidi maria: Tack för bra tips :D Jag har även märkt att han har blivit EXTREMT hård i munnen :cry: Jag fick rycka och slita i honom för att han ens skulle göra halt :( Det är jobbigt när man är ute några stycken och måste göra helt ganska snabbt, i trav t.ex, så bara slänger han upp huvudet och fortsätter trava :mad:

Alla: En liten fundering. Om man sätter hackamore på en häst som börjar bli hård i munnen och låter den gå med det i några månader, kan hästen få tillbaka känsligheten i munnen då?

För det första tycker jag absolut inte att en fyraåring ska gå på ridskolan.

Sen tror jag inte att han blir mjuk i munnen av att du rider på hackamore, dock blir han säkert glad att han slipper bli ryckt i munnen av ridskoleeleverna.

Jag tycker det där var onödigt sagt. Du vet inte vad han går för lektioner, vilka som rider honom och hur han är?

Så håll dina mindre glada meningar för dig själv.

Du tappar ut piggheten på burk och ger lite till min vanligtvis lite tröga ponny! :idea:

haha nej då, du har inte möjlighet till att få hjälp av en duktigt tränare?

Jag sa bara vad jag tyckte, har du problem med det så är det ju upp till dig.

Tycker fortfarande att en fyraåring inte ska gå på ridskola.
Och ja, jag har också jobbat på ridskola och ridit till hästar som även de duktiga, avancerade ryttarna ridit stenhårda i både mun och sidor.

Puttar upp lite :)

Ingen mer som kan svara på min fråga? :
Om man sätter hackamore på en häst som börjar bli hård i munnen och låter den gå med det i några månader, kan hästen blivit känsligi munnen igen när man sätter på bett?

Mjo det kan ju hjälpa att vila lite från bettet så man kan börja om lite. Men det är lite av en ridfråga, hästen känner när du tar i tygeln jättelätt, sen är det upp till ryttaren att få hästen att förstå att den ska sakta ner/stanna för den jättelätta signalen. Blir många gånger så att hästen lyssnar från början men efter en tid när olika ryttare ridit lite slarvigt och med lite klumpiga/flaxiga händer lär de sig att sålla bort sånt och bara tycka att det inte är något att bry sig om nar det drar och knycker lite i munnen. Om man då bara tar i ännu mer hamnar man i en dålig spiral. Du måste försöka få tillbaka uppmärksamheten, och få hästen att reagera på pyttesignaler. Mkt beröm när den lyssnar!

Okej! Jag tror jag ska försöka övertala min tränare (hon är ridlärare på ridskolan och har hand om hästarnas utrustning) om att sätta hackamore på honom och att det bara är jag som rider honom på bett, så att jag kan få tillbaka hans uppmärksamhet :idea:

Jag måste bara säga tack för att du skriver så snällt :bow:

Han gick med hackamore i Tisdags, men det gick inte speciellt bra :( I början gick det bra, men sen i slutet förstod han att man kunde smita från jobbet och krullade ihop sig + sprang iväg...

Det vi har märkt är att han gått jättebra på det bettet (två-delat)han hade först, sen gick det sämre (började springa iväg mm.) och då provade vi ett annat bett (d-ringar, tredelat och med någon rullade koppar grej i mitten) som han gick bra på. I början, sen så sprang han iväg som tidigare, och nu har vi bytt tillbaka till det två-delade och han går hyfsat bra igen.
Vad tror ni? Är han en sån häst som man måste byta bett på lite då och då? Någon fundering på varför det går bättre efter att man bytt bett?

Gotte, som är extremt tacksam för all hjälp :D

Som någon sa här tidigare tycker även jag att en fyraåring nog inte är redo att gå på ridskola men det hör ju egentligen inte hit.

Har man dragit sönder munnen på en häst går det inte att göra ogjort. Man ska aldrig behöva dra eller slita en häst i munnen utan enligt mig gör man endast då kunskap tryter vilket jag tycker är fruktansvärt sorgligt. Speciellt på en så pass ung häst som förmodligen har många år kvar att ridas.

Mjuk och lätt hand är det viktigaste. Rid med vikthjälperna och om man inte klarar av det själv bör man ta hjälp av kunnig tränare.

Man måste vara mjuk i handen och ta lätta tygeltag även när man använder sig av hackamore. Det har hävstångseffekt och är därför ganska skarpt.

Att byta bett ofta kan vara en bra ide då inte bettet trycker på exakt samma punkter i munnen, även byte av nosgrimma ofta. Kanske har hästen en skada i munnen? Har en häst-tandläkare sett över tänder inom den närmsta tiden? Kan ju vara vargtänder också som spökar och gör ont i munnen och vara grunden till att hästen inte ta tygeltagen. Eller helt enkelt att hästen inte förstår hjälperna.

Hoppas det löser sig för dig och hästen.

Hahahaha, herregud vad jag skrattade när jag läste ! du skriver väldigt roligt :)

Har inga tips, vill bara påpeka att du skriver bra! Första fnisset bröt ut när han bara fräser iväg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 340
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30