Pigg ponny, hjälp mig!

Sv: Pigg ponny, hjälp mig!

Halter,övergångar och mycket halvhalter är också jätte bra. du kan aldrig göra förmycket halvhalter varken inne eller ute. Tänk på stadiga skänklar som ligger intill så att du säger,Hallå jag sitter här! Tänk också på att vilket foder han får. om han får havre och sånt så låter det kom att det är dags och skära ner på det...

Hej!

Han har lite hyss för sig din ponny! =D

Du känner av redan första antydan till ett tempo du inte vill ha eller har kommenderat, stoppa han. Och då med en böjd nacke.

Det första jag lär en unghäst i inridning (första gångerna den har bettet på sig) är att bara följa med tygeln när jag tar i den. Dvs börja på hals och nacke, snällt, utan press och stress. När jag för första gången sitter på den gör jag exakt samma. Och när jag för första gången rider den i en rund korall stoppar jag den enbart genom att ta i ena tygeln, då håller jag i tygeln tills hästen stannat (oftast brukar det ta ett antal varv runt runt runt i en liten cirkel tills det tar stopp). Sen är det bara att rida ut, jag vet att hästen kommer att stanna och inte streta emot när jag tar i ena tygeln.

En ridbar häst lät jag att flytta undan från skänkel på ett voltstpår. Då kan den inte sätta sig emot.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 340
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30