Pigg häst, hur få henne lugn?

josefinefreed

Trådstartare
Jag undrar hur jag ska få min hyperpigga häst att slappna av mer på uteritterna?
Hon är lätt att få lösgjord och avslappnad i paddock, men ute är hon helt hyper, tar knappt halter eller halvhalter om man inte är superhård i munnen.

Kom gärna med tips ! :)

Sv: Pigg häst, hur få henne lugn?

Skritta och åter skritta var det enda som bet på min häst i början. Även skritt på ridbanan, men med olika övningar så han fick aktivera sin hjärna lite och inte bara kunde ånga på. Många övningar kan man ju sen ta med sig ut i skogen och lägga in emellanåt så hästen får tänka till och glömmer bort att det var springa den ville.

Min travare klarar fortfarande inte att trava rakt fram utan några övningar alls, inte under några längre sträckor i alla fall. Variation är jätteviktigt även ute i skogen.

En idé kan vara att kolla så allt står rätt till också. Om jag inte minns fel så skulle du få tänderna undersökta? Min häst har lugnat ner sig ytterligare flera hekto efter att kiropraktikern lossade på lite låsningar i bog och höft.

Lycka till!

Gör inget annat än att skritta förrän hästen är helt lugn och trygg och lyssnar på halter osv där.

När det är dags att trava så gör det i så lagom mängd så hästen inte hinner bli stressad!

Ta det bara lugnt och var noga med att lita på hästen och ha den på långa tyglar :)
Många gör det misstaget att de sitter och rider på korta tyglar hela tiden och det gör ofta hästen mer stressad.
Rid mkt med sitsen.

Okej. Jo vi är ute och skrittar baoutamkt! Tror bara vi travat nånggång då och då, och då är det bara kortkorta sträckor.
Tänderna är redan fixade, och jag hade bettlöst tills dess.

Vita_N_6520:
Okej, jo men då fortsätter jag som jag gör nu. :)

Jag instämmer med föregående talare men vill lägga till ett annat tips, var luuuugn som ryttare! Långa tyglar, rid med sätet och var lugn, sjung vaggvisor i lugn takt och koppla av i magen och ryggen. Det borde hjälpa. Lycka till!

Min häst är (var) likadan, har varit så i sex års tid. Hon är lugn och sansad i paddock, men ute i terräng alltid het och pigg.
Vet du vad jag gjorde, som jag önskar jag borde ha gjort för sex år sedan. Började rida med hackamore.
Hästen är helt annan!! Jag blev mållös. Hon var så lugn och fin, riktigt njöt av att vara "bettlös"!

Vet ju inte om det passar just din häst.. Men du kan ju pröva! :laugh:

Okej, roligt att det funkade för dig. Vi rider på både hackamore och bett. :)

Men det går framåt för oss ändå märker jag, igår var andra ridturen hon var lugn på, och idag red min kompis henne i skogen och jag gick med, och hon var lugn och fin. Happyhappy ;D

Okej, roligt att det funkade för dig. Vi rider på både hackamore och bett. :)

Men det går framåt för oss ändå märker jag, igår var andra ridturen hon var lugn på, och idag red min kompis henne i skogen och jag gick med, och hon var lugn och fin. Happyhappy ;D

Vad roligt att höra! *glad för er skull*

Jag brukar föredra att rida ensam på vägarna eftersom mitt sto alltid blir så j*kla het när andra hästar är med. Så efter att jag provat hackamore tänkte jag ta de ultimata testet och ta med en polare i terräng. Vi provade att galoppera och mitt sto var PRECIS som förr, hackamore eller ej... Suck. Men hon är lugn i alla fall 70% mer nu...

Jahaa, synd det, men det kanske kommer det med. :)

Min polla är likadan med eller utan hästkompisar på turen. Fast idag var hon sådär lugn och fin igen! =) Det går framåt.

rid samma runda varje dag, som ett vanligt ridpass, tills pålle är lugn och fin, då kan ni variera rundan.

Kanske något som skulle funka, men fy och blä :p Det skulle kännas så uttråkande för både mig och polle tror jag.. Men vi har två speciella vägar som vi ofta rider, så egentligen blir det ju samma sak. :) Bara att man efter en bit kan välja att rida vidare på olika vägar, ibland gör vi det, och ibland rider vi hemåt igen.

Men tack för tipset! =)

Hon börjar som sagt redan bli betydligt lugnare, vilket känns toppen. Tror det är för att jag 99% bara skrittar på henne ute.

Visst är det tråkigt, men för mig har det funkat utmärkt. Det ska vara exakt samma runda, inte andra hållet eller något sånt. Efte ett tag kan man jobba hästen riktigt bra med full koncentration från hästens sida.

Jag har nästan samma problem med min häst. Men med sånna hästar måste det hända något nytt hela tiden. T.ex om man är på en grusväg kan man göra lite skänkelvikningar och så.. Aktivera som min tränare säger.. :D

skritta och försök att bara rida med sitsen, lyssnar den inte på sitsen så lär in röstkommando och använd sedan det och sitsen, till slut kopplar hästen :). Att dra i dom brukar bara göra det värre... var först efter att vi satte igång vår häst efter hans skada som han blev känsligare i munnen och man kunde rida han mer med sitsen.

skritta bara , trava inte eller galoppera för om du tex. galopperar sen saktar av till skritt kan den bli typ : mera galopp . För då har du ju visat hästen en gång under ritten att den får galoppera och då kan den ju börja hela tiden med det. Så skritta bara i skogen . Sen efter ett tag kan du börja trava i lugntakt & ha tålamod

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 157
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 612
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 651
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka