piaff och passage på islandshäst

Sv: piaff och passage på islandshäst

om man bortser från ryttarens sits och kollar hur hästen använder sin kropp då. vad tycker ni då?

Jag är ingen piaffexpert, men jag tycker det ser ut som om hästen sätter sig mer än den har styrka till, frambenen sätts ned för långt bak.

_Viva_ skrev:
Ja, den triangulerar.

jo, det kan man lugnt säga.
då är frågan - är ryttarens sits eller hur hästen arbetar viktigare?
naturligtvis är båda önskvärt...i en idealvärld.

Men har islandshästen samma fysiska förutsättningar att piaffera i rätt form under ryttare som andra hästar? Alltså egentligen? Eller har de sämre fysiska förutsättningar? (Tror jag inte).
Visst var det en islandshäst som visades i piaff på clinicen i Skurup tidigare i höstas, recencerad med bild i bl a SIF:s medlemsorgan och tidningen Hästfynd. Och hur såg det ut och vad sade de om det? Det borde isåfall också vara ett fint bevis för att det iallafall ska gå! Vi vill ju helst bevisa att de är riktigt allsidiga och ridbara! ;)

Jodå, det går men det är nog inte lätt. Sedan är ju kraven lite lika från person till person vad man menar med piaff.

Sen tror jag iofs inte att islandshästar har samma fysiska förutsättningar som tex en PRE men det behöver ju inte betyda att det inte går.

Liknande trådar

Dressyr Sandra Sysojeva har lagt ut denna film på insta, där hon rider med halsring och utan sporrar i piaff och passage. Hoppas fler...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Rosett
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama