Piercingar

Sv: Piercingar

Jag har en industrial. Och trots att jag gjorde den hos ett proffs för 500 kr blev den infekterad.
Är inte smärtkänslig, naveln märkte jag knappt. Men efter industrial-piercingen var jag riktigt skakig, och skulle ärligt tala aldrig göra om den.
Den är läkt och fin nu, dock lite tjockt runt hålen pga infektionen.
Det tog 3 månader innan allt var helt läkt, och massor av jobb.
För mig blev egentligen bara ena hålet infekterat men pga smycket kunde infektionen lätt gå till det andra hålet.

MEN, trots allt. Industrial är ju SNYGGT!!!
Men var beredd på att det gör ont, och om det går, be att få en ring i varje hål att ha till det läkt så kan man sätta i det riktiga smycket sen.

Vill inte skrämmas...

En läketid på tre månader låter helt vansinnigt snabbt med den placeringen och dessutom en infektion! :eek: Det är normal läketid för en oinfekterad piercing i öronbrosket.

F ö så ansvarar en piercare inte för läkningen och även en piercing gjord av ett proffs kan bli infekterad om det vill sig illa (och en är oaktsam).

Klart att piercaren inte är ansvarig, det ja ville ha fram var att jag typ inte piercade mig i ngns källare med en säkerhetsnål utan gick till ett proffs och gjorde "allt" rätt men fick ändå en infektion.
3 månader är väl ändå lång tid? Dom andra i örat, iofs i mjuka delar, tog 2 veckor.

Tre månader är inte lång tid alls. Det är som sagt normal läketid för en piercing där. Mina piercingar i bröstvårtorna tog längre tid än så att läka. Det är stor skillnad på att pierca i örats nedre mjuka del och att pierca i broksdelen. Jag undrar om det verkligen var en infektion du hade. Var du hos läkare? Fick du äta antibiotika?

Låt dig inte skrämmas! ;) Självklart kan man råka ut för en infektion, det kan man med vilken piercing som helst, och 3 månaders läketid är som sagt helt normalt. Man får vara nog med rengöringen (koksalt, inte något annat tvålskit!), hålla undan hår osv, och byta örngott ofta. Något som jag tror att vissa glömmer som får infektioner i piercingar som sitter i ansiktet/öron. Märker man att det börjar bli rött och irriterat går man antingen tillbaka till piercaren för råd (staven kan t ex bli för kort för att det svullnar mer än beräknat) eller till läkare.

Jag ska definitivt ha en! :d

ingen antibiotika. var hos läkare, och fick hjälp att göra rent ett par gånger. men infektionen kom efter typ en månad. så då var det redan lite läkt och jag kunde ta ur smycken och spola genom hålen 2 ggr om dagen. det räckte. antar att det inte var den värsta sortens infektion, men infekterat sa iaf läkaren att det var. konstig läkare förresten, svor över idiotiska ungdomar som ska göra hål i kroppen hela tiden han gjorde rent.
men iaf, eftersom jag kunde spola rent med alsolsprit så gick det bra.

hade ja vetat en sån sak som att det tar 3 månader minst hade jag defnitivt inte gjort det. 3 månader utan att kunna sova på ena örat, de e störande...

men ja vill inte avskräcka ngn, de flesta piercingar läker ju fint och smärtfritt. jag hade bara otur, och vill inte att ngn ska pierca sig utan att veta vad som kan hända. ja hade ingen aning om alla risker när ja piercade mig. de läste jag på i efterhand, skitsmart...

Jag funderar på en navelpiercing törs jag ? Är typ livrädd för nålar men det är himmla snyggt.

Två snabba :D :

1. Gör det ont? hehe
2. Vad kostar det ungefär?

Industrial är en svårläkt piercing, bara genom en googling hittar man minst två som säger att deras tagit upp till ett år att läka. Sånt tar man reda på innan man piercar sig ;). Alsolsprit är bland det sämsta du kan använda, eftersom det är uttorkande.

Smärta är individuellt och övergående.
Priset kan vara allt från 100:- på någon skabbig frisörsalong som gör med pistol (?) med allt vad det innebär :crazy: och uppåt...hos en riktig piercare skulle jag tippa på ca 500:-

Industrial är en svårläkt piercing, bara genom en googling hittar man minst två som säger att deras tagit upp till ett år att läka.

Här är en till med en Industrial som tog ca ett år att läka.

(men det var helt klart värt det)

Hygieneska skälen är inte så farligt hos frisör alltid utan just sättet en pistol gör hål.
En pistol krossar sig igenom vävnaden vilket är smärtsammare och ger ett sämre sår med sämre läkmöjligheter.
En piercingnål skär ett fint snitt, det är mindre smärtsamt och ger en bättre såryta och därför goda läkmöjligheter.

Naveln tar typ 2 sek så man hinner inte reagera på att det gör ont, kostade mig 450 kr att göra för 6 år sen.
Naveln är dock en av de svåraste att få att läka då magens muskler alltid är i mer eller mindre rörelse och det kan fresta på piercingen.
Jag fick ta ur min efter 6 månader min dv svägerska fick ta ur sin efter ca 1½ år bägge då läkningen blivit störd och kroppen börjar stöta ifrån sig den.

Hygieneska skälen är inte så farligt hos frisör alltid utan just sättet en pistol gör hål.

Fats det är ju inte riktigt sant.
Pistolerna kan aldrig göras 100% rena och därmed kan man få otrevliga smittor via de. Troligen väldigt ovanligt, men inte omöjligt.
Ur ren hälsosynpunkt borde inte piercing-pistoler vara tillåtna.

Imorgon ska jag ner till piercaren och fråga lite om venoms. Det pirrar i magen. :D

Fast där jag har gjort med pistol (jag har varit ung och dum :p) så är ju själva delen som kommer i kontakt med örat en engångs artikel som trycks dit på pistolen och den är ju förpackad så inga bakterier ska komma in förrän den bryts och används om jag kommer ihåg rätt.
Fast nu pratar jag bara om pistoler som tar hål i örat och näsan aldrig stött på till navel eller liknande så vet inte hur dom fungerar.

Jag funderar på en navelpiercing törs jag ? Är typ livrädd för nålar men det är himmla snyggt.

Två snabba :D :

1. Gör det ont? hehe
2. Vad kostar det ungefär?

Jag har ju precis gjort min så jag har allt i färskt minne :angel:

1. Det känns, men bara i tre djupa andetag för sen är nålen igenom och då gör det verkligen inte ont längre ..
2. Jag gav 720 för min, p.g.a. smycket. Den billigaste varianten kostade 550 om jag inte minns fel.

Jag är extremt nålrädd men jag överlevde, är säker på att du också gör det ;)

kl

Ja.. idag, i duschen, smet hela min surface piercing i nacken. Bara sådär. Hur fan ska jag få in den igen liksom? Piercaren använde ju ett plaströr och ja, ni vet ju hur de ser ut... försökte iallafall få in den, vilket var smått omöjligt.

Nähe, tänkte jag och ringde piercaren... ingen hemma där inte, började få smått panik. "Den kommer växa igen! Shit!" Så i min panik, tog jag och verkligen tvingade in staven. Jädrar var det gjorde ONT. Tror jag drog upp ett tre gånger så stor kanal under huden. Men den sitter där den ska iallafall.

Trodde inte det skulle vara så lät för dessa piercingar att lyckas smita... men nu vet ni (och jag) iallafall. Akta er ;)!

Liknande trådar

Kropp & Själ Inspirerad av diskussionen i vad gör vi. Det här med människovärde är en intressant diskussion. Vad är människovärde? Är vi olika värda... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 588
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 214
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 250
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka